گزارش ها

میشل باشله: با آمدن طالبان، افغانستان شاهد یکی از سیاه‌ترین دوران خود است

منبع: بی بی سی فارسی

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت کنونی افغانستان، گفته است که از زمان روی کار آمدن طالبان در ماه آگست/اوت، این کشور در بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی و انسانی فرو رفته است.

میشل باشله در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر که چهارشنبه ۲۶ جوزا/خرداد در ژنو برگزار شده بود، گفت که از زمان تسلط طالبان، افغان‌ها شاهد «سیاه‌ترین دوران یک نسل بوده‌اند.»

خانم میشل خواستار هماهنگی فوری همه جوانب از جمله مقام‌های طالبان و جامعه بین‌المللی برای بیرون رفت از بحران افغانستان شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در واکنش به اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر گفته است که اتهام‌های نقض حقوق بشر درست نیست. آقای مجاهد گفته است حقوق و وضعیت حقوق بشری در افغانستان نسبت به سال گذشته بهتر تامین شده است.

با اشاره به وضعیت بد اقتصادی افغانستان، آقای مجاهد گفته است که قیودات وضع شده در سیستم بانکی افغانستان، بر وضعیت بد اقتصادی تاثیر داشته و این مسئولیت جامعه جهانی و سازمال ملل متحد است تا در این مورد افغانستان را کمک کنند.

«ستم روشمند و نهادینه‌شده بر زنان»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به حذف تدریجی زنان از جامعه در افغانستان گفته است «اجازه بدهید واضح بگویم: آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم روشمند و نهادینه شده بر زنان است.»

خانم باشله گفته است بیشتر از یک میلیون دختر نوجوان تا حالا اجازه رفتن به مکتب نیافته‌اند و زنان افغان به سرعت با بدترین سناریویی روبرو شده‌اند که بسیاری از آن هراس داشتند.

زنان و دختران افغانستان در ده ماه گذشته به چهره اصلی اعتراضات علیه قوانین محدود‌کننده طالبان مبدل شدند.

او گفته است که در حالی که افغانستان امضاکننده شماری از معاهدات بین‌المللی از جمله کنوانسیون رفع همه انواع تبعیض علیه زنان است، مقام‌های فعلی از پایبندی به تعهدات بین‌المللی، چه در سیاست و چه در عمل، برای احترام و حمایت از حقوق زنان و دختران، فاصله زیادی دارند.

خانم باشله گفته است وضع محدودیت‌های شدید پوشش و تردد به زنان دسترسی آنها را به بخش‌های مختلف از جمله اشتغال و خدمات بهداشتی کاهش داده است.

پنجشیر و ولایات شمالی

خانم باشله، با اشاره به ادامه جنگ و گزارش‌ها از نقض حقوق بشر در ولایات شمالی از جمله در پنجشیر گفته است «من همچنان نگران اطلاعات دریافتی در مورد اتهام‌های نقض حقوق بشر غیرنظامیان در ولایات شمالی، از جمله پنجشیر هستم».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش‌های از بدرفتاری نیروهای طالبان در پنجشیر گفته است «ادعاهای جدی در مورد نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر مانند بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و قتل‌های فراقانونی غیرنظامیان وجود دارد.»

خانم باشله که در ماه مارس به افغانستان سفر کرده بود، اعلام عفو عمومی از سوی طالبان را گام مثبت خواند، اما گفت که سازمان ملل همچنان گزارش‌های موثقی از آزار و اذیت، قتل‌های فراقانونی، افرادی که در دولت پیشین کار کرده اند، دریافت می‌کند.

وضعیت اقتصاد و صحت

خانم باشله همچنین به فقدان مکانیسم‌ها برای نظارت بر نقض حقوق بشر اشاره کرد که حفاظت از جوامع آسیب‌پذیر را دشوارتر می‌کند. به همین دلیل، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان که حدود یک ماه پیش انجام شد، به شدت اظهار ناراحتی کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقام‌های طالبان خواسته است به آزادی‌های مدنی، رسانه‌های مستقل و روزنامه نگاران اجازه دهند تا با امنیت کار کنند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button