سیاست

قیام های مردمی در بدخشان و نورستان طالبان را زمین‌گیر خواهد کرد

قیام های مردمی علیه طالبان در دو هفته گذشته، آغاز قیام های سرتاسری را رقم خواهد زد.

عبدالحمید مبارز امرکشف قول اردوی بدخشان از طالبان برید و حمایت‌اش را از جبهه مقاومت ملی اعلان کرد، هم‌زمان در پنج شهرستان ولایت بدخشان جنگ در برابر گروه تروریست طالبان آغاز گردید.

جنگ علیه طالبان در بدخشان سبب شد که این گروه جنگجویان بیشتری را این به آن ولایت اعزام کند. اما مقاومت‌گران و نارضیان با شبیخون زدن و افراز کمین ها توانستند تعدادی از طالبان را کشته یا زخمی نمایند و همچنان سی تن را در منطقه کافر‌ دره به اسارت بگیرند .

چند روز قبل گروه تروریست طالبان می‌خواستند از طریق نورستان و به ویژه شهرستان مندول بالای قرارگاه های نیرو های مقاومت در شهرستان پریان پنجشیر که هم‌مرز با مندول است، از عقب حمله نمایند، اما فرمانده شهید بهرام خان که قبلا فرمانده امنیه آن ولسوالی و از جمله متنفذین محل بود، مانع عبور طالبان از آن منطقه شد. فرمانده بهرام خان به طالبان گفته بود که مردم نورستان با مردم پنجشیر هم مرز بوده واز سالیان متمادی دوستی دارند، لذا ما اجازه نمی دهیم که از این طریق بالای پنجشیر حمله نمایید.

جنگ هنوز در بدخشان ادامه دارد که چند روز قبل گروه تروریست طالبان می‌خواستند از طریق نورستان و به ویژه شهرستان مندول بالای قرارگاه های نیرو های مقاومت در شهرستان پریان پنجشیر که هم‌مرز با مندول است، از عقب حمله نمایند، اما فرمانده شهید بهرام خان که قبلا فرمانده امنیه آن ولسوالی و از جمله متنفذین محل بود، مانع عبور طالبان از آن منطقه شد. فرمانده بهرام خان به طالبان گفته بود که مردم نورستان با مردم پنجشیر هم مرز بوده و از سالیان متمادی دوستی دارند، لذا ما اجازه نمی دهیم که از این طریق بالای پنجشیر حمله نمایید.

طالبان پس از آن او را به بهانۀ مذاکره و یا کمک به آسیب دیده‌گان سیلاب در لغمان، نزد خود احضار نموده، وی را زندانی می‌سازند. طالبان فرمانده بهرام خان را آن‌قدر شکنجه می‌کنند که فقط در مدت چند ساعت پس از بازداشتش جان به جان آفرین می‌سپارد.

جسد بی جان فرمانده بهرام خان روز بعد از بازداشتش تسلیم خانواده‌اش می‌شود. پسران فرمانده بهرام خان به رسم نورستانی ها از دفن او تا زمانی خود داری می‌کنند که قاتلانش را مجازات کنند و یا هم از منطقه فراری دهند. لذا آنها به سرعت افراد وفادار به خود را جمع آوری می‌کنند که گفته می‌شود تعداد شان به سه هزار مسلح می‌رسد و جنگ را برعلیه طالبان در شهرستان های مندول و دوآب آغاز می‌کنند. طالبان پس از تحمل تلفات سنگین از دو شهرستان مندول و دوآب متواری شده، منطقه به دست قیام کننده‌ گان می‌افتد.

شهرستان مندول و دوآب مناطق صعب العبور بوده که تصرف مجدد آن توسط طالبان بدون همکاری مردم محلی دشوار می‌نماید.

پسران فرمانده بهرام پس از آزاد سازی مناطق شان و راندن طالبان از آن ساحات دیروز جسد پدرشان را دفن کردند .

با توجه به آنچه گفته شد برای طالبان دشوار است که در جنگ علیه نیروهای بومی بدخشان و نورستان پیروز شوند. نه تنها طالبان تروریست پیروز نمی شوند بل این حوادث سبب خواهد شد تا مناطق وسیعی را در شمال و شمال‌شرق از دست دهند.

دریک سال گذشته نه تنها  طالبان با مردم بومی ولایات شمال نتوانستند تعامل نمایند بلکه با ایجاد فضای ترس و تعصبِ آشکار قومی فاصله میان خود مردم را عمیق تر کردند.

زور گیری، تعصب قومی  و تحجر دینی آنها را با بدنه اجتماع در بسیاری از  ولایات در تقابل جدی قرار داده است. از جانب دیگر مقاومت پنجشیر، اندراب، خوست و فرنگ نشان داد که طالبان نمی توانند بر تمام ساحات افغانستان حکومت نمایند، لذا مردم تحت ستم شمال یکی پی دیگری در برابر حکومت قبیله خواهند ایستاد و طالبان مزدور را از سرزمین های شان بیرون خواهندکرد.

سرنوشت محتوم و مختوم طالبان اضمحلال جمعی در شمال افغانستان است، زیرا طالبان وصله ناجوری بر بدنه مردم شمال بوده و آن عده از جوانانی که فکر می کردند طالبان برای حصول آزادی واستقلال می‌جنگند حالا پی برده اند که طالبان فقط سلطه خودشان را زیر عنوان یک قوم می خواهند.

در اداره طالبان مردم حقوق شهروندی ندارند، حقوق زنان و آزادی بیان رعایت نمی‌شود، کشتن اسیران جنگی و مردم ملکی افتخار تلقی شده، ویدیو های کشتن اسیران را به افتخار و ‌تکبر نشر می‌کنند .

گروه تروریستی طالبان با ایجاد فضای ترس می خواهند پیروز شوند، در حالی که جبهه مقاومت ملی با آزاد کردن اسرا وهمچنان مقاومت مردانه در برابر طالبان نشان دادند که آن ها  یک گروه شکست ناپذیر نبوده با مقاومت و ‌دادن قربانی می‌توان دربرابر لشکر جهل وتعصب طالبان پیروز شد .

روزی قیام کنند گان زن در کابل ،هرات وبلخ در کنار برادران مقاومت گرشان در سنگر ها شاهد پیروزی را به آغوش خواهند کشید و ‌آفتاب صلح، توسعه و ‌عدالت بر میهن خون‌آلود مان خواهد تابید .

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button