گزارش ها

احمدمسعود: انگیزه اصلی مقاومتِ مردم، مبارزه برضد ظلم و تجاوز است

آریاپرس

احمدمسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در پیام خویش به مناسبت فرارسیدن نوروز و سال‌نو خورشیدی طیف وسیعی از مخاطبین داخلی و خارجی مورد خطاب قرار داد. در حالی که سیاست‌مداران و رهبران دیگر پیام های کلیشه‌یی به این مناسبت داشتند، احمدمسعود با استفاده از این فرصت مواردی را خطاب به رهبران سیاسی افغانستان، جوانان، روشنفکران، زنان، مقاومت‌گران، علمای دینی و کشورهای خارجی، بیان کرد.

محور سخنان احمدمسعود را اما دعوت به اتحاد و یک‌پارچگی همه نیروهای ضد طالبان تشکیل می‌داد.

احمدمسعود در حالی بر اتحاد تمام نیروهای ضد طالبان در سخنرانی نوروزی خویش تاکید داشت که در این اواخر عطامحمد نور، عبداللطیف پدرام و برخی از سیاست‌مداران دیگر به گونه‌ای واضح و آشکار در برابر جبهه مقاومت ملی موضع گرفته و پرچم مخالفت با احمدمسعود را برافراشته اند. رهبر جبهه مقاومت ملی ضمن این‌که گفت از بررسی و نقد عمل‌کردهای جبهه مقاومت استقبال می‌کند اما تاکید کرد که هتک حرمت به مقاومت‌گران امریست غیراخلاقی و غیر انسانی.

او اظهار داشت؛ در شرایطی که دشمن در برابر ما قرار دارد، ما بیش از هر وقت دیگر به اتحاد نیاز داریم.

دعوت به اتحاد و همبستگی که از محورهای همیشگی و اصلی سخنرانی‌های احمدمسعود را تشکیل می‌دهند، در حقیقت ستون فقرات استراتیژی مبارزاتی او است. در حالی که سایر سیاست‌مداران مخالف طالبان گاه به جان هم می‌افتند و گاه به تخریب جبهه مقاومت می‌پردازند، دعوت احمدمسعود از نیروهای ضد طالبان به اتحاد و همبستگی، نشان از پختگی سیاسی و دید استراتیژیک او می‌دهد؛ چیزی که متاسفانه در سیاستمداران دیگر دیده نمی‌شود.

احمدمسعود هم‌چنان به کشورهای که با طالبان در حال تعامل هستند، هشدار داد که از وضعیت پاکستان انتباه بگیرند و با این گروه تروریست که با ده‌ها گروه تروریست دیگر در سرتاسر دنیا ارتباط دارد، تعامل نکنند و الی خودشان نیز درگیر مشکلات امنیتی و اقتصادی چون پاکستان خواهند گردید. گویا یکی از کشورهای که مخاطب این سخنان احمدمسعود بود، ایران باشد که اخیراً سفارت افغانستان در تهران را به طالبان تسلیم کرد.

رهبر جبهه مقاومت ملی با زیرپرسش بردن جنگ طالبان در برابر دولت اسلامی افغانستان به رهبری برهان الدین ربانی، که به اساس فیصله شورای اهل حل و عقد؛ یکی از مراجع اصلی برای تعیین زمامدار در شریعت اسلامی، تشکیل گردیده بود، طالبان را گروهی بغاوت‌گر خواند که روابط آن‌ها با سازمان‌های تروریستی سبب شد تا پای نیروهای خارجی به افغانستان کشانده شود.

رهبر جبهه مقاومت محورهای اصلی فعالیت‌های جبهه مقاومت را در سال پیش‌رو چنین خلاصه کرد:

  • قوت بخشیدن و ساختارمند ساختن جبهه مقاومت.
  • پیش‌برد و تقویت روند انسجام و اعتماد سازی در میان مردم، به ویژه روشنفکران، فعالین سیاسی و مدنی، نخبه‌گان و نظامیان بدون توجه به تفاوت های سیاسی، فرهنگی، قومی، مذهبی و حتا ایدیالوژیک.
  • گسترش مقاومت در کشور و افزایش فشارهای سیاسی بر طالبان.

احمدمسعود در بخشی از سخنانش به اختلافات داخلی طالبان نیز اشاره کرد.

آنچه لحن صحبت احمدمسعود را نسبت به سایر سیاست‌مداران ضد طالب متمایز می‌سازد، صراحت لهجه‌ و موضع قاطع، مستحکم و استوار او در برابر طالبان است. در حالی که رهبران دیگر به شمول شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان که همین چندروز قبل طرحی را برای تعامل با طالبان ارایه دادند، همیشه لحن آشتی‌جویانه در برابر طالبان داشته اند، احمدمسعود اما با قاطعیت این گروه را تروریست، بغاوت‌گر و خلاف ارزش های مدنی و انسانی عصر ما خواند؛ امری که نشان از عزم راسخ او برای مبارزه در برابر گروه طالبان است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button