سیاست

اشتباهات فاحش ترامپ و بایدن در برخورد با افغانستان

ما تاوان اشتباهات آنان را می پردازیم

نویسنده: پیتربیرگن، تحلیل‌گر مسایل اطلاعاتی

منبع: تار نمای شبکه جهانی CNN

برگردان: آریا پرس

بر اساس گزارش جدیدی که سازمان ملل به روز جمعه ششم جوزا 1401 منتشر کرد، طالبان پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی مانند القاعده فراهم می کنند و یا کسانی را که شامل فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد  هستند، در

مناصب کابینه تعین کرده اند.

در حالی که در این گزارش از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق یا جو بایدن، رئیس جمهور برحال آمریکا ذکر نشده است، اما این گزارش در واقع یک کیفرخواست از سیاست های شکست خورده دولت های آنها در افغانستان است. 

در این گزارش 25 صفحه‌ای آمده است که پس از تسلط دو باره طالبان بر افغانستان، القاعده  اکنون آزادی عمل بیشتری در قلمرو امارت طالبان بدست آورده، و رابطه دو جانبه طالبان و القاعده همچنان نزدیک است. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، ایمن الظواهری، رهبر القاعده،  با استفاده از افزایش آزادی عمل، “پیام های ضبط شده بیشتری را منتشر کرده است” بگونه‌یی که در نُه ماه پس از اشغال افغانستان توسط طالبان، الظواهری هشت پیام ویدئویی منتشر ساخته است و به عنوان رهبر القاعده با رهبر گروه طالبان که او را امیرالمومنین خطاب می کنند، تجدید پیمان کرده است.  

گلبدین حکمتیار، درحال پذیرایی از یک عضو ارشد شبکه القاعده در منزلش در کابل

سازمان ملل همچنین خاطرنشان می‌کند که 41 عضو طالبان که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند، به کابینه و سایر پست‌های کلیدی در افغانستان منصوب شده‌ اند. 

از جمله سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی است که سازمان ملل می گوید اکنون وزارت‌خانه های کلیدی افغانستان مانند وزارت کشور و ریاست امنیت (استخبارات)،  ریاست پاسپورت و وزارت مهاجرین و عودت کنندگان را در اختیار دارد . 

گزارش قبلی سازمان ملل متحد حقانی، سرپرست وزارت داخله افغانستان را به عنوان بخشی از رهبری القاعده معرفی می‌کرد و این اولین باراست که یک عضو برجسته گروه تروریستی در یک مقام ارشد کابینه تعین می شود. چنین اتفاق تا هنوز در هیچ جای دیگری از جهان رخ نداده است که عضو ارشد یک سازمان تروریستی به مناصب مهم در کابینه کشور ها تعین شود . 

همه این‌ها نشان می‌دهند که استراتژی دولت ترامپ برای مذاکره بر سر توافقنامه صلح با طالبان تا چه اندازه ناقص بوده است، و این‌که پای‌بندی بایدن پس از روی کار آمدن به این توافق چقدر نادرست بوده است.

در سال 2018، دولت ترامپ مذاکره مستقیم با طالبان را آغاز کرد و در نهایت به توافق رسید که ایالات متحده از افغانستان خارج شود، مشروط بر این‌که طالبان اجازه ندهند کشور به پناهگاه تروریست ها تبدیل شود و موافقت کنند که وارد مذاکرات صلح واقعی با دولت افغانستان شود. 

تیم ترامپ در سال 2020 توافق‌نامه را با طالبان امضا کرد و بایدن، که گفته بود مجبور است یا به این توافق پای‌بند باشد یا به جنگ در افغانستان شدت بخشد، در ماه اگست سال گذشته تصمیم گرفت همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند. 

شایان ذکر است که این توافقنامه توسط سنای ایالات متحده تصویب نشده بود، چیزی بیشتر از یک توافق ناجور که با یک گروه تروریستی/شورشی که به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد، نبود. همچنین این معامله‌ای بود که بدون هیچ گونه دخالت اساسی دولت منتخب افغانستان انجام شد. 

همانطور که گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می دهد، طالبان نه تنها از القاعده جدا نشده است، بلکه بر اساس این گزارش این گروه تروریستی در عوض “از تسلط طالبان برای جذب نیرو های بیشتر و منابع جدید  استفاده کرده است” در حالی که گزارش شده است که هسته اصلی رهبری القاعده “در افغانستان است و به طور مشخص، در استان های  شرقی افغانستان، در مناطقی که شامل شمال استان زابل تا استان کنر و در امتداد مرز با پاکستان می‌شود، پناه گرفته اند.” 

و البته، طالبان با دولت افغانستان به توافق صلح نرسیدند. با خروج عجولانه آمریکایی ها از افغانستان، طالبان در عوض دولت  افغانستان را سرنگون کردند. 

رهبران طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان در ماه اگست اولین کنفرانس مطبوعاتی خود را برگزار کردند و در مورد اینکه آنها به حقوق زنان احترام می‌گذارند دروغ‌های طاسی به خبرنگاران گفتند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: “خواهران و برادران ما از حقوق یکسانی برخوردارند، و آنها می توانند از حقوق خود بهره مند شوند.” 

البته این وعده ها مزخرف بود؛ اما برخی از متفکران واهی، فانتزی طالبان متفاوت “طالبان 2.0” را پذیرفته بودند. 

در عوض ما اکنون با همان طالبان قدیمی سر و کار داریم. آنها دختران را بالاتر از کلاس ششم را از مدرسه منع کرده اند. آنها اصرار دارند که زنان در صورت رفتن به سفر طولانی باید با یک همراه مرد، از نزدیکان خویش سفرکنند. 

آنها دستوار داده اند که زنان باید از سر تا پا پوشیده باشند، و برای مردانی که زنان خانواده شان این امر را اجرا نمی‌کنند مجازات تعیین کرده‌اند. بیش از 200 رسانه در افغانستان بسته شده است و طالبان رهبری اقتصادی را برعهده دارند که در حال سقوط آزاد است. در گزارش سازمان ملل آمده است که طالبان “تا حد زیادی همان جنبش طالبانی هستند که در سال 2001 سرنگون شد.” سازمان ملل همچنین خاطرنشان می کند که پست های ارشد در دولت طالبان”به “رهبران سنتی” طالبان داده شده است. 

در همین حال، طالبان همچنان به گروه های تروریستی خارجی اجازه می دهند تا از افغانستان به عنوان پایگاه استفاده کنند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بزرگترین گروه از این دست، طالبان پاکستانی است که تعداد آنها به چندین هزار جنگجو می رسد. 

در شش ماه گذشته، طالبان پنج شهروند بریتانیایی، از جمله پیتر جوونال یک بازرگان بریتانیایی، و یکی از دوستان من که زمانی به عنوان فیلم‌بردار با شبکه سی ان ان کار می کرد، را بدون هیچ اتهامی زندانی کرده اند. طالبان همچنین یک پیمانکار آمریکایی، مارک فریکس، را برای بیش از دو سال در بازداشت نگه داشته اند. 

،گزارش سازمان ملل متحد، خبرهای خوبی هم دارد، و به این نتیجه می رسد که شاخه افغانستان داعش و القاعده حداکثر تا سال 2023 قادر به انجام حملات بین المللی نیستند.

این یک محاسبه خوش‌بینانه‌تر از پیش‌بینی‌ای است که توسط یک مقام ارشد پنتاگون، کالین کال، در اکتبر 2021 ارائه شد. کال، در برابر کمیته کنگره ایالات متحده شهادت داد، که گروه وابسته به داعش در افغانستان می‌تواند توانایی عملیات‌های خارجی را «بین شش تا دوازده ماه» کسب کند و القاعده در دوام یک تا دو سال قادر به انجام عملیات های برون مرزی خواهد بود . 

گفته می شود، طالبان امروز در موقعیت قوی‌تری نسبت به آخرین باری که در قدرت بودند، قرار دارند. این قبل از حملات 11 سپتامبر بود، زمانی که با طالبان با اتحاد شمال، یک نیروی مخالف کم اهمیت می جنگید. 

طالبان امروز هیچ یک از سیاست های اجتماعی خود را به طور قابل توجهی تغییر نداده و اتحاد خود با القاعده را نیز رها نکرده است. ما در گذشته دیدیم که آنها چگونه این فیلم را بازی می کنند. برای تفسیر مشاهداتی که امروز اتفاق می‌افتد، نقل سخن مشهور از مارک تواین ما را یاری می کند: «ممکن است تاریخ مو به مو تکرار نشود؛ اما بعضی جا ها امکان اینکه حوادث مشابه به گذشته تکرار شود، وجود دارد.» . 

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button