گزارش ها

ماجرای بازداشت لین او دانیل؛ خبرنگار مجله فارن پالیسی

آریاپرس

دیروز 19 جولای لین او دانیل، خبرنگار مجله فارن پالیسی، که در کابل بسر می‌برد، متنی را در تویتر منتشر کرد که تعداد زیادی از دنبال کننده‌گان او را در این شبکه اجتماعی، شوکه کرد.

لین نوشته بود: «بخاطر نشر 3 یا 4 گزارش در مورد ازدواج فرماندهان طالبان با دختران نوجوان (زیر سن) و نشر گزارش ها در مورد نگهداری زنان و دختران به شکل کنیز در نزد فرماندهان طالبان، معذرت می‌خواهم. این یک حرکت برنامه ریزی شده برای بدنام سازی طالبان و توهین به فرهنگ افغان ها بود.

این گزارش ها بدون اسناد و شواهد محکم نوشته شده اند، و هیچ تلاشی برای تایید صحت و سقم ادعا های مطرح شده در آن ها، از طریق تحقیق در ساحه و یا به صورت ملاقات های رو در رو با قربانی ها، صورت نگرفته است».

این تویت خانم لین که خبرنگاری شاخته شده در سطح بین المللی است، بهت و تعجب را در فضای تویتر بوجود آورد. برخی کاربران در پای این تویت نوشته بودند که حساب کاربری خانم لین هک شده است، برخی اما حدس زده بودند، که شاید به دلیل فشار های طالبان او ناگزیر به نوشتن این توییت شده است.

توییت معذرت خواهی خانم لین او دانیل

درست 24 ساعت پس از نشر توییت نخست، خانم لین ای متن را توییت کرد: «توییت کن و معذرت بخواه، ورنه باید به زندان بروی؛ دستور یکی از افراد استخبارات طالبان. هر قدر که طول کشید؛ آنها دستور دادند و من نوشتم، بعد خوششان نیامد، حذفش کردند، ویرایشش کردند، دوباره توییت کردم. ویدیوی از من گرفتند که آن توییت ها را تحت فشار ننوشته‌ام، دوباره ویدیو گرفتند. من حالا خارج از افغانستان هستم».

خانم لین با هشتگ های #TwotakesTaliban ، #Afghanistan، #journalism توییت خود را به پایان برده است.

گزارش های خانم لین به ویژه در رابطه به وضعیت زنان و دختران در حاکمیت طالبان، بازتاب گسترده در رسانه های جهان و در میان سازمان های حقوق بشری بین المللی داشت. همین موضوع سبب خشم طالبان گردیده، با دستگیری و بازداشت او، مجبورش کردند تا از گزارش های خود پوزش بخواهد.

خانم لین او دانیل، شهروند آسترالیا است که مدت زیادی را در افغانستان به حیث خبرنگار و مسئول بخش افغانستانِ اسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانس پرس کار کرده است. او از جمله معدود خبرنگارانی بود که در افغانستان حضور داشت و از آنجا مستقیم گزارش می‌داد.

ر فتار زشت طالبان با خبرنگاران و سانسور شدید رسانه های داخلی در افغانستان موضوع تازه‌یی نیست، اما بازداشت یک خبرنگار معروف خارجی و مجبور ساختن او به معذرت خواستن از گزارش هایش موضوع جدیدی است. این موضوع نشان می‌دهد که رفتار گروه طالبان تا چه حد غیر قابل پیش بینی و غیر مسئولانه است.

طالبان تا هنوز به توییت های خانم لین او دانیل واکنشی نشان نداده اند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button