گزارش ها

امارات اسلامی طالبان مورد حمله هوایی ایالات متحد امریکا قرار گرفت

منبع: مدرن دیپلماسی

برگردان به فارسی: بهروز شادمان

 قرار گزارش های استخباراتی انبار تجهیزات نظامی و مهمات طالبان در میدان هوایی شورابک ولایت هلمند در یک حمله هوایی تخریب شد. یک انفجار مهیب در ذخیرگاه جنگ افزار های پایگاه نظامی شورابک در چهار شنبه هفته گذشته  رخ داد. یک منبع نزدیک به طالبان گفت که این انفجار «به دلیل آتش سوزی نبوده» به احتمال قریب به یقین پایگاه مورد حمله هوایی قرار گرفته است که در تیجه انبار مهمات پایگاه به کلی نابود گردید.

طالبان درمورد حمله هیچ جزبیاتی ارایه نکرده و آن را کاملاً سری نگهداشتند، زیرا رهبران طالبان در حال حاضر در یک  وضعیت پرمخاطره قرار دارند و برخی از فرماندهان طالبان با ترک وظیفه، مشغول راه اندازی تجارت و سرمایه گذاری های شخصی هستند. از طرف دیگر جبهه مقاومت در برابر طالبان در شمال کشور بسیار تقویت شده است. علاوه براین گزارش های وجود دارد که نیرو های ارتش پیشین افغانستان که تعدادی از آنها پس از ۱۵ اگست به ایران فرار کرد بودند، به مقاومت پیوسته و جنگ در برخی مناطق و ولسوالی های ولایت پنجشیر شدت گرفته است.

براساس گزارش منابع اطلاعاتی روند پیوستن نیرو های ارتش سابق به ویژه کومانده ها و نیرو های ویژه در حال حاضر ادامه دارد. گفته می‌شود یک گروه از نیرو های مقاومت در تاجیکستان در حال آماده شدن برای جنگ استند و می‌خواهند جنگ را پس از ختم عید رمضان آغاز کنند.

در روز های گذشته رهبران طالبان و فرماندهان ارشد آنها تلاش کردند تا نیرو های خویش را به ولایت پنجشیر گسیل کنند اما جنگجویان این گروه تمایلی به رفتن به پنجشیر و جنگیدن در آن ولایت ندارند. از آنجایی که طالبان با دره ها و اراضی پنجشیر آشنایی ندارند، قادر به استفاده از تاکتیک های جنگی در برابر نیرو های جبهه مقاومت که به خوبی با پنجشیر و دره هایش آشنا هستند، نیستند.

از طرف دیگر رهبران و جنگجویان تندرو طالبان پس از اعلامیۀ دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا که گفت ارتش امریکا برای جمع‌آوری سلاح های باقی‌ماندۀ شان به افغانستان بر خواهد گشت، سراسیمه و هراسان شده اند؛ سلاح های که پس از سقوط افغانستان در 15 اگشت 2021 به دست طالبان افتید.

پس از اعلامیه‌ ترامپ، یک جلسه نظامی به ریاست محمدیوسف وفا والی قندهار و مدیرکل کمیسیون نظامی ۱۶ ولایت در کابل برگزارگردید. او وظیفه دارد تا جنگ‌افزار های پایگاه های ارتش طالبان در۳۴ ولایت افغانستان و همچنان جنگ‌افزار های مراکز ویژه‌ی که تحت کنترول نیرو های امریکایی و انگلیسی پیش از ۱۵ اگست بود، ثبت و راجستر کند.  به گونه مثال پایگاه شورابک ولایت هلمند، کمپ  بوستون‌ بیلیون پونت، دوور کمپ و پایگاه هوایی بگرام و در کابل، مرکز استخباراتی کابل یا ریاست دهم، پایگاه نیروهای ویژه ایالات متحده در کابل که حالا به نام بلک‌واتر یاد می‌شود، مراکز واحد های ویژه صفریک و صفر دوی امنیت ملی افغانستان، خانه ملا محمد عمر در قندهارکه زیر کنترول واحد صفر سه در مدت بیست سال گذشته بود که براساس برخی اطلاعات این محل در کنترول بلک‌واتر قرار داشت.

علاوه بر، ثبت و راجستر سلاح های تمام افغانستان، روزانه مقدار زیادی از سلاح ها و تجهیزات نظامی به مناطقی در جنوب و جنوب‌شرقی کشور انتقال داده می‌شوند. در کنار انتقال و جابجایی سلاح ها، براساس دستور ملابرادر پول نقد طالبان نیز باید محافظت شود. روند انتقال پول نقد و سلاح ها به مناطق جنوب شرقی افغانستان؛ به ساحاتی که قوای نظامی افغانستان و امریکا در بیست سال گذشته قادر نبودند به آن جا داخل شوند، به صورت دوامدار ادامه دارد. فقط مقدار کمی از اسلحه، مهمات و پول نقد که نیازمندی های روزانۀ طالبان را برآورده بسازد، در شهر ها و مراکز نظامی حفظ خواهد شد.

براساس اطلاعات منبع ما، در تمام پایگاه های مهم نظامی از شروع هفته گذشته تا دوشنبه چهارم اپریل جلسات نظامی برگزار شده است.  مقام های بلند پایۀ نظامی طالبان تحت فشار شدید قرار دارند، آن‌ها می‌ترسند که اگر ایالات متحده برای باز پس گیری سلاح ها به افغانستان حمله کند، این بار پاکستان میزبان طالبان افغانستانی نخواهند بود. به دلیل وضعیت امنیتی و سیاسی بهم خورده، پاکستان در دو راهی قرار خواهد گرفت. از یک طرف ایالات متحده و از طرف دیگر روسیه و چین که می‌خواهند تجارت شان را از طریق پاکستان و افغانستان گسترش بدهند.

چین و روسیه نمی‌خواهند پاکستان مرکز تروریسم بین المللی شده و به تهدید جدی به همسایه گانش تبدیل شود. بنابرین آن ها برای شکست تروریستان و پس از آن توسعه تجارت با اورپا و آفریقا با بهره گیری از آب های آزاد و موقعیت جغرافیایی کشور با دولت پاکستان به هم‌کاری خویش را ادامه می دهند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button