گزارش ها

پنجشیر،به شکنجه گاه باشندگان آن مبدل میشود

آریا پرس

منابع آریا پرس از پنجشیر گزارش میدهند که پس از فروکش کردن درگیری‌های که طی دو روز گذشته میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان در چندین محور، در دره پنجشیر، جریان داشت، طالبان بار دیگر به دستگیری ، آزار و اذیت و کوچ اجباری مردم غیر نظامی پرداخته اند.

منابع از پنجشیر می‌گویند که پس از شکست طالبان در محورهای ”دره آرزو” و “چمالورده”، افراد این گروه در کنار آزار و اذیت مردم، هشت تن از ساکنان روستای ” تاواخ” عنابه پنجشیر را با خود برده اند.

 گفته می‌شود آن‌ها را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت گرفتار کرده اند. اما منابع مردمی می‌گویند که این افراد کشاورز و دام دار بوده اند.

در کنار این‌ها براساس خبر های که از منابع محلی در دسترس آریا پرس قرار گرفته است، طالبان پنج خانواده را از روستای” تاواخ ” پنجشیر، به زور از خانه‌های شان اخراج و منازل مسکونی و زمین‌های آن‌ها را غضب نموده اند.

مردان خانواده های بی‌جا شده به والی و دیگر مسوولان محلی طالبان مراجعه کرده اند، اما به داد خواهی آنها پاسخ داده نشده است.  اکنون طالبان از آن خانه‌ها به‌ عنوان قرارگاه و دیگر مقاصد نظامی استفاده می‌برند. در حالی‌که بر اساس قوانین و مقررات جنگ، افراز پایگاه و قرارگاه نظامی در مناطق مسکونی که احتمال به خطر افتادن جان شهروندان غیر نظامی را از پی داشته باشد، ممنوع بوده و جرم پنداشته میشود.

همچنان در یک رویداد دیگر طالبان پس از دادن تلفات در منطقه پشغور این ولایت، وارد باغ شخصی بنام اختر محمد، در دهکده ”ملسپه” شده و در کنار به تاراج بردن میوه‌ها، درخت‌ها را شکسته و دیوارهای باغ را تخریب کرده اند.

پیش از این نیز طالبان در دیگر مناطق پنجشیر پس از هر شکست و تلفات سنگین، دست به انتقام‌جویی و آزار و اذیت مردم زده اند. 

گفتنی است که گزارش های مشابه از گرفتاری، شکنجه، تحقیر و توهین، کوچ اجباری و تخریب دارایی مردم غیرنظامی که از پنجشیر، به رسانه ها میرسد، در حال افزایش است.

بر مبنای یکی از این گزارش ها پس از پایان درگیری های خونین در شهرستان “دره” ولایت پنجشیر، طالبان به سراغ مردمان غیرنظامی ساکن در “دره عبدالله خیل” و “آبشار” رفته و با استفاده از زور و با تهدید و اجبار آنها را وادار ساخته اند، تا به طالبان تعهد کتبی بدهند و سوگند بخورند که دیگر با نیرو های جبهه مقاومت همکاری نمی کنند.

 در همین حال، منابع آریا پرس از ولایت کاپیسا گزارش میدهند که به دنبال افزایش حملات غافلگیرانه نیروی های مخالف طالبان به پاسگاه‌ها و پایگاه‌های طالبان در آن ولایت، طالبان، از صبح زود امروز در جادۀ منتهی به پنجشیر، دو ایست بازرسی ایجاد کرده اند، آنان همه وسایط نقلیه و سرنشینان آن را با دقت بازرسی می‌نمایند. به قول منابع محلی این ایست‌های بازرسی که در شهرستان حصه اول و حصه دوم کوهستان در مسیر جاده کاپیسا – گلبهار – پنجشیر، به بهانه شناسایی وسایط نقلیه بدون اسناد افراز شده است، در واقع اما به هدف شناسایی و دستگیری افراد مظنون به همکاری با جبهه مقاومت و جلوگیری از تردد امن آنها در این مسیر ایجاد شده است.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button