گزارش هاویژه بانوان

ممنوعیت های جدید طالبان برای زنان در افغانستان

آزاده

به تعقیب منع رفتن دختران بالای صنف ششم به مکتب، منع حق کار، ممنوعیت سفر زنان و دختران بدون محرم به خارج از کشور و حجاب اجباری، در تصمیم اخیر وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ورود زنان و دختران را به پارک های تفریحی، باشگاه های ورزشی و حمام ها ممنوع اعلام کرده اند.

طالبان به پارک های تفریحی اعلام کرده اند زنان و دختران را به پارک های تفریحی اجازه ورود ندهند، مسئول یکی از پارک های مشهور در کابل این گفته را تایید و از ورشکست شدن کار خود ابراز نگرانی می کند.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان با تایید این خبر می گوید: “گفته می‌شود که برای فعلاً خواهران نمی‌توانند به پارک‌های تفریحی بروند ما در پانزده ماه گذشته به طور مستمر تلاش کرده‌ایم تا فضای مناسبی برای آنها فراهم کنیم، اما به دلیل این که مشکلاتی وجود دارد. برای فعلاً به آنها گفته شده که به پارک نروند.”

به تعقیب بسته شدن پارک های تفریحی به روی زنان و دختران، چندین باشگاه ورزشی در کابل خبر بسته شدن مراکز ورزشی برای دختران و زنان را تایید کرده اند.

یکی از دختران که نمی خواهد اسمش گرفته شود چشم داشت خود را از بسته شدن باشگاه های ورزشی به روی دختران و زنان چنین بیان می کند؛ “وقتی یکشنبه به کلپ رفتیم ما را اجازه ورود ندادند و گفتند تا شنبه منتظر باشیم که بالاخره این وضعیت همیشه‌گی خواهد بود یا این تصمیم تغییر خواهد کرد.”

این در حالی‌‌ست که از دیروز، دوشنبه، ۹ نوامبر، در شبکه های اجتماعی خبر احتمال بسته شدن دانشگاه ها به روی دختران دست به دست می شود، اما از سوی طالبان درین مورد تا حال اظهار نظر صورت نگرفته است.

بعد از گذشت ۱۵ ماه از حکومت طالبان محدودیت ها به زنان و دختران در حال افزایش است و چنانچه دیده می شود زنان و دختران از عرصه های مختلف تعلیم و تحصیل تا کار و حق زندگی محروم شده اند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button