گزارش ها

شماری از نویسندگان، روشنفکران، فیلسوف‌ها و فعالین فرهنگی و سیاسی اروپایی، افغانستانی، ایرانی و تاجیکستانی، در یک نامه‌ی سرگشاده به رییس جمهور فرانسه، خواستار تحریم طالبان شدند

آریاپرس

پروفیسور دانیال سلواتور‌شیفر، استاد دانشگاه سلطنتی بلژیک و یکی از فیلسوفان معاصر، نویسندۀ این نامه است که آقای عبید مهدی در قسمت جمع آوری امضا های فعالین ایرانی، افغانستانی و تاجیکستانی با ایشان همکاری کرده است.

آقای عبید مهدی در مورد جزییات این نامه می‌گوید: «بیشتر از پنجاه تن از چهره‌های شاخص فرهنگی و فعالین سیاسی و حقوق بشر، در یک نامه‌ی سرگشاده به رییس جمهور فرانسه، وضعیت کنونی مردم افغانستان زیر ادارۀ طالبان را شدیداً محکوم کرده‌اند. آنان از فرانسه خواسته اند برای جلوگیری از کشته شدن بیشتر مردم و گسترش فاجعه، اقداماتی را انجام دهد. در این نامه، موارد نقض گسترده‌ی حقوق بشر، حقوق زن، آزادی‌های مدنی، کشتارهای هدف‌مند، کوچ‌ اجباری و تبعیض جنسیتی از جانب طالبان درج شده است. از نگرانی‌های امنیتی جهانی و همکاری گروه طالبان با تروریزم بین‌المللی نیز در این نامه تذک به عمل آمده است. در پایان، امضا کننده‌ های نامه از رییس جمهور فرانسه خواسته‌اند، به دلیل رفتارهای غیر قابل پذیرش گروه طالبان، سران این گروه تحریم اقتصادی شوند و سفرهای آنان شامل محدودیت شود.»

در پای این نامه امضای کسانی چون صدیق برمک، فلم‌ساز معروف افغانستانی که در دوران مقاومت اول مستند “پروندۀ تجاوز” را غرض آشکار ساختن تجاوز پاکستان به افغانستان ساخته بود، عتیق رحیمی نویسنده و فلم‌ساز معروف افغانستانی مقیم فرانسه، داریوش آشوری، نویسندۀ معروف ایرانی، هداخموش، فعال حقوق زن، زرقا یفتلی، فعال حقوق زن، داکتر محی الدین مهدی، نویسنده و تاریخ‌دان مشهور، داکتر محمد حسین یاسا، محمدحسین جعفریان، خبرنگار و فلم‌ساز و عده‌ای دیگری از نویسنده‌گان و دانشمندان اروپایی درج است.

این نامه نخستین بار در پرتیراژترین روزنامه‌ی بلژیکی «Le Soir» در شهر بروکسل چاپ شد و پس از آن در چندین روزنامه‌ی فرانسوی، سویسی و لوگزامبورگی منتشر گردید.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button