گزارش ها

کشتار و نقض حقوق بشر از سوی طالبان؛ عفو بین‌الملل خواستار ایجاد میکانیسم تحقیقی شد

برگرفته شده از ویب سایت جبهه مقاومت ملی

جبهه مقاومت ملی، کابل: پس از کشتار و جنایات جنگی طالبان، سازمان عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است تا فوراً یک میکانیسم مستقل تحقیقی برای جرایم جنگی و کشتارها از سوی این گروه ایجاد کند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان پیشتر گفته بود که طالبان به گونه سیستماتیک حقوق زنان و دیگر اقوام را نقض کرده که مصداق عینی جنایت علیه بشریت است.

با این که طالبان عامل اصلی و مستقیم کشتار مردم افغانستان‌اند، اما عفو بین‌الملل پی برده است که «طالبان پیوسته و آشکارا نشان داده که اراده‌ برای انجام تحقیقات بی‌طرفانه، مستقل و موثر در مورد نقض حقوق بشر توسط اعضای خود ندارند و وقت آن رسیده که جامعه جهانی اظهارات عمومی و تکراری را با اقدام ملموس پیگیری کند.»

عفو بین‌الملل کشتار دسته‌جمعی هزاره‌ها و جنایات ضد بشری در سراسر افغانستان به ویژه پنجشیر را دلیل عمده لزوم ایجاد چنین میکانیسمی دانسته است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که در پی درگیری نیروهای طالبان و جبهه مقاومت در پنجشیر، طالبان به «مجازات غیرنظامیان پنجشیر» رو آورده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته که عکس‌ها و ویدیوهای دستکم ۸ مورد کشتار و نقض حقوق بشر طی ماه‌های مه و آگوست ۲۰۲۲ را به دست آورده‌اند. این سازمان با اشاره به یکی از این موارد گفته است که در ویدیوی نشرشده، ٨٧ مرد دست‌بسته در پنجشیر دیده می‌شود که بازداشت شده‌اند و یکی از افراد طالبان می‌گوید: «اگر دست من بود، آن‌ها را همین‌جا می‌کشتم.»

عفو بین‌الملل با یکی از شاهدان در پنجشیر گفت‌وگو کرده است که می‌گوید، طالبان پس از تحرکات جبهه مقاومت ملی، غیرنظامیان را از خانه‌های‌شان بازداشت کرده و با خود برده‌اند. بر بنیاد شواهد، از بسیاری از این افراد تاکنون اطلاعی در دست نیست.

این سازمان همچنان به موردی دیگر اشاره می‌کند که طالبان از مردم منطقه خواسته‌اند به مسجد بیایند و تمام مردان منطقه را بازداشت کردند و با خود بردند.

در گزارش قبلی سازمان عفو بین‌الملل در تابستان گذشته آمده بود که اقدامات طالبان «سبب یک موج کودک‌همسری، زودهنگام و ازدواج اجباری در افغانستان شده است و زنانی که به طور مسالمت‌آمیز به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های طالبان اعتراض کرده‌اند، مورد آزار، تهدید، دستگیری‌های خودسرانه، ناپدید شده، بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.»

عفو بین‌المللی می‌گوید از آن زمان تاکنون «وضعیت فقط وخیم‌تر» شده است و «جنایات طالبان در پنجشیر ادامه دارد.»

جبهه مقاومت ملی در نخستین گزارش سالانه خود پس از تجاوز طالبان به کشور از کشتار و قتل عام هزاران تن در سراسر افغانستان از سوی طالبان پرده برداشت. از آغاز تجاوز این گروه، مدارک بی‌شمار غیرقابل‌انکاری از کشتارهای دسته‌جمعی و تجاوز به زنان از سوی طالبان در سراسر افغانستان منتشر شده است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button