اخبار داخلی

طالبان در پنجشیر مرتکب جنایات جنگی شدند

آریاپرس

طالبان نوار های تصویریی را در شبکه های اجتماعی به نشر رسانیده اند که جریان تیرباران شدن چند تن از نیرو های جبهه مقاومت ملی را که به اسارت آنها در آمده بود، نشان می‌دهد.

نشر این ویدیو ها واکنش های کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخته است. کاربران شبکه های اجتماعی طالبان را به جنایات جنگی متهم می‌کنند.

بلال سروری یکی از خبرنگاران شاخته شدۀ کشور با نشر یکی از این نوار ها که جریان تیرباران شدن چند تن از افراد مربوط به جبهه مقاومت را به دست طالبان نشان می‌دهد، نوشته است: طالبان در پنجشیر اسیران جنگی را به گلوله بسته و فیلم آن را بدون توجه به این که عمل شان نقض اوامر اسلامی و حقوق جنگ است، پخش می‌کنند.»

دیوید مارتینون، سفیر فرانسه برای افغانستان با باز نشر توییت بلال سروری نوشته است: در پنجشیر، طالبان زندانیان خود را اعدام می‌کنند و به این ترتیب جنایت جنگی دیگری مرتکب می‌شوند.

شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تویتر نگاشته است: «قتل اسرا در قوانین بین‌المللی و در اسلام محکوم است. گزارش های تکاندهنده در مورد کشتار اسرا در پنجشیر به دست طالبان تکاندهنده و انزجار برانگیز است. این گونه عملکرد عساکر، فرماندهان و مقامات طالبان باید از سوی محکمه بین المللی جزایی و سایر مکانیزم ها مستند سازی و پیگیری شود.»

مختار وفایی خبرنگاران اندیپیندت فارسی با نشر عکسی از یکی از اعضای جبهه مقاومت ملی، نوشته است: «اسم او غلام سعید بود، او تاجیک پنجشیر است. طالبان او را همراه با پدرش اسیر کردند و سپس تیرباران نمودند. من با دوستانش صحبت کردم.»

بلال سروری که به چت روم های واتس‌اپ طالبان دسترسی دارد، با استناد به پیام های که در این چت روم های میان افراد طالبان تبادله می‌شوند، تایید کرده است که کشتار اسرای جنگی در پنجشیر به دستور رهبران و فرماندهان ارشد طالبان صورت گرفته است.

در همین حال ویدیوی از ملاشیرین حبیب قندهاری در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که او به طالبان در مورد اسرا تذکر می‌دهد که به جز چند تنی را که من گفته‌ام، دیگر اسیران را به خاکریز بفرستید. گفته می‌شود به «خاک‌ریز» فرستادن، رمز طالبان برای کشتن یا سر به نیست کردن افراد است.

سخن‌گوی جبهه مقاومت ملی با تایید خبر شهادت 11 تن از اعضای این جبهه در جنگ های پنجشیر، خبر از کشته شدن 63 تن از افراد طالبان در طی سه روز گذشته می‌دهد.

نوشته های هم‌سان

Back to top button