اخبار خارجی

نامۀ پنجاه و شش عضو پارلمان فرانسه مبنی بر تعلیق روند عادی سازی روابط با طالبان

آریاپرس

نماینده‌گان پارلمان فرانسه در یک اقدام دسته جمعی طی نامه‌ی از رییس جمهور فرانسه خواسته اند تا روند عادی سازی روابط با طالبان را به حالت تعلیق در بیارد. خانم فردریک دوما، از اعضای پارلمان فرانسه که در تهیه این نامه نقش اساسی داشت، طی یک رشته توییت اظهار داشته است که “امروز (دهم اپریل) پنجاه و شش نمایندۀ پارلمان فرانسه نامۀ به ایمانویل مکرون رییس جمهور فرانسه در مورد وضعیت افغانستان نوشتیم و در آن نامه به دلیل این که طالبان به حقوق بشر احترام قایل نیستند و مکاتب دخترانه از دوره متوسطه به بالا برای دختران ممنوع گردیده است روند عادی سازی روابط با آنها به حالت تعلیق در بیاید”.

در نامۀ پارلمان فرانسه که متن آن به دسترس آریاپرس قرار گرفته است از مواردی چون سرکوب حرکت های مدنی توسط طالبان، کشته شدن نیرو های امنیتی ارتش قبلی توسط عناصر وابسته به طالبان، فشار و سانسور رسانه ها و نقض گستردۀ حقوق بشر نیز یاد گردیده است.

در حالی که سیاست های رسمی بسا از کشور های بزرگ عادی سازی روابط با طالبان است؛ چنانچه در راستای همین پالیسی بود که ناروی از آنها دعوت به عمل آورد، دیپلمات های غربی گهگاهی با مقامات طالبان ملاقات ها و نشست ها برگزار می‌کنند، روسیه روابط خیلی گرم با آنها دارد، تا آنجا که سفارت افغانستان در مسکو را نیز تحویل طالبان کرد، این اقدام نشان می‌دهد که اعضای پارلمان فرانسه در صدد اند تا جلو اقدامات مشابه را از جانب حکومت فرانسه بگیرند.

عبید مهدی فعال سیاسی در فرانسه که در این زمینه با اعضای پارلمان فرانسه همکاری داشته است می‌گوید:‌ «این نخستین بار است که ۵۶ عضو پارلمان فرانسه به عنوان یک کشور مهم اروپایی و عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد راجع به وضعیت افغانستان موقف رسمی می گیرند. گزارش ها در مورد نقض حقوق بشر، تحمیل شرایط غیر انسانی بالای زنان، محروم ساختن زنان از کار، آموزش، سفر و حتی بیرون شدن از خانه، به صورت منظم در اختیار اعضای پارلمان فرانسه قرار گرفته و در صدور این اعلامیه رسمی، نقش داشته است. این وضعیت برای جهان متمدن و کشورهای دموکراتیک و آزاد غیر قابل پذیرش است. ما امیدواریم سایر کشورهای اروپایی نیز در این زمینه موقف رسمی گرفته و در کنار مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران بایستند.»

در حالی که جهان و به ویژه کشور های اروپایی و امریکا توجه شان را به بحران اوکراین معطوف کرده اند، این اقدام پارلمان فرانسه نشان دهندۀ این است که هنوز آنها مصیبت و رنج مردم افغانستان را فراموش نکرده اند و طالبان هنوز برای آنها یک گروه دهشت افگن و مخالف ارزش های مدنی عصر ما است.

نوشته های هم‌سان

یک نظر

  1. دوست گرامی این اولین بار نیست و سومین بار است. در سال 2020 نامه مشابهی نوشته شد به امضای 75 نماینده مجلس شورای ملی و سنای فرانسه رسید و خواسته شده بود که مذاکرات صلح دوحا زیر نظر سازمان ملل صورت گیرد و نظرات را بسوی شرایط حاد مردم افغانستان و نیاز مبرم به کمک های بشری جلب کرده بود .سه ماه بعد در ابتدای 2021 نامه مجددی این بار با امضای 56 وکیل و سناتور نوشته شد در همین زمینه و ابراز نگرانی شد که آمدن طالبان افغانستان را بطرف پرتگاه میبرد. فرانسه امسال صدمین سال دوستی فرانسه افغانستان را جشن میگیرد که بنای آن را احداث لیسه اسقلال و ملالی و ماموریت باستان شناسی فرانسه زده است. معتقدم خوبست پایداری احترام و دوستی فرانسه را خوانندگان بیشتر بدانند چون باعث دلگرمی است. معمولا شخصا این نامه ها را به دری و انگلیسی ترجمه میکنم چون نکات مهمی را بیان میکند.
    جای آن دارد که متن را کاملا نتشر کنید که دیگر کشور ها از آن بهره گیرند.
    با احترام

Back to top button