سیاستگزارش ها

بدخشان؛ خط مقدم مقاومت

آریاپرس

حدود بیش از ده روز می‌شود که دور جدید نبرد ها در ولایت بدخشان آغاز گردیده است. طالبان در برابر نیروهای جبهه مقاومت که اخیراً تحرکات وسیعی در بدخشان داشتند، صف آرایی کرده، با به کار گرفتن توان نهایی خود برای ضربه زدن به پایگاه های جبهه مقاومت در این ولایت تلاش دارند.

گزارش ها حاکی از آن است که هر دو طرف در این نبرد ها متحمل تلفات انسانی شده اند. طالبان توانسته اند تعدادی از نیرو های مقاومت را در بدخشان شهید بسازند. خبرگزاری باختر که توسط طالبان اداره می‌شود از قول معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت بدخشان نوشته است که در طی این نبرد ها 38 تن از نیرو های جبهه مقاومت کشته شده اند. او هم‌چنان تایید کرده است که در این نبرد ها 3 تن از افراد طالبان کشته و 5 تن دیگر زخمی گردیده اند.

در این میان جبهه مقاومت ملی متنی را تحت عنوان «شهادت هنر مردان خدا است» که شباهت به رجز خوانی های پهلوانان دارد، در پیوند به نبرد های اخیر بدخشان به نشر رسانیده است. در بخشی از این متن آمده است: «در حدود ده روز پیش چند چهره‌ی منفور و مزدورِ طالبان اشغال‌گر در ولایت قهرمان پرور بدخشان بخاطر خوش ساختن اربابان خون‌خوارشان با جمع آوری لشکر جهل از چندین ولایت، بر مدافعین مردم و سرزمین‌مان هجوم آوردند که با ایستادگی سنگرداران شرف و عزت‌، جنگ بسیار شدید در چندین محلِ ولایت بدخشان میان مبارزین جبهه‌ی مقاومت ملی و مزدوران طالبان اشغالگر در حدود نُه روز ادامه یافت. در این نبرد ضربات و تلفات بسیار سنگین به دشمن وارد شد؛ مزدوران گروه طالبان پس از شکست سنگین و شرم آور، دست به دامان گروه های تروریستی منطقه‌ی شدند و با همکاری گروه های تروریستی منطقه‌ی بار دیگر حملات‌شان را از سر گرفتند که متأسفانه شماری از متعهد ترین، شجاع ترین و با ایمان ترین فرزندان میهن در حال دفاع از سنگر حق و حقیقت به درجه‌ی اعلای شهادت رسیدند. این اعمال زشت و شنیع گروه جنایت کار طالبان بی پاسخ نمی ماند.»

طالبان به هیچ قیمتی حاضر نیستند بدخشان را از دست بدهند زیرا از دست دادن بدخشان از یک طرف سبب قدرت‌مندی پایگاه های مقاومت در تمام حوزه شمال‌شرق افغانستان می‌گردد و از جانب دیگر برنامه های استراتیژیک باداران آنها برای صدور گروه های تروریستی به آسیای میانه را به چالش می‌کشد. روی همین دلایل است که هر دوطرف تلاش خواهند ورزید تا بدخشان؛ این ولایت ثروت‌مند با موقعیت استراتیژیک را در اختیار خویش داشته باشند.

با آن که متن منتشر شده در ویب سایت جبهه مقاومت ملی هیچ معلوماتی به ما در مورد وضعیت، تعداد تلفات هر دو طرف و نتایج و پیامد های 9 روز جنگ در بدخشان نمی‌دهد، اما از فحوای آن می‌توان دریافت که نبرد های 9 روزه در بدخشان خیلی شدید بوده اند تا آنجا که طالبان ناگزیر شده اند از گروه های تروریستی منطقوی، برای درهم کوبیدن سنگر های نیرو های مقاومت کمک بگیرند.

در این نبرد ها عبدالحمید مجاهد، فرمانده طالبان که اخیراً از آن گروه جدا گردیده و به جبهه مقاومت پیوسته بود و سیدبحرالدی یفتلی یکی از فرماندهان جبهه مقاومت همراه با تعدادی از افرادشان به شهادت رسیده اند.

در همین حال رسانه ها با اتکا بر منابع محلی تعداد کشته شده های طالبان در بدخشان را 37 تن ذکر می‌کنند که تعدادی از فرماندهان برجستۀ آنها در بدخشان چون مولوی شیدایی، یکی از فرماندهان طالبان در شهرستان مایمی، قاری عبدالکریم فرمانده کندک سرحدی درواز ها، عبدالقدیر جرنیل، معاون کمیساری مایمی، مولوی قدیم حامد، فرمانده نیرو های طالبان برای شهرستان ارغنجواه و عده‌ای دیگر در میان آنها هستند. طالبان فقط کشته شدن 3 تن از افراد شان و زخمی شدن 5 تن از آنها را تایید کرده اند.

مولوی امان الدین منصور، والی طالبان برای بدخشان

این دور نبرد ها در بدخشان در حالی آغاز گردیده است که به تازه‌گی رهبری طالبان، مولوی امان الدین منصور، فرمانده قوای هوایی این گروه را به حیث والی بدخشان گماشته است. گفته می‌شود ماموریت اصلی امان الدین منصور که به قساوت قلب، آدم کشی و بی‌رحمی مشهور است؛ درهم کوبیدن نیرو های مقاومت در دره ها و کوه های بدخشان می‌باشد؛ ماموریتی که لااقل در این دور نبرد ها شکست خورده به مشاهده می‌رسد.

بدخشان به دلیل هم مرز بودن با تاجیکستان؛ تنها کشوری که با صراحت از جبهه مقاومت ملی حمایت می‌کندو عملاً راه دشمنی با طالبان را در پیش گرفته است، هم برای جبهه مقاومت و هم برای طالبان از اهمیت فراوانی برخوردار است. هرگاه جبهه مقاومت بتواند این ولایت را از سلطۀ طالبان آزاد بسازد، عملاً عقب جبهات خود در اندراب، خوست و فرنگ، پنجشیر، تخار، کاپیسا و پروان را با مرز تاجیکستان وصل می‌کند که برای اکمالات و حمایت های لوژستیکی از نبرو های مقاومت در این مناطق خیلی مهم است. از جانب دیگر طالبان به هیچ قیمتی حاضر نیستند بدخشان را از دست بدهند زیرا از دست دادن بدخشان از یک طرف سبب قدرت‌مندی پایگاه های مقاومت در تمام حوزه شمال‌شرق افغانستان می‌گردد و از جانب دیگر برنامه های استراتیژیک باداران آنها برای صدور گروه های تروریستی به آسیای میانه را به چالش می‌کشد. روی همین دلایل است که هر دوطرف تلاش خواهند ورزید تا بدخشان؛ این ولایت ثروت‌مند با موقعیت استراتیژیک را در اختیار خویش داشته باشند.

تحولات چند ماه اخیر در بدخشان اما نشان می‌دهد که روند حوادث به نفع طالبان در این ولایت حرکت نمی‌کند. در بدخشانی که تا چند ماه قبل هیچ خبری از مخالفت با طالبان نبود، اکنون ده ها پایگاه فعال جبهه مقاومت وجود دارد. با این که برجسته‌ترین تاجیک های امارت طالبان از بدخشان اند، اما نارضایتی مردم در این ولایت نه تنها از طالبان پشتون بلکه از کسانی چو قاری فصیح الدین و مولوی امان الدین روز به روز بیشتر می‌شود، امری که بدون تردید به تقویت همکاری مردم با نیرو های مقاومت در این ولایت خواهد انجامید.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button