دیدگاه‌هاگزارش ها

نیرو های ضد طالبان جای پای خویش را محکم می کنند

منبع :نشریه جاپان نیوز

نویسنده :می شی نیری نیشیادا و یومی یوری شیمبون

تاریخ انتشار : 5 می 2022

برگردان :آریا پرس

مقاومت در برابر دولت موقت گروه اسلامگرای طالبان که در اوت 2021 قدرت را به دست گرفت، هم در داخل و هم در خارج از افغانستان در حال افزایش است. 

جبهه مقاومت ملی افغانستان، نبرد با طالبان را از سر گرفته و رهبران بانفوذ گروه‌های قومی مختلف نیز شروع به تشکیل یک حرکت ضد طالبان کرده‌اند. با این حال، ایالات متحده و اروپا منابع خود را بر پاسخ به حمله روسیه به اوکراین متمرکز می‌کنند، بنابراین حمایت جامعه بین‌المللی از آنچه که نیروهای ضد طالبان انتظار داشتند، کمتر است. 

به گفته منابع متعدد، جبهه مقاومت اعلام کرد که در اوایل ماه مه، نبرد ها را در ولایت شمال‌شرقی پنجشیر از سر گرفته است. بر اساس گزارش ها، نیرو های جبهه مقاومت، به پایگاه های طالبان در آن منطقه حمله کرده است. یکی از ساکنان محلی در گفتگوی تلفنی به یومیوری شیمبون گفت: «طالبان تلفات زیادی متحمل شدند و شفاخانه مملو از جنگجویان مجروح طالبان بود.» 

پنجشیر سنگر جبهه متحد ملی برای دفاع از افغانستان در دوران طالبان اول بود که علیه امارت سابق طالبان، که از سال 1996 تا 2001 قدرت را در دست داشت، جنگید.  در حال حاضر توسط احمد مسعود، پسر رهبر سابق جبهه متحد ملی برای دفاع از افغانستان و قهرمان ملی، احمد شاه مسعود، رهبری می شود. 

جبهه مقاومت بلافاصله از زمانی که طالبان، قدرت را به دست گرفت به مبارزه علیه آنها آغاز کرده و پیوسته ادامه داده است. جبهه مقاومت جنگ را در زمستان متوقف کرد، تا نیرو های خود را سازماندهی کرده و برای ازسرگیری عملیات رزمی خود آماده شود. با افزایش نارضایتی داخلی از حاکمان تندرو، جبهه مقاومت، از مردم سراسر افغانستان می خواهد تا علیه طالبان قیام کنند. 

قیام به رهبری “پسر قهرمان” یک خار بزرگ در گلوی طالبان بوده است. در 20 می، طالبان چندین هزار جنگجو را در پنجشیر بسیج کردند و یک عملیات پاکسازی را با هدف قرار دادن سنگر های نیرو های مقاومت آغاز کردند. گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن چندین نفر از مردمان غیر نظامی محل نیز در منابع متفاوت منتشر شد . 

زیر یک چتر  

فعالیت های ضد طالبان در خارج از کشور نیز در جریان است. در 17 می، عبدالرشید دوستم، رهبر قومی ازبک و معاون سابق رئیس جمهور افغانستان در دولت قبلی که سقوط کرد، اولین نشست شورای عالی مقاومت ملی را در آنکارا، پایتخت ترکیه، افتتاح کرد. حدود 40 رهبر قدرتمند به نمایندگی از گروه‌های قومی پشتون، تاجیک و هزاره در جلسه‌ای شرکت کردند که معلوم شد «بزرگ‌ترین نشست ضد طالبان» از زمان سرنگونی دولت افغانستان بوده است. این شورا موافقت کرد که نیروهای مختلف خود را زیر “یک چتر” گرد هم آورد و از طالبان خواست تا یک اداره فراگیر تشکیل دهند. این شورا اعلام کرد که در صورت رد این درخواست از سوی طالبان، آماده آغاز عملیات نظامی خواهد بود. 

این نیروهای ضد طالبان روی کمک جامعه جهانی حساب باز کرده بودند. با این حال، این توقع آنها محقق نشد، زیرا ایالات متحده و اروپا در مقابله با تهاجم به اوکراین تا گردن غرق هستند و طوری که از اوضاع به نظر میرسد، فاقد امکانات لازم برای دخالت جدی در مسائل افغانستان هستند. نگرانی‌های جدی وجود دارد که اگر جامعه بین‌المللی نتواند کمک کند، نیروهای ضد طالبان منزوی شده و ناچارشوند بدون حمایت بجنگند. 

حملات تروریستی – انتحاری  

  • نیروهای مقاومت تنها درد سر طالبان نیستند. سازمان های شبه نظامی مانند گروه افراطی دولت اسلامی داعش یک رشته حملات تروریستی را در افغانستان انجام داده اند. گروه تروریستی داعش مسئولیت سه انفجار روز چهارشنبه در شهر مزارشریف در شمال این کشور را بر عهده گرفت که در آن 9 نفر کشته شدند. تلاش‌های طالبان برای ایجاد ثبات و امنیت برای ملت نتوانست پیشرفت کند و این آشفتگی به طور فزاینده‌ای بر زندگی روزمره ساکنان تأثیر می‌گذارد. 

از زمان به دست آوردن مجدد قدرت، طالبان انتقادات بین المللی را نادیده گرفته و به طور فزاینده ای سرکوبگر شده اند. طالبان با بستن دبیرستان های دخترانه ومنع آموزش های عالی برای آنها میزان بالای سرکوبگری را به نمایش می گذارند . برخی از ناظران نگران هستند که طالبان، در صورتی که مطمین شوند مردم غیر نظامی در کنار نیروهای ضد طالبان قرار خواهند گرفت می توانند اقدامات برای کنترل آزادی بیان و نظارت امنیتی در سراسر افغانستان را شدت بخشند. 

نوشته های هم‌سان

Back to top button