ویژه بانوان

دختران معترض دانشگاه کابل: ما را نکشید، گلوله کم می‌آورید

آزاده

روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر، ده ها فعال مدنی و دانشجویان دختر در اعتراض به اخراج دانشجویان از دانشگاه و خوابگاه، مقابل ساختمان دانشگاه کابل دست به اعتراض زدند.
وزارت تحصیلات عالی به سرپرستی عبدالباقی حقانی روز دوشنبه خبر اخراج تعدادی از دانشجویان از دانشگاه کابل و خوابگاه مربوط به آن را تایید کرد، اما در مورد تعداد و جنسیت دانشجویان اخراج شده معلومات نداد. وزیر طالبان برای وزارت تحصیلات عالی دلیل اخراج دانشجویان را نقض قوانین گفته است.
این تصمیم طالبان سبب اعتراض و راه‌پیمایی دانشجویان دانشگاه کابل گردید. معترضان با دادن شعار های “هشدار هشدار جهانِ فراموش‌ کار”، “خاموشی جنایت است”، “ما را اخراج نکنید، آموزش خط قرمز ماست” خواهان تجدید نظر در اخراج دانشجویان از دانشگاه و خوابگاه شدند.

اخراج شده‌گان از دانشگاه و خوابگاه اکثریت شان دختران دانش‌آموز اند که به قول فریحه (اسم مستعار) دانشجوی دانشکده زبان و ادبیات، دلیل اصلی اخراج آنها را مخالفت طالبان با اشتراک آنها در تظاهرات حمایت از قربانیان حمله تروریستی بر آموز‌شگاه کاج و رسانه‌ای ساختن موضوع مسمومیت دانشجویان خوابگاه می‌داند.
در ویدیو های نشر شده از این اعتراضات در شبکه های اجتماعی دیده می‌شود که یکی از معترضین می‌گوید: “در تظاهرات امروز توهین و تحقیر شدیم، طالبان می‌گفتند اگر تا چند دقیقه دیگر ساحه را ترک نکنید، اگر در میان تان انتحار شد ما مسئول جان تان نیستیم. بنابراین نظر به شرایط موجود ترسیدیم و از آنجا دور و متفرق شدیم پیام ما به طالبان این است که ما را نکشید گلوله کم میآورید.”
معترضان در قطعنامه‌ای که به نشر رسانده اند خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه و تأمین امنیت مراکز آموزشی و اجتماعی شده اند.
این در حالی‌ است که رهبر طالبان، هبت‌الله آخندزاده، والی پیشین طالبان بر ولایت کابل، محمد ندیم را منحیث سرپرست وزارت تحصیلات عالی تعیین کرده است.
تا کنون، دلیل برکناری عبدالباقی حقانی، سرپرست قبلی این گروه برای وزارت تحصیلات عالی روشن نشده است و مقامات طالبان درین مورد ابراز نظر نکرده اند.
معترضین همچنان بعد از تبدیلی سرپرست وزارت تحصیلات عالی خواهان تجدید نظر در اخراج دانشجویان دانشگاه و خوابگاه شده اند و می‌گویند؛ “تا موفق نشده‌ایم به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم”.

نوشته های هم‌سان

Back to top button