گزارش ها

بررسی شواهد اعدام زندانیان در دره پنجشیر در سپتامبر 2022

منبع: افغان ویتنس

برگردان: آریاپرس

در ماه سپتامبر گذشته جبهه مقاومت ملی در اثر حملات شدید طالبان بر مواضع و پایگاه های این جبهه تلفات بی‌سابقه‌ای را متحمل گردید. با این که رقم تلفات طالبان در این نبرد ها به مراتب بیشتر از جبهه مقاومت بود و بزرگترین فرماندهان طالبان چون ملاذاکر قیوم که مسئول نظامی پنجشیر و اندراب بود، در این جنگ ها کشته شدند، اما جبهه مقاومت نیز یک تعداد از افراد آموزش دیده و فرماندهان عمدۀ خود چون فرمانده ملک خان، فرمانده خنجر و تعداد دیگر را از دست.

افغان ویتنس (Afghan Witness) با استفاده از تکنالوژی Open Source گزارشی در مورد کشتار اسیران جنگی و افراد ملکی در ماه سپتامبر در پنجشیر که توسط طالبان اتفاق افتاد، تهیه کرده است. افغان ویتنس در این بررسی ده ها ویدیو و تصویر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است و توانسته است رد “جوخه اعدام” طالبان را در چندین مورد اعدام های فراقانونی در پنجشیر پی‌گیری کند.

براساس این پژوهش در مجموع 57 تن در جریان ماه سپتامبر در پنجشیر از طرف طالبان یا اعدام گردیده و یا این که در نبرد با طالبان شهید شده اند.

برگردان گزارش افغان ویتنس:

بتاریخ  13 سنبله 2022، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان ادعا کرد که در شهرستان های رخه، دره و آبشار ولایت پنجشیر 40 تن از جنگ‌جویان جبهه  مقاومت ضد طالبان کشته و 101 تن اسیر شده اند. او از ارایه جزییات بیشتر در مورد ماهیت یا چگونگی شرایط کشته شدن این افراد خودداری کرد.

جبهه مقاومت ملی، عمده‌ترین نیروی مخالف طالبان، اما ادعا کر د که طالبان در مورد تعداد جنگجویان کشته شدۀ این گروه اغراق می‌کنند. علی نظری، مسئول  روابط خارجی جبهه مقاومت، به خبرگزاری فرانسه گفت که گروه کوچکی از نیرو های این جبهه توسط  طالبان اسیر و سپس تیرباران شدند.

در همین زمان، ویدیوی ‌های در فضای مجازی منتشر شد که جنگ‌جویان طالبان را نشان می‌داد که نیرو های اسیر شدۀ جبهه مقاومت را اعدام می‌کنند. در کنار فیلم‌ها و تصاویر در 14 سپتمبر 2022، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که از آخرین اتهامات مربوط به «نقض جدی حقوق بشر» در پنجشیر «به شدت نگران» است.

با استفاده از تکنالوژی (OSINT) افغان ویتنس (Afghan Witness) توانسته است به طور قطعی یک گروه از جنگجویان طالبان را به اعدام ده مرد در منطقه دره مرتبط کند. افغان ویتنس توانست ویدیویی را که اعدام پنج مرد توسط گروه طالبان را در قله کوهی در پوچاوه در منطقه دره هزاره ولسوالی دره نشان می‌دهد، مکان یابی کند. پنج مردی که ویدیوی اعدام آنها نشر شده است، در یک نوار تصویری دیگر دیده می‌شوند که با دستان بسته از پشت، در حال بالا رفتن از کوه اند.

ویدیوی بالا رفتن پنج مرد دست دسته بسته از کوه  درحالی‌که  افراد مسلح طالبان آنها را زیر نظر دارند، در چند متری محل اعدام آنها ضبط شده است.

همین گروه از جنگجویان طالبان را می توان با پنج مرد دیگر که بعداً اعدام شدند، شناسایی کرد.

 در یک نوار تصویری که شاید دقایقی پیش از اعدام ضبط شده باشد، یک قربانی در حال بالا رفتن از کوه در کنار پنج نفر اول دیده می شود و دو نفر دیگر  در حالیکه از سوی افراد مسلح طالبان  بازجویی میشوند، مشاهده می‌گردد.

اجساد این سه مرد در حالی که با دستان بسته از پشت  در کنار هم روی زمین افتاده اند، در مکانی نا شناخته اما احتمالاً در مجاورت اولین محل اعدام، عکس‌برداری شده است.

دو قربانی دیگر که مرگ آنها در اسارت طالبان  تایید شده است و گفته می شود پدر و پسر هستند، تصویر آنها حینی که در بازداشت طالبان بسر می‌برند، در عقب یک موتر داتسن گرفته شده است. سپس این در نوار ویدیوی دیگر در حالی دیده می‌شوند که  توسط یک جنگجوی گروه طالبان بازجویی می‌گردند. این ویدیو نیز توسط افراد جوخه اعدام طالبان ضبط  شده است که در اعدام  فراقانونی اعضای جبهه مقاومت در بالای کوه حضور داشته اند.

علاوه بر این افغان ویتنس، شواهد معتبری از 17  مورد اعدام  فراقانونی دیگر [که مجموعاً تعداد کشته ها  را به 27 نفر می رساند] و 30 کشته در نتیجه حمله طالبان علیه مبارزان جبهه مقاومت در پنجشیر جمع آوری کرده است [که مجموع قربانیان را به 57 نفر رساند].  با این که ممکن نیست موقعیت جغرافیایی تصاویر کلوز اپ را مشخص کرد، اما این تصاویر اصلی هستند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button