گزارش ها

افزایش روز افزون جابه‌جایی ناقلان مسلح در “بدخشان”

منبع: ویب سایت رسمی جبهه مقاومت ملی

بدخشان، جبهه‌ی مقاومت ملی: از زمان اشغال افغانستان توسط طالبان هراس‌افگن، میزان ورود ناقلان مسلح از مناطق جنوب و جنوب غرب به شمال افغانستان، به ویژه در ولایت “بدخشان” افزایش یافته و همه روزه ده‌ها تن از این ناقلان وارد بدخشان می‌شوند.

منابع از ولایت بدخشان می‌گویند که ناقلان تازه وارد به بدخشان، در ولسوالی‌های “بهارک، اشکاشم، وادی شیوه” و مناطق مرزی با کشور تاجیکستان جابه‌جا شده‌اند.

به گفته‌ی منابع محلی: هدف از انتقال ناقلان مسلح به بدخشان، غصب علف‌چرها در وادی “شیوه”، بازداشت و سرکوب منتقدان و مخالفان رژیم طالبان، نا امن سازی مناطق مرزی کشورهای هم‌سایه -به ویژه توسعه‌ی ناامنی‌ها به تاجیکستان- از طریق هم‌کاری با “جماعت انصارالله” تاجیکستان و دیگر گروه‌های هراس‌افگن به شمار می‌رود.

پروژه‌ی انتقالِ ناقلان به بدخشان در زمان حکومت “محمد اشرف غنی” طرح ریزی و به منصه‌ی اجرا در آمده بود که در آن زمان به هدف جابه‌جایی ناقلان، سالانه نزدیک به یک میلیون دالر بودجه اختصاص داده شده بود.

قرار بود که بر بنیاد برنامه‌ی حکومت پیشین، شماری از این ناقلان در ولسوالی‌های “کشم، بهارک، شهر فیض آباد” مرکز بدخشان و وادی شیوه جابه‌جا شوند و برای شان مسکن ساخته شود.

این اقدام حکومت غنی، سبب افزایش نا رضایتی و خشم مردم و هم‌چنان راه پیمایی گسترده‌ی اعتراضی شد که در نتیجه‌ی آن، نزدیک به ده تن از باشندگان بدخشان کشته و بیش از چهل تن دیگر شان زخمی گردیدند.

اما اکنون طالبان این پروژه‌ی ناتمام محمد اشرف غنی را به زور جنگ‌افزار در بدخشان تطبیق می‌کنند و مردم این ولایت را ناگزیر کرده‌اند که بخش‌های زیادی از وادی شیوه را به مال‌داران حوزه‌ی جنوب واگذار کنند.

به تازگی رهبری طالبان دهشت‌افگن به طالبان بدخشان نامه فرستاده‌اند تا در زمینه‌ی جا به‌جایی ناقلان و واگذاری دشت شیوه به آنان، هم‌کاری نمایند.

هم اکنون بخش‌های بزرگی از وادی شیوه به مثابه‌ی بزرگ‌ترین علف‌چرها در بدخشان، به دلیل استخراج غیر قانونی معادن طلا تخریب شده و بخش‌های دیگر در اختیار ناقلان مسلح قرار گرفته است که مایه‌ی نگرانی مردم از بهر غصب بخش‌های بیش‌تر بدخشان توسط ناقلان تفنگ‌دار شده‌است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button