گزارش ها

تسلیحات به جا مانده امریکا در افغانستان، در اختیار ستیزه‌جویان جدایی طلب کشمیری

منبع: ان‌بی‌سی نیوز

برگردان: آریاپرس

یادداشت آریاپرس: همکاری میان گروه های تروریستی که در افغانستان، پاکستان و کشمیر فعالیت می‌کنند، از سال ها بدین‌سو وجود داشته است. در دهه 90 میلادی تعداد زیادی از جنگجویان مربوط به گروه های تروریستی کشمیری و پاکستانی در کنار طالبان در برابر نیرو های دولت اسلامی افغانستان به رهبری استاد برهان الدین ربانی، می‌جنگیدند. به همین ترتیب بار ها گزارش های از حضور جنگجویان مربوط به حزب اسلامی گلبدین و بعد ها هم طالبان در صف جدایی طلبان کشمیر در رسانه ها به نشر رسیده است. پاکستان که مدیریت این نقل و انتقالات تروریستان را از کشمیر به افغانستان یا از افغانستان به کشمیر در طول چندین دهه انجام داده است، از آن‌ها منحیث نیروهای نیابتی خود برای بی‌ثبات ساختن منطقه و اهداف استراتیژیک خود استفاده می‌کند.

پس از عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان و بجا گذاشتن ذخایر عظیم سلاح و تجهیزات نظامی از خود، این هراس وجود داشت که طالبان این سلاح را در اختیار گروه های ترویستی در منطقه بگذارند. گزارشی را که در ذیل مطالعه می‌کنید، نمونه‌ی کوچکی از دسترسی دوگروه تروریستی «جیش محمد» و «لشکر طیبه» به این جنگ‌افزار ها است. بی‌تردید رقم اصلی جنگ‌افزار های امریکایی که در اختیار گروه های تروریست در منطقه به شمول داعش قرارگرفته است، به مراتب بیشتر از آنچه است که در این گزارش آمده است.

پس از افتادن انبار های اسلحه امریکایی، به دست طالبان افغان، برخی از این سلاح ها سر از انبار های سلاح های ستیزه‌جویان در کشمیر تحت کنترل هند، درآورده است؛ که به گفته کارشناسان می‌تواند نشانه آغاز سفر جهانی این سلاح ها باشد.

مقامات در کشمیر، تحت کنترل هند، به ان بی سی میگویند که ستیزه جویان جدایی طلب که خواهان الحاق این منطقه به خاک پاکستان هستند، در این اواخر درحال حمل سلاح های پیشرفته ساخت امریکا اعم ازماشیندار سبک ام 4 اس و ام 16 اس، و انواع دیگر اسلحه امریکایی دیده شده اند، که این امر در طول منازعه‌ی 30 ساله بر سرکشمیر، بی سابقه است.

آن‌ها می‌گویند که دلیل اصلی دستیابی سیتزه جویان جدایی طلب کشمیری به اسلحه امریکایی، سرازیر شدن سیل اسلحه ساخت امریکا یا تهیه شده توسط آن کشور، به سراسر منطقه پس از خروج نیرو های ناتو به رهبری ایالات متحده از افغانستان است که در نیتجه انبار های مملو از انواع اسلحه پیشرفته بجا مانده، به دست طالبان افتاده است.

به قول این مقامات بیشتراین تسلیحات ازنزد گروه های دهشت‌افگنی چون«جیش محمد» یا «لشکر طیبه» که مراکز شان در پاکستان است و از سوی امریکا به عنوان گروه های تروریست شناخته می شوند، کشف و ظبط شده است.

به عنوان مثال مقامات پلیس کشمیر، سال گذشته طی توییتی اعلان کردند، که نیرو های آن‌ها دو تن از شبه نظامیان «جیش محمد» را از پا در آورده و از نزد آنها اسلحه تهاجمی ام 4 اس ساخت امریکا را ظبط کرده اند.

عمران موسوی، سخنگوی ارتش هند در سرینگر، پایتخت کشمیر، گفت که شبه نظامیان هر دو گروه قبل از خروج ایالات متحده، یا برای جنگ در کنار طالبان و یا هم برای آموزش های نظامی به افغانستان فرستاده شده بودند.

او سال گذشته در ایمیلی گفت: «با خیال راحت می‌توان ادعا کرد که آنها به سلاح های به جا مانده امریکایی ها دسترسی دارند.»

مقامات امارت در افغانستان و مسئولان پاکستانی به درخواست ها برای اظهار نظر در این مورد پاسخ ندادند.

کشمیر، منطقه‌ی از هیمالیا که به خاطر داشتن مناظر زیبا معروف است، با هند، پاکستان، افغانستان و چین هم مرز است.

شورش جدایی‌طلبان در بخشی از کشمیر که تحت کنترل هند است، ده‌ها هزار نفر را از دهه 1990 بدینسو کشته و منبع دایمی تنش بین دو قدرت‌ هسته‌ی هند و پاکستان بوده است.

سال جاری نیز با خشونت آغاز شد، زیرا پلیس کشمیر ستیزه جویان را مسئول یک حمله  مسلحانه و تیرانداری که به تاریخ اول  جنوری که منجر به کشته شدن چهار نفر در دهکده جنوبی دانگری شد و به دنبال آن انفجاری در همان منطقه در روز بعد که منجر به مرگ یک پسر 5 ساله و دختربچه 12 ساله میدانند.

حداقل شش نفر در 21 جنوری در دو انفجار در شهر جامو زخمی شدند.

جاناتان شرودن، مدیر بخش مقابله با تهدیدات و برنامه چالش‌ها در مرکز تحلیل های دریایی، یک گروه تحقیقاتی مستقر در خارج از واشنگتن  گفت: در حالی که بعید است که تسلیحات ساخت ایالات متحده موازنه قدرت را در درگیری کشمیر تغییر دهد، اما ذخایرقابل توجهی از قدرت جنگی را در اختیار طالبان قرار می‌دهد که به طور بالقوه در دسترس کسانی است که مایل و قادر به خرید آن هستند.

او گفت: «وقتی این ذخایربا نیاز طالبان به پول و شبکه‌های قاچاق موجود ترکیب می‌شود، به تهدید اساسی برای بازیگران منطقه‌ای برای سال‌های آینده مبدل می شوند.»

ذخیره‌ی بزرگ اسلحه رها شده

بر اساس گزارش منتشره از جانب وزارت دفاع  ایالات متحده در ماه اگست سال گذشته، ارزش تجهیزات نظامی تامین شده با بودجه ایالات متحده که  در اختیار دولت افغانستان بود،به بیش از 7.1 میلیارد دلار میرسید که در ماه اگست سال 2021 در جریان عقب‌نشینی امریکایی‌ها از افغانستان به دست طالبان افتاد.

اگرچه بیش از نیمی ازتجهیزات بجا مانده شامل وسایل نقلیه زمینی بود، اما بیش از 316000 میل اسلحه به ارزش تقریباً 512 میلیون دلار به علاوه‌ی مهمات و سایر لوازم جانبی را نیز در بر میگرفت.

در حالی که تعداد زیادی اسلحه خفیف که به نیروهای ارتش افغانستان، منتقل شده بود به احتمال زیاد در دستان طالبان قرار گرفت.

سرهنگ دوم ارتش، راب لودویک، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌ی گفت: «به یاد داشته باشیم که تقریباً تمام تسلیحات و تجهیزات مورد استفاده توسط نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان یا قبل از عقب نشینی ما به امریکا برگشتانده شده ویا منهدم شده بود.»

در گزارش وزارت دفاع همچنین اشاره شده است که وضعیت عملیاتی تجهیزات ارتش افغانستان نامعلوم بود.

در جنوری 2022 ویدیویی از ستیزه‌جویان جدایی طلب کشمیری که به نظر می رسید اسلحه های ساخت آمریکا را در دست داشتند، به طور گسترده در رسانه های اجتماعی هند به اشتراک گذاشته شد، و این امرسبب گشت که سوالاتی در مورد سلاح های مورد استفاده در کشمیر مطرح شود.

اگرچه در چنین مواردی به دشواری می توان منشا سلاح ها را تأیید کرد، زیرا ممکن است برخی از آن سلاح ها به گونه‌ی تغییر داده شوند که شبیه سلاح های ساخت ایالات متحده  به نظربرسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در ایالات متحده ساخته نشده باشند. ارتش هند می گوید حداقل 7 مورد از اسلحه های کشف شده امریکایی اصل هستند.

سال گذشته رسانه های هندی به نقل از سرلشکر آجی چاندپوریا، یک مقام ارتش هند خبر دادند که «از سلاح‌ها و تجهیزاتی که به دست آوردیم، متوجه شدیم که سلاح‌ها، دستگاه‌های دید در شب و تجهیزات پیشرفته‌ی که آمریکایی‌ها در افغانستان رها کرده‌اند، به بیرون از افغانستان سرریز شده و اکنون به این طرف راه پیدا کرده‌اند.»

ستوان منهوج سینها، فرماندار ایالت جمو و کشمیرهند، درحاشیه یک کنفرانس خبری که در اقامت‌گاهش برگزار شده بود، گفت: دولت از این موضوع آگاه است و اقدامات لازم برای جلوگیری از نفوذ تسلیحات امریکایی به کشمیر، انجام شده است.

وی افزود: «ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم و اقدامات لازم در این خصوص را انجام داده‌ایم.»

ویجی کمار، مقام پلیس کشمیر نیز گفت که مقامات کاملاً قادر به مقابله با تهدید ستیزه جویان هستند.

او گفت: «نیروهای ما هر روز شبه نظامیان را ردیابی می کنند. ما همیشه تجهیزات خود را ارتقا می‌دهیم و جدیدترین سلاح ها را در اختیار داریم.»

اجی سانی، نویسنده‌ مقالات در زمینه مبارزه با تروریسم که به عنوان مدیر اجرایی مؤسسه مدیریت بحران، یک اتاق فکر در دهلی نو کار می‌کند، گفت که گروه های شبه نظامی ممکن است در حال خرید تسلیحات امریکایی از طالبان در افغانستان باشند، جایی که سازمان ملل می گوید هر دو گروه «جیش محمد» و «لشکر طیبه» در آن‌جا پایگاه دارند، یا هم به همکاری قاچاقبران و واسطه های پاکستانی.

اجی سانی، افزود که ستیزه جویان برای بدست آوردن دست‌بالا در جنگ تلاش خواهند کرد، با این حال، بدون دسترسی به سلاح های پیشرفته‌تر که قدرت آتش بیشتری دارند، اما قاچاق آنها به منطقه دشوارتر است، به هدف نخواهند رسید.

شرودن گفت که اگرچه او گزارش‌های قابل توجهی مبنی بر ظاهر شدن تسلیحات ساخت ایالات متحده  که درافغانستان جا ماندند در خارج از کشمیر ندیده است، اما تعجب آور نیست که آنها در نهایت در مکان‌هایی مانند یمن، سوریه و بخش‌هایی از آفریقا و حتی  به دورتر ها برسند.

اومی افزاید: «من گمان می‌کنم که هنوز زمان کافی برای نفوذ این سلاح‌ها به آن دور دست‌ها وجود نداشته است. همچنین این امکان وجود دارد که طالبان تاکنون از ذخایر اسلحه که بدست آن‌ها افتاده است به عنوان بخشی از تلاش‌های‌شان برای تحکیم قدرت و کسب مشروعیت نزد جامعه بین المللی، به دقت نگهداری کنند.»

احمد شجاع جمال، کارمند سابق دولت افغانستان که در استرالیا زندگی می‌کند، گفت که پیروزی طالبان در افغانستان علاوه بر سلاح، به ایدیالوگ ستیزه جویان رادیکال در کشمیر و جاهای دیگر قوت و رونق داد.

او گفت که ستیزه جویان «اکنون به وضوح عواید سیاسی خشونت طولانی مدت را می‌بینند.»

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button