فرهنگ و ادب

کانون ادبی«لیلا صراحت روشنی» در کابل گشایش یافت

آریا پرس

کانون ادبی لیلا صراحت روشنی دیروز پنجشنبه 30 تیر/سرطان، با اشتراک ده‌هاتن از فرهنگیان، شاعران و دانشجویان گشایش یافت. پرتو نادری، جاوید فرهاد، سهیل سامانی و دیگر فرهنگیان از جمع سخنرانان این برنامه بودند.
جاوید کریمیان از بنیان‌گذاران این کانون میگوید که کانون ادبی لیلا صراحت روشنی به ادامه فعالیت‌های شکل گرفته است که اخیرا در پروان و کابل داشته اند. او افزود که پیش از این، چندین فرهنگ‌سرا، کتاب‌خانه و آموزشگاه را در ولایت‌های پروان و کابل راه اندازی کرده اند.
کانون ادبی لیلا صراحت روشنی در حالی شکل می‌گیرد که پس از سقوط نظام، اکثریت نهادها و انجمن‌های فرهنگی اجتماعی در افغانستان از فعالیت باز مانده اند.
لیلا صراحت روشنی یکی از شاعران و روزنامه نگاران اففانستان بود که در دهه 60 و 70 هجری خورشیدی درخشید و ضمن وظیفه آموزگاری، عضویت انجمن نویسندگان افغانستان را داشت و هم چنان موسس کانون نویسندگان جوان و سردبیر مجله«میرمن» نیز بوده است. از بانو روشنی پنج اثر شعری به نام‌های طلوع سبز، در تداوم فریاد، حدیث شب، از سنگ‌ها و آیینه‌ها و روی تقویم تمام سال، به چاپ رسیده است. لیلا صراحت روشنی به تاریخ 31 تیر/سرطان 1380 در گذشت.
پیش از این نیز در خیرخانه، «انجمن ادبی خیرخانه» فعالیت داشت که چهارسال پیش تاسیس شد و کارکردهای خوبی در زمینه فرهنگ و ادبیات داشت.

استاد پرتو نادری یکی از سخنرانان برنامه بودند
از جریان برنامه افتتاح این کانون

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button