اخبار داخلی

از وطن ما بروید!

 آریاپرس

بر اساس گزارش منابع موثق که از کابل به دسترس آریا پرس قرار گرفته است، افراد طالبان دیروز عصر بار دیگر روند بازداشت های فراقانونی شهروندان کابل و باشندگان ناحیه های یازدهم، هفدهم و پانزدهم شهر کابل، را که عمدتا مناطق تاجیک نشین میباشند، از سرگرفته و درجریان این بگیر و ببند ها بیشتر از 50 تن جوانان و نوجوانان و مردان را بدون تفهیم اتهام یا صدور حکم جلب بازداشت، و به ریاست استخبارات کابل منتقل نموده محبوس ساخته اند. 

بقول منبع وقتی خانواده های شهروندان بازداشت شده از سوی طالبان، به جستجوی مردان خانواده های شان به دروازه ریاست امنیت یا استخبارات ولایت کابل ، مراجعه کرده و سراغ اعضای خانواده شان را گرفته ، و به بازداشت های فراقانونی و بدون اعلام جرم آنها اعتراض نموده اند، موظفین آن ریاست با لحن همراه با تهدید و تخویف به آنها گفته اند که جرم شما تاجیک بودن و پنجشیری بودن است، و هر پنجشیری از نظر ما مجرم میباشد ؛ بنا برای بازداشت شما و فرزندان و همسران تان نیازی به تثبیت جرم و حکم محکمه نداریم . 

منبع می افزاید که یکی از سردسته های طالبان، در پاسخ اعتراض اعضای خانواده افراد بازداشت شده خطاب به آنها گفته است که بهتر است به ترک دسته جمعی این وطن که مال افغان هاست بیندیشید و پیش از اینکه ما اقدام به کوچ اجباری شما نماییم شما خود به تاجیکستان بروید زیرا اینجا افغانستان است و مال افغان هاست نه مال تاجیک و ازبیک و هزاره! 

در ماه های اخیر و پس از شدت گرفتن مقاومت مسلحانه در برابر گروه طالبان، در اندراب، پنجشیر، خوست و فرنگ، تخار و اینک بلخاب، طالبان بار ها به منازل مردم پنجشیر، در شهر کابل یورش برده و تعداد زیادی از اهالی آن ولایت را که درکابل بسر میبرند، دستگیر و محبوس ساخته اند. 

از نظر قانونی و حقوقی چنین برخوردی با یک بخشی از شهروندان به دلیل تعلق تباری یا سمتی و منطقوی ، خلاف قانون و ایجاد و پخش نفرت در برابر یک کتله خاص مردم همانا جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شمرده می شود. 

قابل یاددهانی است که در دهه هفتاد نیز سران طالبان از جمله ملامنان نیازی از اعضای ارشد شورای رهبری طالبان اول، در یکی از خطبه نماز جمعه که در مسجد آرامگاه منسوب به حضرت علی ، درشهر مزار شریف ولایت بلخ دایر شده بود مردمان غیر افغان یا پشتون را به کوچ اجباری و ترک سرزمین افغانها تهدید کرده بود. یکی دیگر از رهبران طالبان به متنفذین، علما و موسپیدان کوهدامن زمین آشکارا گفته بود که ما به شما اعتماد نداریم و راه دیگری جز کوچ و مهاجرت دسته جمعی ندارید. 

در آن برهه از تاریخ طالبان ده ها هزار تن اهالی کوهدامن زمین را به زور از خانه های شان کوچانیده و به یک اردوگاه در جلال آباد منتقل نموده بودند

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button