گزارش ها

باشنده‌گان پریان: از ظلم و اهانت طالبان به کجا شکایت بریم

آریاپرس

نیرو های جبهه مقاومت  چندی پیش در  ولسوالی پریان، ولایت پنجشیر تحرکات وسیعی داشتند که  طی آن ساختمان ولسوالی و قومندانی امنیه را نیز با اسلحه ثقیل مورد هدف قرار دادند. اما پس از پایان یافتن شبیخون های نیروهای مقاومت، طالبان در پیوند به این رویداد ها دست به گرفتاری های وسیع زده و  شماری از  جوانان ساکن محل را به بهانه همکاری با نیروهای مقاومت باز داشت و شدیداً شکنجه کرده اند. طالبان که از اثر  ازدیاد حملات چریکی نیروهای جبهه مقاومت، نه تنها دچار تلفات بسیار شده اند، بلکه تحت فشار فرماندهان و رهبران این گروه نیز قرار گرفته اند تا به هر نحو ممکن نیروهای مقاومت را سرکوب، دستگیر و یا متواری سازند، وقتی به گروه های گوریلایی جبهه مقاومت نمی‌توانند دسترسی پیدا کنند، در صدد آزار و اذیت مردمان محلی می‌برآیند. طالبان از این روش در اندراب ها، خوست و فرنگ، پجشیر و بسا مناطق دیگر استفاده کرده اند.

فشار مقام های طالبان بر افراد این گروه در پنجشیر، که به کرسی های باد آوردۀ حاکمیت محلی تکیه زده اند، آنان را وادار ساخت تا در پیوند به نبرد های در حال افزایش نیروهای مقاومت به ویژه در لسوالی پریان، به آن آنجا رفته و با مردم محل دیدار کنند. اخیراً مولوی قدرت الله والی طالبان برای ولایت پنجشیر همراه با قومندان امنیه و شماری از مسئولین نظامی و ملکی این گروه، به پریان رفته و با احضار اجباری ساکنان محل با مردم  دیدار نموده اند. منابع محلی میگویند والی نام نهاد طالبان برای ولایت پنجشیر به مردم محل هشدار داده است که جلو تحرکات نیروهای مقاومت را بگیرند در غیر آن والی و دیگر طالبان مستقر در پنجشیر، میان نیروهای مقاومت و مردم غیر نظامی تفاوت قائل نشده و همه را به شدت عقوبت خواهند کرد. والی طالبان برای پنجشیر، به مردم محل گفته که اگر تحرک نظامی در مناطق شَما ادامه یابد و نیروهای طالبان مستقر در این منطقه  مورد حمله قرار  گیرند، فرمان می‌دهم همه منازل مسکونی مردم تلاشی شود .او به مردم محل دستور داده است که بستگان و فرزندان و خویشان شان را که در صف نیروهای مقاومت علیه دولت خود خواندۀ طالبان می‌جنگند، تشویق کنند تا از جنگ دست برداشته و به خانه های شان برگردند. همزمان در این مجلس داد محمد بتار قومندان امنیه طالبان در پنجشیر گفته است دلیلی برای جنگ در مقابل امارت اسلامی وجود ندارد، بناً هرگاه از روستا های شما بالای ما حمله شود، ما در آن روستا اجراآت نظامی می‌کنیم.

منابع محلی تاکید دارند پس از سفر والی و هیئت طالبان به ولسوالی پریان، شمار زیادی از جوانان این ولسوالی بخاطر مزاحمت‌ها و اذیت طالبان، مناطق شان را ترک گفته و به جبهه مقاومت پیوسته اند. پریان از جمله ولسوالی های راهبردی ولایت پنجشیر است که به واسطه دو جاده دشوار گذر، به  اندراب ها، بدخشان و تخار وصل میشود  و با چهار ولایت دیگر راه پیاده‌رو دارد. در حکومت قبلی مقامات محلی پنجشیر توجه داشتند تا از حضورطالبان در مرز های پنجشیر، جلوگیری کنند. اکنون نیز طالبان از افتادن ساحات بیشتر این شهرستان ولایت پنجشیر، به تصرف نیرو های مقاومت که با اراضی آشنا و با طبیعت آن بلدیت دارند، در هراس می‌باشند و برای جلوگیری از مسلط شدن رزمندگان جبهه مقاومت بر بلندا های استراتژیک، دست به هر کاری از جمله گرفتاری مردان بی‌گناه محل و زندانی ساختن بدون دلیل آنها میزنند. باشندگان محل به آریا پرس گفتند که طالبان چنان با بیرحمی و شقاوت جوانان را که به بهانه داشتن ارتباط با نیروهای مقاومت بازداشت کرده بودند، شکنجه کرده اند، که دیدن بدن های تکه و پاره آنها دل هر انسان و مسلمان را به درد می‌آورد. اکثر ساکنان شهرستان پریان، به این باور اند که رفتار غیر انسانی و غیر اسلامی طالبان با مردم محل، نه تنها سبب ضعیف شدن جبهه مقاومت نخواهد شد، بلکه تعداد بیشتر از ناراضیان را به سوی آنها سوق خواهد داد.

نوشته های هم‌سان

Back to top button