سیاست

نیکلای پاتروشف: امریکا به بهانه از بین بردن اسامه صدها تروریست دیگر را آموزش داده و مسلح ساخت

آریاپرس

نیکلای پاتروشف، دیبر شورای امنیت ملی روسیه، اخیراً در مصاحبه با یک رسانه روسی، امریکا را متهم کرده است که حضور 20 ساله‌اش در افغانستان نه تنها به نابودی تروریست ها نیانجامید بلکه، سبب رشد و گسترش بیشتر شبکه های تروریستی در منطقه گردید.

دبیر شورای امنیت روسیه ادعا های کشور های غربی را مبنی بر حمایت از حقوق بشر، توهماتی خواند که توسط دستگاه های تبلیغاتی این کشور ها به خورد مردم دنیا داده می‌شود. او با ارایه مثال افغانستان می‌گوید که امریکایی ها سازمان های تروریستی مانند القاعده، طالبان یا داعش را برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کردند و خودشان علیه آن‌ها جنگیدند، به بهانه از بین بردن تروریستانی مانند اسامه بن لادن حمله کردند و بعد صد ها تروریست دیگر را آموزش دادند و مسلح ساختند.

او هم‌چنان امریکا را متهم کرد که حضور این کشور در افغانستان نه مبارزه با تروریزم، بلکه ایجاد طرح های فساد چند ملیون دالری و افزایش تولید مواد مخدر بود.

پاتروشف علت خروج ناگهانی امریکا از افغانستان را به دلیل برنامه های این کشور در اوکراین می‌داند، او به نقل از انتوی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که اگر ارتش امریکا افغانستان را ترک نمی‌کرد، واشنگتن توان اختصاص دادن این همه پول به اوکراین را نداشت. دبیر شورای امنیت روسیه هم‌چنان ادعا کرده است که امریکا بخشی از تجهیزات نظامی خویش را از افغانستان به لهستان انتقال داده و از آنجا در اختیار دولت اوکراین گذاشته است.

با این که در چند سال گذشته دولت روسیه روابط گرمی با گروه تروریستی طالبان داشت، تا آن‌جا که تحت فشار این کشور، سفارت افغانستان در مسکو به دیپلمات معرفی شده از جانب طالبان نیز تسلیم داده شد، اما در طی ماه های گذشته، پس از این که روابط امریکا با گروه طالبان نزدیک‌تر گردید، روسیه فاصله‌ی خویش را با طالبان حفظ کرد. طالبان در آخرین نشست کشور های منطقه که در ماه نومبر سال گذشته در شهر مسکو برگزار گردید، دعوت نشده بودند.

برخی تحلیل‌گران سیاسی در کنار این که نزدیکی بیش از حد طالبان به امریکا را علت دوری این گروه از روسیه می‌دانند، فعالیت های سیاسی جبهه مقاومت را هم در قسمت تغییر پالیسی های کشور های منطقه به ویژه ایران و روسیه موثر می‌دانند.

احمدمسعود، رهبر جبهه مقاومت زمانی در صحبتی که با جمعی از بانوان داشت، گفته بود که هدف سیاست خارجی جبهه مقاومت تعریف منافع مشترک با کشور های منطقه و جهان است تا روی‌کرد این کشور ها در افغاستان را به نفع مقاومت تغییر بدهد. با تحولات اخیر در سیاست های ایران، روسیه و هند نسبت به افغانستان نشانه های از این تغییر در افق سیاسی افغانستان دیده می‌شود.

نوشته های هم‌سان

Back to top button