گزارش ها

سازمان عفو بین الملل خواستار توقف فوری کشتار و بازداشت مردم پنجشیر شد

طالبان باید فوراً به کشتار و دستگیری های خود سرانه مردم پنجشیر پایان دهند

منبع : نشریه سازمان عفو بین الملل

تاریخ انتشار: 16 جون 2022

برگردان: آریاپرس

زمان سلطانی، محقق آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل، در پاسخ به گزارش‌های مربوط به استفاده از شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و دستگیری خودسرانه غیرنظامیان توسط طالبان در ولایت پنجشیر افغانستان، گفت: 

پیوسته گزارش‌هایی از دستگیری‌های خودسرانه و کشتار غیرقانونی افراد ملکی توسط طالبان در پنجشیر می‌رسد. رویدادهای چند هفته اخیر جای چندانی برای تردید باقی نمی‌گذارد که سلسله فزاینده‌ای از اعدام های غیرقانونی و دستگیری های خودسرانه توسط طالبان وجود دارد. این نقض جدی حقوق بشر، فضای ترس و بی‌اعتمادی را در منطقه ایجاد کرده، قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض می کند و ممکن است جنایات جنگی را به همراه داشته باشد. طالبان باید فوراً تمام غیرنظامیانی را که توسط اعضا و گروه‌های مختلف طالبان به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی افغانستان، دستگیر شده‌اند، آزاد کنند. 

عبدالمنیب امینی، از روستای ملسپۀ ولایت پنجشیر بود که توسط طالبان پس از ضرب و شکنجه، کشته شد.

سازمان عفو بین‌الملل به شدت نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد افرادی که خودسرانه دستگیر شده‌اند با شکنجه فیزیکی و ضرب و شتم مواجه هستند که در برخی موارد حتی منجر به مرگ افراد می‌شود. همانطور که در مورد عبدالمنیر امینی در 4 جون گزارش شده است. 

«در حالی که طالبان هرگونه گزارش در مورد کشته شدن غیرنظامیان را رد کرده اند، این حوادث با عدم پاسخگویی در صفوف طالبان همراه است. طالبان به عنوان مقامات بالفعل در افغانستان باید اقدامات فوری را برای انجام تحقیقات کامل، بی‌طرفانه و مستقل در مورد این حوادث و پیگرد قانونی افراد مسئول شکنجه، دستگیری‌های خودسرانه و اعدام‌های غیرقانونی انجام دهند. برای اطمینان از پاسخگویی، شفافیت و محافظت از غیرنظامیان در برابر شکنجه، دستگیری های خودسرانه و ناپدید شدن اجباری، طالبان باید اطلاعات مربوط به همه کسانی را که دستگیر یا بازداشت شده اند منتشر کند و به زندانیان اجازه دهند تا با خانواده های خود ارتباط برقرار کنند. 

مرتضا، کسی که گفته می‌شد مشکل روانی دارد، توسط طالبان تیرباران گردید.

در 12 جوزای 2022، طالبان مرتضا، باشنده ولسوالی حصه اول پنجشیر را که بر اساس گزارش ها از بیماری روانی رنج می برد، به ضرب گلوله کشتند. 

در 4 جوزای 1401، سخنگوی والی طالبان برای ولایت پنجشیر در یک بیانیه ویدئویی به رسانه ها گفت که کمتر از 40 نفر بازداشت شده اند. در پنجشیر، جبهه مقاومت ملی افغانستان، یک گروه مسلح که علیه طالبان می جنگد، حضور پررنگی دارد. 

گزارش شده است که یکی از دستگیرشدگان به نام عبدالمنیر امینی ، توسط طالبان تا حد مرگ مورد شکنجه قرار گرفته و در اثر آن کشته شده است. 

گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که در چند هفته گذشته، تعداد افراد ملکی بیش از آنچه که طالبان اعتراف کرده اند، خودسرانه از ولسوالی های مختلف پنجشیر بازداشت شده اند.

.ابراهیم، یک کشاورز عادی بود که هنگام آبیاری زمین در شهرستان شُتل توسط طالبان تیرباران شد

نوشته های هم‌سان

Back to top button