گزارش ها

از سر گیری درگیری ها میان نیرو های مقاومت و طالبان

آریاپرس

گزارش ها از ولایات پنجشیر و بغلان حاکی از این است که از حدود 24 ساعت گذشته، درگیری های شدید میان نیرو های جبهه مقاومت ملی و گروه طالبان، در برخی از مناطق این ولایات آغاز گردیده است.

محل های اصلی درگیری در پنجشیر دره آرزو از مربوطات شهرستان شتل و پشغور از توابع شهرستان حصه اول این ولایت است. در ولایت بغلان محراق درگیری ها در شهرستان های خوست و فرنگ و اندراب قرار دارد.

پنجشیر

روز گذشته گروهی از افراد طالبان از استقامت سالنگ برای به دام انداختن نیرو های جبهه مقاومت که در درۀ آرزو موقعیت دارند، حرکت می‌کنند. نیرو های مقاومت که از تحرکات طالبان در آن ساحات اطلاع داشتند، در چند محل نیرو های طالبان را کمین زدند که سبب پراگنده‌گی آن نیرو ها گردید.

به همین ترتیب از روستای پشغور خبر می‌رسد که گروهی از طالبان در ارتفاعات پشغور با مردمی که غرض پاک کاری جوی آب به آنجا رفته بودند، درگیر می‌شوند. پس از این درگیری مختصر، طالبان به تعداد 80 تن از افراد خود را به محل می‌آورند تا حملۀ گستردۀ را بر مواضع نیروهای جبهه مقاومت آغاز کنند. درگیری ها حوالی 11 صبح در منطقه آغاز می‌گردد. نیرو های طالبان در محل محاصره می‌شوند و پس از ساعت ها جنگ و با دادن 12 کشته مجبور به عقب نشینی می‌گردند. گفته می‌شود در این نبرد تعدادی سلاح و مهمات طالبان نیز به دست نیرو های مقاومت افتیده است.

جهانزیب لغمانی، یکی از افراد طالبان که امروز در روستای پشغور، پنجشیر به قتل رسید.

فرمانده عبدالحسیب نبرد، یکی از فرماندهان ارش جبهه مقاومت ملی در پنجشیر با انتشار عکسی از یک طالب در صفحه فیسبوک خود، نوشته است که آن طالب که جهازیب نام داشته و از ولایت لغمان بوده است، در این نبرد کشته شده است.

بغلان

براساس گزارش های رسانه ها ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان از چند روز بدین‌سو در اندراب بسر می‌برد. منابع محلی به آریاپرس گفته اند که دیروز طالبان تحت فرماندهی ملایعقوب حملات خویش را از زمین و هوا بر مواضع نیرو های مقاومت در مناطق کاسه‌تراش و دره جر، از مربوطات ده صلاح در این شهرستان، آغاز کردند. براساس اظهارات منابع محلی، طالبان در این حملات 8 تن کشته و 4 تن زخمی داشتند.

قرار گزارش دیگر قاری فصیح‌الدین، رییس ستاد ارتش طالبان به شهرستان خوست و فرنگ ولایت بغلان رفته است. قاری فصیح‌الدین که از بدخشان می‌باشد، با اراضی و مناطق شمال‌شرق کشور آشنایی خوبی دارد، و برای همین است که طالبان او را به منظور نابودی نیرو های جبهه مقاومت ملی در شهرستان خوست و فرنگ به آنجا فرستاده اند.

منابع محلی گزارش داده اند که قاری فصیح الدین با ریش سفیدان خوست و فرنگ ملاقات کرده و از آنها خواسته است تا به نیرو های مقاومت بگویند که تسلیم گردیده، سلاح و تجهیزات نظامی خود را به طالبان بسپارند، در مقابل طالبان تعهد می‌کنند که به آنها غرض نداشته، مورد عفو قرار بدهند.  

بریالی سنگین از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت در شهرستان خوست و فرنگ در پاسخ به این درخواست قاری فصیح الدین در توییتر خود نوشته است: «من مسلمان و با تقوا استم. بالای وطنم تجاوز صورت گرفته است. مردم ما به طریق های مختلف شکنجه و تحقیر می‌شوند. وظیفه ما این است که از خانه، عزت و مردم خود دفاع کنیم. دفاع از ناموس وطن برای ما فرض عین است. متجاوزین و سگ های منطقوی شان اراده جهاد ما را شکستانده نمی توانند».

گفته می‌شود پس از این که نیرو های مقاومت به درخواست فصیح الدین جواب رد دادند، طالبان تحت فرمان قاری فصیح الدین، حدود 30 تن از باشنده‌گان خوست را که همه افراد غیر نظامی اند، اسیر گرفته اند تا بدین وسیله نیرو های مقاومت را تحت فشار قرار بدهند.

درگیری ها در این ساحات فروکش نکرده، هنوز هم ادامه دارند، با این که به دلیل تلفات طالبان، از شدت شان کاسته شده است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button