گزارش ها

بلاتکلیفی رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در اقامتگاه پناهجویان کوزوو

گزارش‌گر: نیلوفر لنگر

منبع: ایندیپندنت فارسی


پناهجویان افغان به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی که در بازرسی پلیس فدرال آمریکا تشخیص داده شد، به کوزوو منتقل شدند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۳ خرداد (۳ ژوئن)، گزارش داد بیش از ۴۵ نفر از پناهجویان افغان که از افغانستان به کشورهای ثالث انتقال داده شده بودند، پس از آنکه پرونده‌هایشان در بازرسی‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا، برای تحقیق بیشتر علامت‌گذاری شد، به کشور کوزوو منتقل شدند و روند انتقالشان به آمریکا متوقف شد. این پناهجویان اکنون در چادرها و اقامتگاه‌های موقت در یک کمپ نظامی به‌ نام «بونداستیل» در کشور کوزوو به‌سر می‌برند و امکان خارج شدن از این اقامتگاه را ندارند.

یکی از افغان‌هایی که در اقامتگاه «بونداستیل» با وضعیت نامعلوم زندگی می‌کند، عارف سروری، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، است. سروری که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳  در سمت ریاست امنیت ملی افغانستان و سپس در سمت‌هایی همچون سناتور و استاندار پنجشیر کار کرده است، در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، همراه با همسر و دو دخترش، از افغانستان به کویت رفت. او قرار بود به آمریکا برود، اما پس از بررسی‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا، به کشور کوزوو فرستاده شد. سروری به آسوشیتدپرس گفت: «نمی‌دانم به چه دلیل مرا بازداشت کردند». او افزود: «تیم بازرسی مدام به ما می‌گویند متاسفیم، واشنگتن فقط در حال تصمیم‌گیری درباره برخی مسائل سیاسی است.»

جولی سیرز، وکیل عارف سروری، به آسوشیتدپرس گفت: «در تئوری، او آزاد است که برود اما مشخص نیست کجا می‌تواند برود. او به وضوح نمی‌تواند به افغانستان بازگردد. او در صورت بازگشت آشکارا در خطر است.»

افغان‌هایی که در کمپ بونداستیل در وضعیت نامعلومی زندگی ‌می‌کنند، به گفته مقام‌های امنیتی آمریکایی، کسانی‌اند که به دلایل متعددی از جمله اسناد ناکافی و یا نگرانی‌های امنیتی که در جریان بازرسی پلیس فدرال آمریکا و وزارت امنیت داخلی این کشور شناسایی شده است، به کوزوو منتقل شده‌اند.

آسوشیتدپرس نوشت دولت بایدن هیچ پاسخ مشخصی در مورد پناهجویان گیرافتاده در کوزوو نمی‌دهد اما اذعان می‌کند که برخی از افراد منتقل‌شده نتوانستند روندی را که «فرایند غربالگری و بازرسی سختگیرانه» نامیده می‌شود، با موفقیت پشت سر بگذارند و اجازه ورود به ایالات متحده را نخواهند داشت.

شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس انتقال پناهجویان افغان از کشورهای سوم به کوزوو را نشانه‌ ارزیابی دقیق آمریکا در مورد پرونده‌های امنیتی افراد دانست و گفت: «پرونده‌های اکثریت قریب به اتفاق مهاجران افغان از طریق این روند پاکسازی شدند، تعداد اندکی از افرادی که رد شدند، نمونه‌هایی از عملکرد سیستم‌اند که دقیقا همانطور که باید عمل می‌کند.»

ایالات متحده آمریکا، در ماه اوت ۲۰۲۱، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران شهروند افغان را از افغانستان به کشورهای ثالث و پس از مراحل ارزیابی مدارک امنیتی و بهداشتی، به ایالات متحده منتقل کرد. از ماه اوت تاکنون، ۷۸ هزار شهروند افغان در آمریکا اسکان داده شده‌اند. با این وجود، شماری از پناهجویان که پرونده‌هایشان در بازرسی امنیتی با مشکل مواجه شده است، به کشورهای دیگر همچون کوزوو برگردانده شده‌اند. هرچند ایالات متحده اعلام کرده است که هیچکدام از این پناهجویان را به اجبار به افغانستان پس نخواهد فرستاد، اما سرنوشت آنان هنوز معلوم نیست. آمریکا، با کشور کوزوو در مورد استفاده از کمپ بونداستیل برای مدت یک سال توافق کرده بود، اما اکنون این مدت را تا اوت ۲۰۲۳ تمدید کرده است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button