گزارش ها

طالبان، قاری عبدالقدیر فرمانده اسبق امنیه شهرستان خلم را تیرباران کردند

آریاپرس

از ولایت سمنگان گزارش می‌رسد که طالبان قاری عبدالقدیر، فرمانده اسبق شهرستان خلم، ولایت سمنگان را تیرباران کردند.

قاری عبدالقدیر دو روز قبل توسط طالبان بخاطر عضویت در نیروی پولیس ولایت سمنگان بازداشت گردیده بود. ریش سفیدان و متنفذی محلی که همه از قاری عبدالقدیر خاطرات نیک داشتند، پادرمیانی کردند و از طالبان خواستند تا او را که حدود شش سال قبل از سمتش به حیث فرمانده امنیه شهرستان خلم استعفا داده بود، رها بسازند.

به قول منبع طالبان درخواست متنفذین محلی را می‌پذیرند و وعده می‌دهند که او را رها کرده به منزلش خواهند رسانید. سپس او را سوار یکی از موتر های خود می‌کنند و به جانب منزلش حرکت می‌نمایند، اما در مسیر راه موتر را توقف داده، قاری عبدالقدیر را از موتر بیرون می‌کنند و با شلیک ده ها گلوله بر سر و صورتش او را شهید می‌سازند.

خواجه بشیر احمد انصاری، نویسنده و اسلام شناس مشهور افغانستانی، در پیوند به کشته شدن قاری عبدالقدیر توسط طالبان با نشر تصویری از او در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است:

«امارت غداران:

مردی که چون شیر، با سری بلند دیده می شود قاری عبدالقدیر نام دارد که از شخصیت های جهادی تاشقرغان به شمار می رفت. با آنکه این حافظ قرآن شش سال پیش پست قوماندانی امنیه ولسوالی خلم را رها کرده بودند، دو روز پیش گرفتار و امروز از سوی گروه طالبان به شهادت رسیدند. شهید قاری عبدالقدیر از همصنفی های دوران جهاد من و یکی از مجاهدان سال های جهاد در برابر ارتش سرخ بودند.

شهادت این شخصیت خوشنام و بزرگوار یکی دیگر از نمونه های عفو عمومی ملیشه های غدار آقای خلیلزاد به شمار می رود.»

به همین ترتیب عبدالحی خراسانی یکی از روشنفکران ملی – مذهبی افغانستان که سال های زیادی را در صفوف شورای نظار سپری کرده است، در صفحه فیسبوک خود در رابطه به کشته شدن قاری عبدالقدیر، نگاشته است: «

سردار نینوای تاشقرغان، عبای خونین شهادت مبارک باد.

عزیزم،

تو از مصادق بارز:

« يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي » بودی و دشمنانت، اوج شرارت و غدر و شقاوت و ظلم و تعدی را به نمایش گذاشتند.

تو در همه حال استوار و عزتمند ایستادی هرچند قامت البرز خم شد و نماز خواندی اگرچه « شهر پر از ابن ملجم» شد.

امروز یک شهر باید به تو افتخار کند؛ که آنچه از تو بازمانده جز تقوا و پرهیزگاری و خدمت و شجاعت نیست که از قبیله‌ی فرعونیان نبودی و کاخ و قصر و قطار لندکروزری از تو به یادگار نمانده است.

قدیر عزیز

غرور مقدس تو در برابر مافیا، شهامت و شجاعت تو برعلیه فاشیسم، قهرمانی و دلاوری‌ات در نبرد با دشمنان دین و فرهنگ و هویت و تمدن؛ جاویدانی و ماندگار خواهد بود.

امشب نه تنها تاشقرغان، که سلسله جبال البرز اساطیری عزادارست و روح مولانا صاحب‌عزاست.»

صد ها کاربر شبکه های اجتماعی با دروغ و نیرنگ خواندن فرمان عفو عمومی طالبان، کشته شدن قاری عبدالقدیر را یکی دیگر از نمونه های انتقام‌جویی طالبان از افسران و سربازان قوای مسلح پیشین افغانستان دانسته اند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button