اخبار داخلی

افزایش دزدی‌ها در پنجشیر

در یک هفته چندین خانه در رخه، بازارک و پریان دزدی شده است

آریا پرس

منابع محلی از ولایت پنجشیر به آریاپرس می‌گویند که در هفته گذشته، چندین خانه در روستای قابضان ولسوالی رخه، روستای ساتای-پارنده بازارک و روستای کوهسار ولسوالی پریان دزدی شده است.
احمد(نام مستعار) باشنده ولسوالی رخه می‌گوید که در یک هفته پنج رویداد در روستای قابضان اتفاق افتاده که خانه‌های مردم به تاراج برده شده است. او میگوید، دزدان با شکستن در و پنجره خانه‌ها، دارای‌های مردم را دزدی میکنند. به گفته او، نا امنی و دزدی‌های شبانه در ولسوالی رخه افزایش یافته است.
بر اساس گفته‌های یک منبع دیگر، دوشنبه شب هفته گذشته(27 تیر/سرطان) خانه مرحوم مولوی محمد خان در روستای«ساتا»ی بازارک به تاراج برده شده است. منبع میگوید خانواده مولوی محمد خان که به تازه‌گی رابطه خویشی با مولوی قدرت الله والی طالبان در پنجشیر برقرار کرده اند، توسط دزدان سرقت شده و طبق معلومات، دزدان با زندانی کردن اعضای خانواده مولوی محمدخان در یک اتاق، جواهرات، پول و یک تعداد اجناس دیگر را با خود برده اند. پس از این رویداد، طالبان 12 تن از باشنده‌های روستای«ساتا» را بازداشت و بعد از بازجویی‌ها، سه تن را به اتهام دزدی زندانی کردند.
هم‌چنان در یک رویداد دیگر، خانه مولوی قدرت الله والی طالبان برای ولایت پنجشیر نیز روز جمعه(30تیر/سرطان) به تاراج برده شده است. بر بنیاد گزارش‌های منابع محلی، این رویداد یک روز پس از دزدی شدن خانه مولوی محمدخان( خُسر پسر مولوی قدرت الله) اتفاق افتاده است. گفته میشود در این رویداد یک تعداد افراد طالبان به خصوص فردی نزدیک به مولوی شاه ملنگ معاون والی طالبان در پنجشیر و یک کارمند اسخبارات این گروه دست داشته اند که در بازداشت طالبان به سر میبرند.
هم زمان با این رویدادها، گزارش‌های دیگری نیز وجود دارند که طالبان در پنجشیر، اجناس خانه‌هایی که در آنجا قرارگاه دارند را با خود می‌برند. پس از شدت یافتن درگیری‌ها، مردم خیلی مناطق پنجشیر خانه‌های شان را ترک کرده، به کابل و یا جاهای دیگر مهاجر شدند. اما  خانه‌های شان به قرارگاه طالبان تبدیل شد. طالبان جدا از این‌که مکاتب، دانشگاه، مدارس، کلینیک‌ها و دیگر اماکن عمومی را قرارگاه ساختند، خانه‌هایی‌که مالکان آنها نیستند و به جاهای دیگر کوچ کرده اند را نیز به پایگاه‌های شان تبدیل کردند. حامد(نام مستعار) میگوید که طالبان، خانه‌هایی را که نسبتا خوب‌تر ساخته شده اند، موقعیت خوب دارند و یا نزدیک به «سرک» هستند، نخست به قرارگاه خود تبدیل کرده و بعد حین رفتن، اجناس آن خانه را با خود می‌برند. گزارش‌های دیگری نیز از  نقاط مختلف پنجشیر میرسد که در هر هفته یا پانزده روز که افراد طالبان تغییر و تبدیل میشوند، گروهی که مدت وظیفه اش تمام میشود، حین رفتن، اجناس: فرش و ظرف خانه‌ها را نیز با خود میبرد. مردم پنجشیر بارها از ناامنی و دزدی شدن خانه‌های شکایت کرده اند، اما کسی به صدای شان گوش نمیدهد. در حالی که پیش از حضور طالبان در پنجشیر، این ولایت، یکی از امن‌ترین ولایات افغانستان به شمار می‌رفت.
این رویدادها در حالی رخ میدهند که بر اساس دستور طالبان، گشت و گذار پس از ساعت هشت شب در پنجشیر،منع میباشد.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button