اخبار داخلی

واکنش تلویحی وزارت خارجۀ امریکا به سخنان احمدمسعود

آریاپرس

مجله لانگ وار ژورنال گزارش داده است که یکی از سخنگویان وزارت خارجۀ امریکا در پاسخ به پرسشی که از جانب بخش روابط خارجی این مجله در مورد حمایت امریکا از نیرو های ضد طالبان، مطرح شده بود، اظهار داشته است «ما افزایش خشونت ها را که اخیراً در افغانستان اتفاق افتاده اند، از نزدیک زیر نظر داریم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌دار باشند و به گفتگو غرض حل مشکلات شان بپردازند. این تنها راهی است که افغانستان می تواند با چالش های متعدد خود مقابله کند».

سخنگوی وزارت خارجه افزوده است: «ما می خواهیم شاهد ظهور یک نظام سیاسی پایدار و با ثبات در افغانستان از طریق ابزارهای مسالمت آمیز باشیم. ما از جنگ و خشونت های سازمان ‌یافته بر علیه طالبان حمایت نمی‌کنیم و دیگر کشور ها را نیز از انجام این کار منصرف می‌کنیم».

به قول مجله این اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در حالی مطرح می‌شوند که جبهه مقاومت ملی به رهبری احمدمسعود، حملات خویش را برعلیه مواضع طالبان در بسا ولایات به شمول بغلان، پنجشیر و پروان در طی ماه های گذشته، تشدید بخشیده اند.

به قول نویسندۀ مطلب طالبان با القاعده روابط خیلی نزدیک دارد، عدم حمایت امریکا از گروه های نظامی مخالف طالبان، توانایی عملیاتی امریکا را در هدف قرار دادن القاعده و داعش در منطقه به صفر تقرب داده است. از جانب دیگر این عدم حمایت سبب می‌شود تا جبهه مقاومت ملی نیز نتواند با قدرت در برابر طالبان به نبرد بپردازد.

به باور نویسنده مخالفت صریح وزارت خارجۀ امریکا با مقاومت مسلحانه در برابر طالبان، در حقیقت نوعی به رسمیت شاختن حاکمیت غیرمشروع طالبان بر افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا درست ساعاتی پس از نشر گفتگوی احمدمسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان با تلویزیون فارسی بی بی سی، این سخنان را گفته است که به قول تحلیل‌گران امور افغانستان در حقیقت نوعی واکنش به سخنان احمدمسعود محسوب می‌گردد.

احمدمسعود در گفتگوی خود با بی بی سی فارسی به شدت از امریکا و متحدینش برای حمایت شان از طالبان، انتقاد کرد و به آنها هشدار داد که اگر به معضلۀ افغانستان توجه جدی نکنند، روزی این مشکل دامن‌گیر آنها نیز خواهد گردید.

نوشته های هم‌سان

Back to top button