اخبار خارجی

دوگانگی اظهارات مقام های روسی درباب به رسمیت شناخته شدن طالبان

آریاپرس

خبرگزاری ریا نووستی، متعلق به دولت روسیه به تاریخ چاردهم جون خبری را از قول ضمیرکابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان، در مورد به رسمیت شناخته شدن گروه تروریستی طالبان از جانب فدراسیون روسیه، به نشر رساند. براساس اظهارات کابلوف، دولت روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان دنباله رو امریکا نخواهد بود و اگر طالبان بتوانند دولتی همه شمول تشکیل بدهند، روسیه آنها را به رسمیت خواهد شناخت.

اما یک روز پس از نشر این گزارش، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلان کرد که هیچ گفتگوی در سطوح رهبری دولت روسیه در مورد به رسمیت شناخته شدن طالبان صورت نگرفته است. او ضمناً خاطر نشان ساخت که در شرایط حاضر ممکن نیست پیش‌بینی کرد که چه زمانی روسیه گروه طالبان را منحیث دولت قانونی افغانستان به رسمیت خواهد شناخت.

یک تن از دیپلمات های سابق سفارت افغانستان در روسیه در تماس با آریاپرس خاطر نشان ساخت که ضمیرکابلوف روابط اقتصادی خیلی نزدیک با شرکت الکوزی و نمایندۀ این شرکت در مسکو دارد تا آنجا که گفته می‌شود دختر کابلوف شریک تجاری شرکت الکوزی در مسکو است. چندی قبل گزارش های هم از روابط تجاری حامدکرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان با کابلوف به در برخی رسانه های به نشر رسیده بود، که همۀ این موارد نشان‌دهندۀ روابط اقتصادی کابلوف با شرکت ها و سیاست‌مداران افغاستانی است که به نحوی در صف حامیان طالبان قرار دارند. این روابط اقتصادی خیلی عمیق و گسترده بی‌تأثیر در اقدامات کابلوف برای حمایت از طالبان نبوده است.

با آن که کابلوف و تیم او خیلی تلاش دارند تا گروه تروریستی طالبان را به حیث یک متحد استراتیژیک برای دولت روسیه معرفی کنند، اما گفته می‌شود که در این اواخر موقف او در وزارت خارجۀ روسیه تضیعف گردیده و احتمال این که پوتین شخص دیگری را جانشین او بسازد خیلی بالا رفته است.

در عین حال رسانه های روسی گزارش داده اند که نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در سخنانی کم سابقه گفته است که امریکا از گروه های تروریستی چو القاعده و طالبان برای پیش‌برد اهداف ژیوپولتیکی خود استفاده می‌کند. این سخنان پاتروشف که یکی از مقام های ارشد امنیتی در دولت روسیه است، نمایانگر بی‌اعتمادی دولت روسیه نسبت به طالبان و تغییر پالیسی این کشور در قبال حوادث افغانستان است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button