گزارش ها

در یک سالگی سقوط کشور، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، منشور خود را نشر کرد

آریاپرس

به تاریخ 23 اسد سال 1401 برابر به 14 اگست سال 2022 دقیقاً یک روز پیش از سقوط جمهوریت و تحویل دهی ارگ ریاست جمهوری به طالبان؛ رهبران، چهره های سرشناس و سیاسیون مخالف طالب در گردهم‌آیی که از طریق برنامه زوم بصورت آنلاین برگزار شده بود اتحاد و همبستگی خود را در مقابله با تروریسم و گروه طالبان اعلان کردند.

شورای عالی مقاومت طی یک جلسۀ 45 دقیقه‌یی منشور خود را برای شرکت کننده‌گان برنامه که اکثراً خبرنگاران و فعالین مدنی بودند، به خوانش گرفت.

جلسه شورای مقاومت توسط آقای محمد یونس قانونی یکی از چهره های سیاسی شناخته شده رهبری می‌شد. در این جلسه آقایان احمد مسعود، اسماعیل خان، مارشال دوستم، محمد محقق، عطا محمد نور، عبدالرب رسول سیاف، صلاح الدین ربانی، فوزیه کوفی و سایر شخصیت های شناخته شده اشتراک کرده بودند.

منشور شورای مقاومت در 6 فصل و 71 ماده تدوین شده است. در فصل سوم این منشور اهداف و چشم انداز سیاسی این شورا چنین آمده است:  

«برگرداندن حاکمیت به مردم از طریق برپایی نظام و دولتی مبتنی بر ارادهٔ جمعی؛ از راه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه؛» در ماده 16 نوعیت نظام را جمهوری اسلامی پارلمانی- نامتمرکز بیان کرده و خواهان انتخابی بودن شهرداری ها، والیان و ولسوالان نیز شده است.

در ادامۀ این اهداف تاکید بر مبارزه علیه افراط گرایی و تروریسم شده و قرائت طالبانی و افراط گرایانه از اسلام را مخالف آموزه های اسلام واقعی دانسته و ضروری دانسته شده است که در مقابل این پدیده مبارزه صورت بگیرد.

دفاع از منافع ملی، تامین عدالت اجتماعی، نقش جوانان و زنان، نقش علما، تنوع فرهنگی و زبانی، مشارکت در تصمیم گیری، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی از سایر ماده ها در فصل سوم این منشور است.

در فصل چهارم به اولویت های این شورا پرداخته شده است. در نخست شورای مقاومت بر مذاکرات برای دست یابی به صلح و ایجاد دولت فراگیرانتقالی و دولت منتخب اشاره می‌کند، در ادامه به راه حل های دیگر مانند حمایت از دفاع مشروع مقاومت‌گران نیز تاکید می‌ورزد.

ساختار شورای مقاومت دارای 5 نهاد بوده که عبارت اند از مجلس موسسان، شورای رهبری، شورای عالی، دارالانشا، و کمیته های کاری. کمیته های کاری در 16 بخش تقسیم شده اند که هر کدام وظایف و مسولیت های خاص خودش را دارا می‌باشند.  

در ماده 68 ذکر شده که «آنچه در این منشور مرتبط به نظام سیاسی آیندۀ افغانستان آمده است از سوی امضا کنندگان این منشور سعی می شود که در قانون اساسی آیندۀ افغانستان درج و مورد تأکید قرار گیرد؛» همچنان در ماده بعدی گفته شده است که «در دوران گذار فصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان (1382 هـ.ش) جز در مواردی که با مفاد این منشور در تناقض و تعارض باشد، نافذ خواهد بود؛»

این منشور در تاریخ 7 اسد سال 1401 برابر به 29 جولای 2022 امضا و از آن تاریخ به بعد مرعی الاجراء می‌باشد.

رهبری جلسات شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان دوره‌ای بوده که در ختم هر جلسه رییس جلسه بعدی تعیین می‌گردد.

در جریان جلسۀ خبرنگاری از محترم احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در مورد تفاوت شورای مقاومت ملی با شورای عالی جبهه مقاومت و نقش رهبران سیاسی در امر مقاومت پرسشی را مطرح کرد. جناب احمد مسعود در جواب خبرنگار گفتند: شورای عالی جبهه مقاومت ملی نهادیست مربوط تشکیلات داخلی خود جبهه اما بدون شک که همه در یک ائتلاف کلان به شکل منسجم و متحد باهم فعالیت می‌کنیم. در باره نقش سیاست‌مداران در امر مقاومت جناب احمد مسعود فرمودند که موجودیت همچو ائتلاف بزرگ به روند مبارزه در مقابل ظلم و جنایت طالبان یک اقدام موثر بوده و می‌تواند ما را در آزاد سازی و پیروزی مقاومت کمک کند. هم‌چنان احمد مسعود گفت که تا زمانی که رهبران، سیاستمداران و مردم به یک اتحاد عمومی و قیام ملی برنخیزند هیچ کشوری به کمک ما نمی‌آید.

این جلسه با پرسش و پاسخ تعداد محدودی از خبرنگاران به پایان رسید.

نوشته های هم‌سان

Back to top button