گزارش ها

در دومین سالگرد شهادت یماسیاووش، دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیقات در رابطه به پروندۀ قتل او شد

آریاپرس

دو سال از شهادت خبرنگار جوان و ورزیدۀ افغانستان، یما سیاووش گذشت. یما سیاووش در مدت زمانی که در تلویزیون طلوع مجری برنامه های سیاسی آن تلویزیون بود، چون ستارۀ در آسمان خبرنگاری کشور درخشید.

اینک در دومین سالگرد شهادت این خبرنگار جوان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیقات دادگاه کیفری بین المللی در رابطه به پرونده قتل او شده است. پاتریشیاگوسمن، معاون بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر طی مقالۀ از دادگاه بین المللی کیفری خواسته است تا به موضوع قتل یماسیاوش رسیده‌گی کند. اما آنچه صلاحیت دادگاه را در رسیده‌گی به پرونده قتل یماسیاووش محدود می‌سازد، مخالفت امریکا برای محاکمۀ شهروندانش توسط دادگاه کیفری بین المللی است و اجمل احمدی، متهم درجه یک این پرونده، شهروند امریکا است.

یما سیاووش پس از این که از طلوع استعفا کرد، مدتی را غرض تحصیل به هندوستان رفت و پس از برگشت در بانک مرکزی افغانستان مشغول ایفای وظیفه گردید. او صبح 7 نومبر 2020 حینی که از منزل خویش به سوی دفتر می‌رفت در اثر انفجار موتر حاملش، به شهادت رسید.

خانوادۀ یما، اجمل احمدی، رییس قبلی بانک مرکزی افغانستان و یکی از نزدیکان اشرف غنی احمدزی رییس جمهور فراری کشور را متهم درجه یک توطیه قتل یما می‌دانند. در مدت دوسال گذشته آقای داوودسیاووش، پدر یماسیاووش تلاش های خستگی ناپذیری برای به دادگاه کشانیدن اجمل احمدی انجام داده است که تا هنوز به نتیجه نرسیده است. در آخرین مورد او طی اعلامیه‌ای که به مناسبت دومین سالگرد درگذشت یما به نشر رسانیده است، اظهار امیدواری کرده که محکمه کیفری بین المللی بتواند اجمل احمدی را احضار کرده از او در مورد واقعه قتل یما پرس و جو کند. آقای داوودسیاووش هم‌چنان خواستار حضور امرالله صالح و سرور دانش معاونین اشرف غنی در دادگاه گردیده است.

تلاش های آقای داوودسیاووش برای دسترسی به کامره های امنیتی بانک مرکزی که می‌توانست سرنخی برای شناسایی قاتلین پسرش باشد، در دوران جمهوریت هرگز نتیجه نداد.

با آن که حداقل در یک مورد امرالله صالح مدعی گردید که یازده نفر اعضای گروه طالبان را نهاد های امنیتی در ارتباط به قتل یماسیاووش دستگیر کرده اند، اما هرگز جریان محاکمۀ آنها به آگاهی مردم نرسید و پروندۀ قتل یماسیاووش مانند صدها پروندۀ دیگر در میان گرد و غبار دستگاه قضایی افغانستان ناپدید گردید.

نوشته های هم‌سان

Back to top button