اخبار داخلی

خشم خلیلی از اظهارات مارشال دوستم

آریاپرس

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی اعلامیه‌ای در پیوند به سخنان اخیر مارشال دوستم نشر کرده است.

روز گذشته مارشال دوستم در برنامۀ آنلاینی که به منظور بزرگ‌داشت از یازدهمین سالگرد شهادت استاد برهان الدین ربانی، رییس شورای عالی مصالحه و رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، برگزار گردیده بود، خطاب به کریم خلیلی گفت: بخاطر چار قِران پاکستانی نباید تمام افتخارات یک ملت را زیر پا کرد. دوستم هم‌چنان افزود که خلیلی از ترس پاکستان جرئت شرکت در جلسات شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان را ندارد.

این سخنان دوستم در رابطه به رهبر حزب وحدت اسلامی که از متحدین همیشگی و دایمی جنبش ملی اسلامی به شمار می‌رود، بسیاری ها را شگفت زده کرد. حزب وحدت اسلامی و شخص کریم خلیلی نیز از این اظهارات متعجب و شگفت‌زده شده اند، چنان که در قسمتی از اعلامیه حزب وحدت آمده است: «اظهارات مارشال دوستم آنقدر غیر منتظره و ناسنجیده و خلاف واقع بود که هر شنونده‌ای شک می‌کند که این سخنان از طرف یک رهبر گفته شده باشد. مارشال دوستم باید بداند که حمله به استاد خلیلی و تخریب شخصیت ایشان، حمله به یک آدرس معتبر سیاسی از جوامع محروم افغانستان و تخریب این آدرس است و پیامد آن، نه تنها متوجه حزب وحدت اسلامی و جامعه هزاره می شود، بلکه کل جوامع محروم افغانستان را متاثر می سازد.»

در اعلامیه هم‌چنان آمده است که مارشال دوستم با این اظهارات به «تمام ارتباطات، علائق و سابقه همکاری میان دو جامعه هزاره و ازبک و حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی پشت پا زد و عواطف بسیاری را جریحه دار ساخت.»

حزب وحدت اسلامی از مارشال دوستم خواسته است که بخاطر این اظهارت معذرت خواهی کند.

حزب وحدت اسلامی در این اعلامیه تنها به واکنش به سخنان مارشال دوستم اکتفا نکرده، بلکه اشاراتی هم دارد به وضعیت فعلی کشور و موقف این حزب برای بیرون رفت از حالت فعلی. این اعلامیه با صراحت جنگ و مقاومت مسلحانه در برابر طالبان را رد می‌کند: «سیاست جنگی به شمول اعلان جنگ از خارج کشور نه تنها درد مردم ما را درمان نمی تواند؛ بلکه مردم ما را آسیب پذیرتر می سازد. تاوان این شعارها را مردم می دهند، کما اینکه تاکنون داده اند، بدون اینکه نتیجه ای مطلوب به همراه داشته باشد.»

حزب وحدت اسلامی در این اعلامیه تصریح کرده است که «قبل از هر اقدامی، جریان های تاثیر گذار سیاسی و گروه های مدنی باید روی یک طرح جامع برای آینده سیاسی کشور، که مبتنی بر مشارکت عادلانه همه اقوام کشور باشد به توافق برسند. بدون یک چنین توافقی، هر نوع حرکت و اقدام سیاسی منجر به شکست شده، موجب تداوم بحران خواهد شد.»

در این اعلامیه از نظام سیاسی غیرمتمرکز پشتیبانی شده است اما در مورد نظام فدرال که محور صحبت های مارشال دوستم در سخنان دیروزش بود، هیچ‌گونه تماسی گرفته نشده است.

در حالی که اکثریت نیرو های سیاسی کشور، آرام آرام در حال جمع شدن به محور جبهه مقاومت ملی به رهبری احمدمسعود هستند، تنها حلقات مربوط به اشرف غنی و حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی است که موقف واضح در رابطه به مبارزه و مقاومت در برابر طالبان ندارند و هرازگاهی به دلیل این که جنگ نمی‌تواند راه حل معقول باشد، از قرار گرفتن در سنگر مبارزۀ مسلحانه علیه طالبان طفره رفته اند.

نوشته های هم‌سان

Back to top button