گزارش ها

درگیری طالبان جنوبی و طالبان محلی بر سر معدن طلا

آریا پرس

طالبان جنوب  با طالبان محلی بر سر استخراج معدن طلا در ولایت بدخشان درگیر شده‌اند.

منابع محلی خبرگزاری آریاپرس خبر می‌دهند که در شهرستان ارغنج‌خواه، طالبان پشتو تبار که بیشتر از ولایات جنوبی به بدخشان گسیل شده اند با طالبان محلی این ولایت بر سر معدن طلای شیوه با هم درگیر شده اند. این درگیری پس از آن آغاز شد که مولوی عبدالغنی فایق، والی طالبان برای ولایت بدخشان و از اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه، قطر، برادرش را به عنوان فرمانده و مسئول عمومی معدن طلا ارغنج‌خواه گماشت. منابع می‌گویند که این کار مورد پذیرش طالبان محلی قرار نگرفت و آنها پس از اعلان اعتراض از مولوی فایق درخواست کردند تا یکتن از طالبان محلی را به عنوان مسوول امنیت معدن تعین کند. گفته می‌شودطالبان محلی زمانی با طالبان بیگانه درگیر شدند که درخواست آنها مورد اعتنای مولوی فایق قرار نگرفت. پس از درگیری، روند استخراج این معدن متوقف شده است. گفتنی‌ .است که پیش از این نیز معدن طلای شیوه به گونه‌ی غیرقانونی از سوی طالبان استخراج می‌شد

ایغوری‌ها معدن طلای یفتل را استخراج می‌کنند

همزمان با این، استخراج بخشی از معدن طلای شهرستان یفتل این ولایت نیز به ایغوری‌ها واگذار شده است. منابع محلی خبرگزاری آریاپرس خبر می‌دهند که تاهنوز روشن نیست که طالبان بر بنیاد کدام پیمان استخراج بخشی از این معدن را به ایغوری‌ها واگذار کرده‌اند. معلومات منابع خبرگزاری آریاپرس نشان می‌دهد که این ایغوری‌ها هیچ نوع تماسی با طالبان محلی ندارند و تنها از والی نام‌نهاد این گروه برای ولایت بدخشان و فصیح‌الدین فطرت رییس ستاد ارتش طالبان دستور می‌گیرند.
ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان همواره به‌خاطر داشتن معادن مورد توجه بوده است؛ معادنی که دهه‌هاست حاصل اصلی آن به جیب قاچاق‌بران و تروریستان سرازیر میشود.

نوشته های هم‌سان

Back to top button