اخبار داخلیخبر ها

دور تازه تلاش طالبان برای مهار اوضاع در پنجشیر

آریاپرس

منابع آریاپرس در پنجشیر، گزارش میدهند که مقامات حاکمیت محلی طالبان در آن ولایت در ادامه تلاش های شان برای مهار اوضاع و جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر دامنه مقاومت مسلحانه در این استان، و تثبیت سلطه امارت طالبان، دیروز یک شبنه 6 سرطان، جلسه‌ای با نمایندگان شهرستان ها و روستا های پنجشیر، نمایندگان شورای علما، مسئولین نظامی طالبان و متنفذین محل دایر نموده اند. در این نشست امنیتی که به سرپرستی والی طالبان برای آن ولایت دایر شده بود، شیخ باسط حمزه، نماینده ویژه وزیر دفاع طالبان، نیز اشتراک داشته است. گفته می‌شود که شیخ باسط حمزه به نمایندگی از رهبری امارت طالبان و وزارت دفاع آنها به اعضای جلسه گفته است که بغاوت در برابر نظام اسلامی جواز ندارد، و امارت اسلامی مصمم است تا به هرگونه بغاوت مسلحانه در پنجشیر، و سراسر افغانستان، پایان بخشد. او از نمایندگان مردم شهرستان ها و روستا های پنجشیر، که درنشست حضور داشته اند، درخواست نموده است تا در امر برقراری نظام اسلامی با طالبان همکاری کنند. منبع می افزاید که والی طالبان برای ولایت پنجشیر، و شیخ باسط حمزه نماینده وزارت دفاع درجریان جلسه از نمایندگان روستا ها و شهرستان های پنجشیر، خواسته اند تا عهد نامه ترتیب شده از سوی امارت اسلامی را به امضا رسانیده تعهد نمایند که از هرنوع فعالیت علیه امارت اسلامی جلو گیری می‌کنند.

گفته می شود که درجریان این نشست امنیتی والی و دیگر نمایندگان حاکمیت محلی طالبان، عهدنامه 12 فقره یی از پیش ترتیب شده را برای نمایندگان شهرستان ها و روستا های پنجشیر، داده و از آنها خواسته اند تا آن را امضا نمایند. براساس این عهدنامه مردم پنجشیر، مکلف اند تا از هرنوع همکاری با نیرو های مقاومت خود داری ورزند؛ به جنگجویان و اعضای مقاومت پناه ندهند؛ از تهیه خوراک و دیگر مواد مورد ضرورت برای آنها اکیداً خود داری ورزند؛ هیچ گونه معلومات در اختیار آنها نگذارند؛ و هرگونه تحرک از جانب نیرو های مقاومت را در روستا و نزدیک محل زیست شان به اطلاع طالبان برسانند.

درمقابل طالبان پس از حصول اطمینان به پایبندی مردم روستا ها به تعهدات شان حاضر اند، منازل مسکونی، مساجد، مکاتب و درمانگاه ها را که قرارگاه ساخته اند، ترک کنند و از روستا ها و محلات مسکونی بیرون شوند. به جستجوی خانه به خانه پایان دهند و روند بازرسی تیلفون های مردم ملکی را متوقف سازند.

نمایی از بازار عنابه پنجشیر، و پرچم طالبان که آنها به زور بر سر مغازه‌یی نصب کرده اند.

ظاهرا پس از توافق طرفین بر سر این موارد، نشست امنیتی طالبان، با نمایندگان مردم پایان یافته است.

اما منبع از قول مردم می‌افزاید که آنها این عهدنامه را یک جانبه و بیشتر به نفع طالبان می‌دانند؛ و می‌گویند از یک‌سو میکانیزم و چهارچوب اصولی اجرایی این تعهدات مشخص نشده و از جانب دیگر طالبان، در قسمت جلوگیری از بازداشت و بازجویی فراقانونی مردم غیر نظامی توسط دسته های متفاوت این گروه هیچ مسئولیتی به عهده نگرفته اند. مردم میگویند تا زمانی که طالبان تعداد نیرو های مستقر درپنجشیر، را کاهش ندهند و جلو خود سری های افراد شان را نگیرند، و از شدت حملات شان علیه مردم غیر نظامی کم نکنند، اجرایی شدن چنین عهد نامه ها ممکن به نظر نمی‌رسد.

در ادامه این گزارش آمده است که طالبان ، درحال تدارک برگزاری نشست دیگری در منزل سارنوال کرام الدین کریم در روستای سنگانه از توابع ولسوالی بازارک هستند. گفته می‌شود هدف از برگزاری این نشست انتخاب و معرفی چند تن نماینده از پنجشیر، برای لویه جرگه طالبان، که قرار است به زودی در کابل برگزار شود،است. پیش از این نیز گزارش های در باره همکاری سارنوال کرام الدین کریم با طالبان منتشر شده است.

منبع می افزاید در حالی‌که طالبان دیروز به نمایندگان شهرستان ها و روستا های پنجشیر، تعهداتی منبی بر جلوگیری از آزار و اذیت مردم غیر نظامی آن ولایت داده اند، صبح امروز جنگجویان طالبان، به بازار های پنجشیر، حمله برده و پرچم سفید رنگ امارت را برای مغازه داران توزیع نموده و به آنها دستور داده اند تا پرچم ها را جلو مغازه های شان آویزان نمایند در غیر آن مغازه های شان بسته و جواز کار شان باطل خواهد شد.

نوشته های هم‌سان

Back to top button