گزارش ها

احمد مسعود: افغانستان امروز نه با قانون، بلکه با فرمان‌های قوم‌محور و مذهب‌محور اداره می‌شود

آریاپرس

محترم احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در آخرین روز کنکاش‌گاه امنیتی آسپین که سالانه از جانب انستیتوت آسپین برگزار می‌شود، به پرسش‌های فرید ذکریا، خبرنگار و مجری برنامه‌های سیاسی سی ان ان پاسخ گفت.

نخستین پرسش فرید ذکریا در مورد تعداد و ظرفیت نیروهای رزمی جبهه مقاومت بود. محترم احمد مسعود در پاسخ اظهار داشت: «به دلیل حساسیت‌های امنیتی به این پرسش باید با احتیاط پاسخ بدهم». او سپس ادامه داد که جبهه مقاومت ملی تلاش‌های فراوانی انجام داد تا طالبان را وادار به مذاکره و گفتگو کند اما این تلاش‌ها نتیجه ندادند و در نهایت جبهه مقاومت به گزینه مبارزه مسلحانه روی آورد. اینک ما هزاران رزمنده در صفوف خود داریم که برای کشور ما می‌رزمند.

احمد مسعود هم‌چنان تاکید کرد که مقاومت نه تنها در پنجشیر بلکه در ولایات بدخشان، تخار، بغلان، کاپیسا، کابل و بسا نقاط دیگر افغانستان جریان دارد. او از اعتراضات زنان در برابر ظلم و ستم طالبان یاد کرد و آن‌را مثالی از مقاومت مردمی در برابر طالبان دانست.

احمد مسعود در پاسخ به پرسش گرداننده در مورد این که چرا امریکا با وجود داشتن صدهاهزار سرباز در افغانستان موفق نشد، اظهار داشت که امریکا واقعیت‌های تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی افغانستان را نادیده گرفت. آن‌ها اردویی را در افغانستان ایجاد کردند که کاپی‌ای بود از اردوی امریکا در حالی منابع افغانستان توان حمایت از چنان اردویی را نداشت.

احمد مسعود هم‌چنان از مذاکرات امریکا با طالبان انتقاد کرد و گفت که ما به امریکایی ها گفتیم که برای آمدن‌تان کسی دعوت‌نامه نفرستاده بود و کسی هم جلو رفتن‌تان را نمی‌گیرد، هر وقت خواستید بروید اما طالبان مذاکره نکنید. مگر آن‌ها به حرف ما گوش ندادند و اینک ما نتیجه‌اش را می‌بینیم.

فریدذکریا در بخشی از سخنان خود از قوای مسلح و مردم افغانستان انتقاد کرد که در برابر طالبان نرزمیدند، او در مقایسه با اوکرایینی‌ها گفت که آن‌ها قهرمانانه برای وطن خود می‌رزمند در حالی که نیروهای مسلح افغانستان با وجودی که عساکر ناتو را هم در کنار خود داشتند، نتوانستند در برابر طالبان برزمند.

احمد مسعود با مراجعه به تاریخ و با ذکر مثال‌های عینی این دیدگاه فرید ذکریا را رد کرد. احمد مسعود گفت جنگ با طالبان و تروریزم از سال 2001 شروع نشده بود، این مبارزه از سال 1996 آغاز گردیده بود، امریکا فقط پس از 11 سپتامبر بود که پایش به این جنگ کشانیده شد. او پس از آن قهرمانی‌های قوای مسلح افغانستان را که در طی بیست سال مبارزه بر ضد طالبان و تروریزم فداکاری‌ها و رشادت‌ها از خود نشان دادند برشمرد. احمد مسعود در این بخش سخنان خود از امریکا و کشورهای غربی انتقاد کرد که مردم افغانستان را رها کرده و پالیسی «بنگر و انتظاربکش» را در پیش گرفته اند.

رهبر جبهه مقاومت ملی اظهار داشت که در یک مرحله افغانستان تحت شعاع حمله امریکا به عراق قرار گرفت و به نحوی فراموش گردید و اینک هم به دلیل وضعیت اوکراین فراموش شده است. اما تاکید کرد که جبهه مقاومت ملی و مردم افغانستان مصمم به مبارزه برعلیه ظلم و استبداد طالبان هستند.

اجلاس آسپین که از تاریخ 18 تا 21 جولای در شهر کلرادوی امریکا برگزار گردیده بود، اختصاص به امنیت جهانی داشت. در ای کنکاش‌گاه تعداد زیادی از سیاستمداران و رهبران کشورها به تبادل نظر، صحبت و سخنرانی در رابطه به امنیت بین‌المللی پرداختند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button