گزارش ها

واکنش‌ها به تسلیمی یا اسارت محمد طاهر زهیر

آریاپرس

واکنش‌ها در پیوند به تسلیمی یا اسارت محمد ظاهر زهیر، والی سابق بامیان و تنها فرمانده مقاومت در دره صوف که پس از کشته شدن مولوی مهدی به تنهایی ماه‌ها در برابر طالبان در دشوارترین شرایط رزمید، ضد و نقیض اند.

پس از این که عکس آقای زهیر در شبکه‌های اجتماعی که او را در میان چندتن از فرماندهان و افراد طالبان نشان می‌داد، به نشر رسید، گمانه زنی‌ها در مورد چگونگی اسارت یا تسلیمی او در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، خبرنگاران و فعالین سیاسی آغاز شد.

برخی‌ها آقای زهیر را متهم به خیانت به مقاومت کردند، در حالی که برخی دیگر این عمل او را تسلیمی نه، بلکه اسارت آن‌هم پس از یک دوره محاصره‌ی چندین ماهه گفته اند. عده‌ای هم اظهار داشته اند که او برای نجات اعضای خانواده و نزدیکانش از شکنجه و ظلم طالبان، مجبور به این عمل گردید، زیرا طالبان با بازداشت اعضای خانواده و نزدیکان او و تحت شکنجه قرار دادن آن‌ها، در حقیقت او را مجبور به فرود آمدن از سنگر کردند.

دکتر حمیدهامی، سفیر سابق افغانستان در سویدن، طی یادداشت کوتاهی در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «ما خود در برابر طالب و در صحنه‌ی مقاومت، چه کرده‌ایم که از طاهر زهیر حساب بخواهیم؟ او هیچ که نه، حدود دو سال را در کوه و کمر سپری کرد و از این که هزاران دیگر هم‌چو ما به او نپیوسته و جان خود را پناه کردیم، راهی دیگر برایش باقی نماند.»

آقای مشکور کابلی، روحانی نزدیک به جبهه مقاومت ملی در حساب تویتر خویش در پیوند به این حادثه نوشته است: «طاهر زهیر برای من قهرمان است، ۲۲ ماه کوه به کوه با دست خالی مسیر مقاومت را انتخاب نمود در حالی‌که خیلی از مدعیان فرار کردند. از بلخاب تا کوهپایه های بابا همیشه دعای خیرم با تو بود لازم نبود کشته شوی تا ازت قهرمان بسازیم، انتخابت حتماً عاقلانه بوده و مورد احترام ما.»

حمیراقادری، نویسنده و فعال حقوق بشر در توییتر خویش نگاشته است: «جناب آقای زهیر، برای من تو قهرمان فرهنگ و سیاست هستی. دو سال مقاومتت را قدر می گذاریم. تاریخ افغانستان حالا به نام تو به عنوان فرزندی صدیق و وفادار به خودش می بالد. صدها ژنرال ماشینی فدای یک تار مویت.»

با وجود این‌که جبهه مقاومت ملی تا هنوز در رابطه به اسیر شدن آقای زهیر اظهار نظر رسمی نکرده است، اما یک منبع نزدیک به احمد مسعود که نخواست نامش گرفته شود به آریاپرس گفت که رهبر مقاومت در توضیح این حادثه به برخی از اعضای برجسته‌ی این جبهه گفته است که آقای زهیر حدود دو سال توانست در جغرافیای که به صورت مطلق در محاصره دشمن بود، بدون کمترین امکانات به مقاومت خویش ادامه بدهد، اما طالبان با حقیرترین شیوه‌ی ممکن، یعنی بازداشت و شکنجه‌ی نزدیکان و اعضای خانواده‌ی او، این فرمانده را مجبور به فرود آمدن از سنگر خویش کردند. این منبع افزود که احمد مسعود از آقای زهیر به حیث یک انسان شجاع و صادق یاد کرد.

پس از اسارت آقای زهیر، احمد مسعود بدون این که به این حادثه اشاره‌ی داشته باشد، متن زیر را توییت کرده است:

احتمالاً مخاطب احمدمسعود در این توییت برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی همسو با جبهه مقاومت اند، که این عمل آقای زهیر را نکوهش کرده و آن را نشانه‌ی از ضعف اراده‌ی او در امر مبارزه دانسته اند.

در حالی‌که هنوز جزییات زیادی از قضیه اسارت طاهر زهیر در دست‌رس نیست، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نگران امنیت و سلامت آقای زهیر اند، زیرا طالبان هرگز به عهد و قول خویش وفا نکرده، بلکه همیشه با دروغ‌گویی و دو رویی، مخالفین خویش را فریب داده به دام انداخته و حذف کرده اند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button