گزارش ها

طالبان به کودک آزاری عادت دارند

منبع: نشریه واشنگتن اگزامنر

نویسندگان: بتی بیلی و لارک اسکوبار

تاریخ انتشار: 25 جولای 2022

برگردان: آریا پرس

عکس‌ها، ویدیو ها و اظهارات شاهدان نشان میدهد، که طالبان پسربچه های خرد سال را مورد سوء استفاده جنسی قرار میدهند.

پس از برگشت طالبان به قدرت در اگست 2021، کودکان و نوجوانان آن کشور به طور فزاینده‌ای قربانی گرسنگی، ازدواج اجباری، قاچاق اعضای بدن و بلایای طبیعی شده اند. شواهد فزاینده همچنین نشان می‌دهد که طالبان از پسران جوان بهره‌کشی جنسی می‌کنند یا از آنها به عنوان کودک سرباز استفاده می‌نمایند. 

به گفته یک متقاضی ویژه مهاجرت که در یکی از شهرهای افغانستان زندگی می‌کند، طالبان پسران 10 ساله را برای کار به عنوان سرباز و محافظ به دفاتر و پست های بازرسی می‌آورند. این متقاضی گفت که در یکی از ایست های بازرسی طالبان،  توسط پسر کوچکی که “نمی توانست کلاشنیکوف را به درستی در دست بگیرد” مورد بازرسی قرار گرفته است. 

نظر به گواهی دو تن، شخصی که در عکس دیده می‌شود،یکی از فرماندهان طالبان، است که دریکی از ولایت های شرقی افغانستان، برای گروه طالبان، می‌جنگید. شاهدان گواهی دادند که این فرمانده طالبان، چندین کودک و نوجوان را به عنوان برده‌گان جنسی یا بچه بی‌ریش نزد خویش نگهداشته بود. گواهان گفتند که او طی یک عملیات نیرو های ویژه ارتش افغانستان، سه سال پیش کشته شد. 

متقاضی همچنین ادعا کرد که طالبان از پسران خرد سالی که به عنوان همکار با خود دارند،  برای بچه بازی – یا “کودک آزاری”  استفاده می کنند. او گفت که در مهمانی های طالبان، به پسران مواد نشه آور، داده می شود و مجبور ساخته می شوند لباس زنانه به تن کرده، کلاه گیس (موی ساختگی) به سر کنند و خود شان را مثل زنان بیارایند و در برابر طالبان رقص کنند.  او مدعی شد که آنها هم‌چنین مجبورند اعضای طالبان را از نظر جنسی راضی کنند. 

بچه بازی (کود ک آزاری) در فرهنگ پشتون ها و تاجیکان افغانستان، سابقه طولانی دارد؛ با آن‌که این امر در تضاد با آموزه های اسلام قرار دارد، ولی در سراسر آسیای مرکزی مروج است. کودک آزاری، به عوض این‌که به عنوان یک عمل ناشی از تمایلات همجنس‌گرایانه مطالعه شود، هم‌خوابگی با پسران خرد سال و نوجوان و رقصاندن آنها بیان و نشانه مردانگی تلقی می‌شود،که رواج آن حیثیت زنان را حفظ می کند. 

برخی از پسران جوان که به نام بچه بی‌ریش شناخته می شوند، به خاطر پولی که می توانند به دست آورند، به این عمل کشیده می شوند. دیگران ممکن است فروخته یا ربوده شوند و سپس مجبور به انجام چنین اعمال شوند. پسران رقصنده ممکن است در سراسر کشور قاچاق شوند تا زمانی که سن آنها بالا برود یا به هر دلیل دیگری جذابیت شان را برای مردان کودک آزار از دست بدهند. پس از آن یا به حال خود رها می شوند یا امکان دارد حتی کشته شوند. 

در دوران اول طالبان بچه بازی مجازات اعدام در پی‌داشت. اما شواهد منتشر شده در یک گزارش سال 2016 نشان میدهد که طالبان بچه بازی را به عنوان روشی برای نفوذ در صفوف پلیس افغانستانِ، مورد استفاده و تایید قرار داده اند. 

بر اساس آن گزارش طالبان با استفاده از پسران رقاص، منسوبان پلیس را به دام انداخته، به آنها مواد مخدر می‌دادند و سپس آنها را به قتل می رساندند. 

یکی از فرماندهان طالبان در دسامبر 2021 متهم به وادار ساختن یک پسر خرد سال به مصرف مواد مخدر و تجاوز بر او در حالت مستی شد؛ که این نشان می‌دهد او به این عمل عادت داشته است. او در حال حاضر مسئول رسانه‌یی پلیس طالبان است. . 

طالبان از زمان به قدرت رسیدن دو باره برای جلوگیری از کودک آزاری کاری نکرده اند.  با این حال، شواهد تصویری و ویدیویی که اخیراً منتشر شده نشان می‌دهد افراد طالبان به این عمل عادت دارند.  همانند گزارش اخیر سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان، این شواهد میزان کنترلی را که رهبران طالبان بر زیردستان خود دارند زیر سوال می برد. 

مهمترین سند ویدیویی است که به تاریخ 6 جون 2021 منتشر شده است. در این ویدیو پسر خرد سالی که به نظر می‌رسد گیج است، قبل از آغاز به رقص تحریک آمیز جنسی برای مردان مسلح، توسط افراد مسلح حاضر در اطرافش دستکاری می شود. 

در حالی که پسر هیکل باریک خود را تکان می‌دهد، مردان مسلح حاضر در اتاق او را تشویق می‌کنند، برایش کف می‌زنند، سیگار شان را با  پسرک به اشتراک می‌گذارند و بدن پسر را نوازش می کنند. مجله کابل که نسخه کوتاه شده این ویدیو را در 24 سپتامبر 2021 در فیس بوک منتشر کرد، ادعا می کند که این افراد اعضای طالبان هستند. 

تصاویر از ویدیوی که در آن افراد طالبان پسربچه‌یی را نشه کرده، وادار به رقص می‌کنند.

صحنه هایی از یک ویدیوی دیگر نشان می‌دهد که بچه بی‌ریش نحیف و لرزان در حال رقصیدن برای افراد مسلح است. مجله کابل ادعا می کند که این جنگجویان اعضای طالبان هستند. (تصاویر از طریق فیس بوک، ویدیوی کامل نشر گردیده در جون 2022. ویدیوی کوتاه قبلاً توسط مجله کابل در سپتامبر 2021 نشر شده است.) 

لزلی مریمن، داوطلبی که از متقاضیان برای پناهندگی حمایت می کند، توضیح داد که فرماندهان طالبان ممکن است تا پنج پسر خرد سال را به عنوان برده جنسی داشته باشند که می‌توانند از آنها برای استفاده در مجالس رقص یا رابطه جنسی، زیر نام خدمتکار یا  دستیار اداری استفاده کنند. 

یک همکار دواطلب روند تخلیه ادعا می‌کند که این سه بچه بی‌ریش که عکس های شا در زیر است، متعلق به یکی از فرماندهان طالبان در جنوب افغانستان هستند. به گفته دو منبع مستقل، پسری که در سمت چپ قرار دارد، قبلاً منشأ اختلاف بین طالبان بوده که منجر به کشته شدن حد اقل یک عضو طالبان در نزاع بر سر او گردیده است. 

به گفته یکی از متقاضیان ویزای مهاجرت ویژه زنان در یکی از ولایت های شمال افغانستان، “صدها پسر جوان از خیابان ها، مغازه ها، محل کارشان، [یا حتی] از خانه هایشان ربوده شده اند.” برخی برای جنگیدن برای طالبان مجبور می‌شوند. عده‌یی هم  به پسران رقصنده یا برده‌گان جنسی مبدل می‌گردند. او گفت که خانواده‌های پسران ربوده شده «مسئله را پنهان می‌کنند زیرا این برای آنها شرم آور است.»

یکی از اعضای جامعه مهاجران افغانستانی گفت که یک فرمانده طالبان، برادرزاده یکی از دوستانش را که تاجیک است، از یکی از ولایت های شمال افغانستان، اندکی پس از اوت 2021 ربوده است. پدر پسر مشکوک است که آن فرمانده طالبان از پسرش برای بچه بازی استفاده می کند. او در اندوه پسرش نابود شده است، اما هیچ وسیله‌ای در دست ندارد تا پسرش را از چنگال رباینده‌گان آزاد سازد. . 

بسیاری در شمال افغانستان اغلب از گروه های قومی غیر پشتون هستند. برخی از این گروه ها به طور فعال در مقاومت علیه طالبان مشارکت دارند. طالبان با ربودن کودکان اقلیت‌های قومی، نسل‌کشی آرام یا خزنده را براه انداخته اند؛ با این روش آنها از پسران خرد سال به عنوان قربانیان جنگ علیه جبهه مقاومت استفاده می‌برند، و یا پس از آن‌که بزرگ شدند، آنها را مورد شکنجه قرار داده و به قتل برسانند. 

  عادت طالبان به بچه بازی همچنین پیامدهایی برای زنان افغانستان دارد که حقوق  آنها در حال حاضر تحت حاکمیت طالبان به شدت نقض شده است. 

نمایش های مرتبط با رقص ها نشان می‌دهند که مردان چگونه باید با زنان رفتار کنند. این امر باعث می شود که طالبان، با زنان همچون وسیلۀ رفع ضرورت جنسی برخورد کنند. علاوه بر این، این ادعاها نشان می‌دهد که طالبان قوانین بین المللی را زیر پا می گذارند. استخدام کودکان به عنوان سرباز یک جنایت جنگی است که قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض می کند. آزار جنسی کودکان نقض مواد 19 و 34 کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل است که در سال 1994 توسط دولت افغانستان پذیرفته و امضا شده است. 

معصومیت کودکان در افغانستان در اثر ادامه دهه ها جنگ بی پایان پایمال شده است. جامعه بین المللی باید صحت این ادعاها را مشخص کند و از حق کودکان برای داشتن دوران کودکی عاری از خدمت اجباری و سوء استفاده جنسی محافظت کند. 

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button