اخبار خارجی

حمله یک پهباد نا شناس به یکی از بزرگترین پالایشگاه های روسیه

 

رسانه های اجتماعی روسیه شاهد گردش یک ویدیوی کوتاه از صحنه پرواز یک فروند پهپاد و برخورد آن در محوطه یکی از پالایشگاه های بزرگ روسیه در منطقه رستوف، است. 

درپس منظر این ویدیو که به نظر میرسد توسط کارگران آن پالایشگاه و بطور تصادفی ظبط شده است، صدای گفتگوی دو نفر شنیده می شود که با دیدن هواپیمای بدون سرنشین در آسمان محل ، حیران شده و از همدیگر می پرسند: 

« فکر می کنی اکراینی باشید 

مخاطب پاسخ میدهد: البته که نه !« 

یکی از دو نفر که با هم گفتگو می کنند، سعی می کند پهپاد را با دوربین تیلفونش دنبال کند، اما آنرا در آسمان گم می کند و از طرف مقابل می پرسد :« کجا رفت … گمش کردم « 

که ناگهان صدای انفجار بلند میشود و شعله های آتش چشم دوربین را که درجستجوی هواپیمای بدون سرنشین بود، پر می کند. 

این محتوی ویدیوی کوتاهیست که برای میلیون ها بار در رسانه های اجتماعی روسیه مورد بازدید و بازنشر قرار گرفته و از آنجا به رسانه های غرب رسیده و اینک دستمایه تحلیل ها و تبصره ها و گمانه زنی های بسیاری در رسانه های غربی شده است. 

این ویدیو که صبح زود روز چهارشبنه در آسمان شهر رستوف روسیه و از داخل یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت آن کشور ضبط شده است، از سوی کارشناسان غربی بعنوان نشانه یی از حمله به پشت مرز های روسیه قلمداد می شود. 

روزنامه مشهور گاردین، در مطلب اختصاصی در باره حادثه برخورد پهپاد پر از مواد انفجاری به تاسیسات یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت روسیه نوشته است که با توجه به استفاده موفقانه و هوشمندانه نیرو های نظامی اکراین از پهپاد ها در جنگ میان روسیه و اکراین، احتمال دارد این حمله کار ارتش اکراین ، باشد. 

اما ارتش و دولت کشور اکراین مسوولیت حمله به خاک روسیه و تاسیسات نفتی این کشور در هشتاد و شش کیلومتری مرز کشور شانرا به عهده نگرفته اند. 

براساس گزارش روزنامه گاردین، واسیلی گالیوف فرماندار ایالت رستوف، وقوع این حادثه را تایید کرده و افزوده است که خوشبختانه در انفجار ناشی از برخورد پهپاد نا شناس به تاسیسات پالایشگاه به کسی آسیب نرسیده است. 

درحالیکه وزارت دفاع اکراین مسوولیت انجام این حمله را بعهده نگرفته است؛ رسانه های غربی دو احتمال را بیشتر محتمل می دانند. اینکه حمله توسط شهروندان روسی و گروه های ضد جنگ مستقر در داخل خاک روسیه سازماندهی شده باشد. و یا اینکه هواپیمای بدون سرنشین حامل مواد انفجاری ازخاک کشور همسایه به پرواز در آمده و به سوی تاسیسات نفتی توجیه شده باشد.  

از نظر کارشناسان غربی دولت روسیه ناچار است پرسش های که با مطرح شدن هر دو احتمال به میان آمده را پاسخ دهد. 

درصورتی که این هواپیمای بدون سرنشین از جای بیرون  از مرز های روسیه به پرواز در آمده باشد، چگونه موفق به عبور از سامانه پدافند هوایی روسیه شده و به هدف رسیده است؟  

و یا در صورتی که کرملین احتمال ورود پهپاد از خارج مرز های روسیه به قلمرو هوایی این کشور را رد کند، پرسش دیگر اینست که آیا این یک عملیات خرابکاری موفق سازماندهی شده از داخل خاک روسیه بوده است؟ 

اگر پاسخ مثبت باشد، این عملیات کار کدام گروه است که توانسته است دستگاه عریض و طویل امنیتی و دفاعی روسیه را دور بزند و با به پرواز در آوردن یک هواپیمای بدون سرنشین پر از مواد انفجاری به یکی از بزرگترین تاسیسات نفتی روسیه حمله کند. 

به نظر کارشناسان غربی درحالیکه کرملین تلاش دارد تحریم های سفت و سخت غرب را با استفاده از نفت و گاز روسیه دور بزند، وقوع این حمله نمایانگر آن است که پیامد های زیانبار جنگ با اکراین، درحد تحریم های اقتصادی و برهم خوردن روابط آن کشور با جهان پیرامون محدود نمانده و نشانه های از جدی شدن مخالفت با جنگ در داخل خاک روسیه نیز به چشم میخورد .  

نوشته های هم‌سان

Back to top button