گزارش ها

دیده بان حقوق بشر: طالبان مردم غیر نظامی پنجشیر را شکنجه می کنند

مجازات گروهی در واکنش به اقدامات گروه های مسلح مخالف غیر قانونی میباشد

منبع : نشریه دیده بان حقوق بشر

تاریخ انتشار: دهم جون 2022

برگردان :آریا پرس

 

(نیویورک) – دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد که نیروهای امنیتی طالبان در استان پنجشیر در شمال افغانستان به طور غیرقانونی ساکنان متهم به ارتباط با یک گروه مسلح مخالف را بازداشت و شکنجه کرده اند. 

از اواسط ماه مه 2022، با حمله نیروهای جبهه مقاومت ملی به واحدها و پست های بازرسی طالبان، جنگ در این ولایت شدت گرفته است. طالبان با استقرار هزاران جنگجو در این ولایت به تحرکات نظامی نیروی های مقاومت واکنش نشان داده است و عملیات جستجو را برای هدف قرار دادن افراد و گروه های که بر اساس  ادعای آنها از جبهه مقاومت  حمایت می کنند، براه انداخته و با سختگیری ادامه میدهند. در جریان عملیات جستجو وبازداشت افراد مرتبط یا حامی مقاومت در سایر ولایات، نیروهای طالبان دست به اعدام های صحرایی و  سر به نیست کردن  اجباری جنگجویان اسیر و دیگر بازداشت شدگان زده اند، که این اعمال آنها مصداق جنایت جنگی است. 

پاتریشیا گوسمن، معاون بخش آسیایی در دیده بان حقوق بشر گفت: «نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر به سرعت به ضرب و شتم غیرنظامیان در واکنش به حملات جبهه مقاومت ملی  متوسل شده اند. ناکامی طولانی مدت طالبان در امر مجازات طالبانی که با سو استفاده از اختیارات دست به شکنجه و قتل غیر نظامیان زده اند، غیرنظامیان بیشتری را در معرض خطر قرار می دهد. 

دیده بان حقوق بشر، با یکتن از فعالان دفاع از حقوق بشر، که معلومات دست اول از وضعیت پنجشیر، را از طریق گفتگو با زندانیان آزاد شده از قید طالبان و جمع آوری گزارش های از منابع مطلع فراهم نموده گفتگو کرده است. 

عده یی از افرادی که از قید طالبان،آزاد شده اند، در اوایل ماه جوزا گزارش دادند که افراد طالبان حدود 80 تن از ساکنان شهرستان خنج پنجشیر، را بازداشت کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا آنها را مجبور به ارائه اطلاعات در باره نیروی های مخالف طالبان ( نیرو های مقاومت) نمایند.هرچند طالبان 70 تن این بازداشتی ها را بعدا آزاد کردند، اما 10 تن آنها را به ظن و اتهام عضویت بستگان شان در جبهه مقاومت  همچنان در قید نگهداشته اند،که نوعی از مجازات گروهی و یا دسته جمعی است.   

این زندانیان که از قید طالبان رها شده اند، گفتند که طالبان هنوز 100 تن از ساکنان محل را به ظن ارتباط با نیرو های جبهه مقاومت  در زندان غیررسمی خود در آن منطقه درحالیکه هیچ کدام زندانیان به خانواده و یا وکیل دسترسی ندارند نگهداری می کنند. 

قوانین جنگ یا قوانین بشردوستانه بین‌المللی که در درگیری‌های مسلحانه افغانستان قابل اجرا است، همه طرف‌های متخاصم را موظف می‌کند که با همه آنهایی که در بازداشت هستند رفتاری انسانی داشته باشند. افرادی که بازداشت می شوند باید به سرعت تفهیم اتهام شوند و جرم آنها مشخص ساخته شود و یا در غیر این صورت آزاد شوند.همه قوانین بین المللی حقو بشری نیز در باره این زندانیان باید رعایت شود. جلوگیری از دسترسی زندانیان به وکلا و اعضای خانواده ممنوع است و خطر شکنجه و ناپدید شدن اجباری را افزایش می دهد. مجازات دسته جمعی – مجازات افراد برای اعمال ادعایی دیگران – نقض قوانین جنگ و جنایت جنگی است. 

گروه‌های حقوق بشر و رسانه‌های محلی و بین‌المللی گزارش داده‌اند که محل نگهداری برخی از مردانی که در ولایت پنجشیر در بازداشت طالبان قرار گرفته‌اند، فاش نشده است و برخی از آنها که مشکوک به داشتنن ارتباط با جبهه مقاومت بودند کشته شده‌اند. در برخی نقاط اجساد کشته شدگان به عنوان هشدار، برای مردم محل آشکاربه نمایش گذاشته شده است. 

  جبهه مقاومت به رهبری  احمد مسعود، اصلی ترین گروه مخالف مسلح طالبان ،در پنجشیر و ولایات همجوار است. این جبهه شامل برخی از جنگجویان است که در نیروهای امنیتی و انتظامی فروپاشیده افغانستان خدمت کرده بودند. 

نیروهای طالبان در پنجشیر تحت فرماندهی ملا محمد یعقوب وزیر دفاع طالبان هستند که در 21 ثور اظهار داشت که طالبان به کسی اجازه نمی دهند که امنیت این ولایت را “برهم بزند”. وزارت دفاع و ریاست عمومی استخبارات طالبان بر عملیات در پنجشیر نظارت دارند. 

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگوست 2021، نیروهای آنها، به شمول افسران نظامی و اطلاعاتی رژیم قبلی، کشتار های آنی و بدون محاکمه و ناپدید نمودن های زیادی را انجام داده اند. هیچ نشانه ای وجود ندارد که رهبری طالبان نیروهایی را مسئول این سوء استفاده ها و سو رفتار ها شناخته و معرفی کرده باشند . 

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button