گزارش ها

زور آزمایی حقانی ها و هبت الله یی ها در پنجشیر  

شاخه حقانی والی معرفی کرد،شاخه ملا هبت الله نه پذیرفت

 آریاپرس

اختلافات شاخه حقانی طالبان با شاخه قندهاری طالبان هر از گاهی در اقدامات این گروه ها از پرده برون می افتد. 

درجریان هفته گذشته که پنجشیر، شاهد درگیری های شدید و خونین میان افراد گروه طالبان و نیروی های جبهه مقاومت بود، حمید مشهور به خراسانی یکتن از طالبان محلی از طریق تویتر شخصی اش خبر معرفی والی جدید برای ولایت پنجشیر را با شادمانی نشر کرده و پیشاپیش برای او تبریک گفت. 

تویت حمید نام، فرمانده پیشین پلیس پنجشیر، از سوی امارت خود خوانده طالبان که به زودی او را طی روند تصفیه صفوف، از عهده اش برکنار کرده و قسما خلع سلاح نموده اند، دستمایه تبصره ها و گمانه زنی های بسیار در میان کاربران رسانه های اجتماعی شد. اما والی جدید که از سوی طالبان برای پنجشیر، معرفی شده بود، بگونه رسمی بکار آغاز نکرد و خبر تقرر و اشغال وظیفه او از طرف سخنگویان و رسانه های تحت امر طالبان منتشر نشد.

این امر سبب شد تا کاربران رسانه های اجتماعی حمید، را به دروغ پراکنی به هدف خود نمایی متهم نمایند. 

اما گزارش های که تازه به آریاپرس رسیده است نشان میدهد که حمید، از معرفی والی جدید برای پنجشیر مطلع بوده و خبر او در این رابطه درست بوده است با این تفاوت که حمید در پخش خبر تقرر والی جدید از سوی طالبان برای پنجشیر، پیش دستی کرده، از پرداختن به اینکه والی جدید طالبان برای پنجشیر، چراتا هنوز اشغال وظیفه نکرده است خود داری ورزید. 

اختلافات طالبان غلزایی و درانی بار دیگر مشکل ساز شد 

 براساس گزارش موثق که از ولایت پنجشیر، به آریا پرس رسیده است محمد نسیم نوری والی جدید طالبان برای پنجشیر، که دیروز به مقر ولایت رفته بود تا اشغال وظیفه کند، با ممانعت والی پیشین این ولایت مولوی قدرت الله روبرو شده و نتوانست به کار آغاز کند. 

گفته می شود که مولوی قدرت الله که از طالبان محلی و مورد حمایت شاخه طالبان قندهاری /هبت الله یی هست، جلو ورود محمد نسیم نوری والی جدید طالبان برای پنجشیر، را که مورد حمایت برادران حقانی است گرفته و حتی به او اجازه نداده است وارد حیاط ساختمان ولایت شود. 

گفته می شود که مولوی قدرت الله در همراهی با عده‌یی از موسفیدان شهرستان پریان و شهرستان های دیگر پنجشیر، نزد محمد نسیم نوری رفته و به او گفته است که من پنجشیری هستم و برای تحکیم حاکمیت امارت اسلامی در پنجشیر، تلاش کرده و زحمت کشیده‌ام و در وضعیت فعلی پنجشیر، تقرر شما به عنوان والی را به خیر و صلاح پنجشیر و امارت اسلامی نمی بینم و به شما توصیه می کنم بدون سر و صدا پنجشیر را ترک کنید زیرا هرکس این تصمیم را گرفته و شما را مقرر کرده است اشتباه کرده است. 

بقول منبع که اختلافات طالبان شاخه حقانی و طالبان قندهاری در پنجشیر، پس از آن به اوج رسید که سخنگوی والی کنونی طی گفتگو با یک رسانه خبری بازداشت اهالی غیر نظامی از سوی قطعه سرخ طالبان را تایید کرده و اظهار داشت که والی در جریان گرفتاری ها دخل و تصرف ندارد و بی صلاحیت است. نشر این گفتگوی سخنگوی والی پنجشیر، طالبان شاخه حقانی را عصبانی ساخته و درپاسخ آنها تصمیم میگیرند، قدرت الله را از ولایت برطرف نموده و بجای او محمد نسیم نوری را تعین کنند. منبع می افزاید که محمد نسیم نوری پس از رسیدن به پنجشیر، در اولین اقدام حکم بازداشت ابوبکر صدیق، سخنگوی قدرت الله را صادر و نامبرده را روانه زندان کرده بود. 

این در حالیست که در گذشته نیز از اختلاف و عدم هماهنگی میان شاخه های حقانی و قندهاری طالبان در پنجشیر، گزارش می شد اما سخنگویان طالبان این خبر ها را رد می کردند

نوشته های هم‌سان

Back to top button