گزارش هاویژه بانوان

همایش بزرگ‌داشت از هشتم مارچ، روز جهانی زن و اعلام شورای بانوان جبهه مقاومت ملی افغانستان

شبنم شهپر

به تاریخ 19 حوت 1401 برابر به 10 مارچ سال 2023 همایش بزرگی در شهر دوشنبه، پایتخت جمهوری تاجیکستان از طرف جبهه مقاومت ملی افغانستان به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن، برگزار گردید. در این همایش حدود بیش از صد نفر از بانوان و آقایان که همه از اعضای بلندپایه‌ی جبهه مقاومت ملی و برخی مهمانان داخلی و خارجی بودند، به گونه حضوری و ده‌ها تن دیگر به صورت آنلاین شرکت کردند.

همایش با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد که به دنبال آن سرود جمهوریت و سرود مقاومت پخش گردید. بانو نیلوفرابراهیمی، وکیل پارلمان افغانستان و یک تن زنان فعال کشور، نخستین سخنران این همایش بود. بانو ابراهیمی در سخنان خویش در مورد کارکردهای یک و نیم سال گذشته‌ی بخش بانوان جبهه مقاومت معلومات مفصل ارایه کرد. بانو ابراهیمی همچنان بر حمایت از زنان مقاومت‌گر که عملاً در صحنه‌ی دفاع از ارزش های مدنی و انسانی در برابر طالبان مبارزه می‌کنند، و ایجاد زمینه‌های تحصیل دختران جوان در داخل کشور به شکل آن‌لاین و یا خارج از کشور تاکید کرد. تهیه فهرست اسامی خانواده‌های شهدا و قربانیان استبداد طالبان و دریافت راه‌کارهای عملی برای ایجاد زمینه‌های کار برای زنان از پیشنهادات بانو ابراهیمی بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در بخشی از این همایش پیام‌های ویدیویی بانوانی که در داخل کشور به‌سر می‌برند، به نشر رسید که حاضران را سخت تحت تاثیر قرار دارد. جیسندا آردیرن، نخست وزیر سابق زیلاند جدید و خانم هلن کلارک رییس عمومی برنامه‌های انکشافی ملل متحد در سال‌های 2009 – 2018 از سخنرانان دیگر این همایش بودند که به شکل آن‌لاین سخنرانی کردند.

مولوی عتیق الله وکیل ولایت بدخشان در پارلمان کشور و یکی از علمای دینی، کارکردهای طالبان در رابطه به زنان را از منظر دین مبین اسلام مورد ارزیابی و نقد قرار داد.  

شهره وکیلی یک تن از هنرمندان جوان افغانستان سرودی برای زنان افغانستان خواند که احساسات اشتراک کننده‌ها را برانگیخت.

در قسمت اخیر بخش نخست همایش محترم احمدمسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی به سخنرانی پرداخت. ایشان طی سخنرانی خویش به اهمیت نقش زنان در مقاومت در برابر طالبان و آزادی کشور صحبت کردند و ضمن قدردانی از مبارزات و فداکاری‌های زنان در طی بیش از یک و نیم سال گذشته، اظهار داشتند که شورای بانوان جبهه مقاومت به منظور انسجام بهتر فعالیت‌های مربوط به بانوان ایجاد گردیده است. احمدمسعود تاکید کرد که این شورا در تمام فعالیت‌های جبهه مقاومت به شمول فعالیت‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش برازنده خواهد داشت.

بخش دوم این همایش شامل برگزاری دو گفتمان تحت عناوین «برنامه‌های شورای بانوان» و «خواست‌های شورای بانوان از مردم کشور و جامعه» جهانی برگزار گردید. در این دو گفتمان بانوان زینب همام، راضیه معصومی، منیژه نادری، ځلاځاځی، شهناز کامل‌زاده، مریم تاجیک از اعضای شواری بانوان جبهه مقاومت و محترم محمودصیقل، نماینده‌ی قبلی افغانستان در سازمان ملل به نماینده‌گی از کمیته سیاسی جبهه مقاومت اشتراک کرده بودند.

همایش با پخش آهنگ مکتب موسیقی افغانستان با عنوان «رزم تو قشنگ است به فریاد زنانه» به پایان رسید.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button