سیاست

بررسی وضعیت حقوقی گروه طالبان از منظر حقوق بین الملل

معرفی کتاب

درک ماهیت حقوقی گروه تروریستی طالبان امر دشوار نیست، اما آنچه شناخت اصلی این گروه تروریست را پیچیده ساخته است، تبلیغات وسیع رسانه های پاکستانی، تعدادی از رسانه های عربی و غربی است که در طی دو سه سال اخیر تلاش کرده اند تا از گروه تروریست و دهشت افگن طالبان سیمای یک سازمان آزادی خواه و عدالت محور را به نمایش بگذارند.

در این میان عدم موجودیت تعریف مشخص از گروه طالبان در طی بیست سال عمر حکومت جمهوری در افغانستان نیز دلیل دیگری شد بر این که ماهیت اصلی آنها در پردۀ ابهام باقی بماند. زمانی رییس جمهور اسبق حامد کرزی آنها را برادر خطاب می‌کرد و گاهی هم اشرف غنی رییس جمهور فراری آنها را مخالفین سیاسی می‌خواند.

«بررسی وضعیت حقوقی گروه طالبان از منظر حقوق بین الملل» کتابیست که توسط محترم شاکر حیات، استاد دانشگاه به رشتۀ تحریر درآمده است. آقای حیات در این کتاب تلاش کرده است تا از منظر اسناد حقوقی بین المللی تعریف مشخصی از این گروه ارایه بدهد. بررسی کتاب نشان می‌دهد که مولف ده ها منبع و سند حقوقی را مطالعه کرده و مورد پژوهش قرار داده است تا بتواند ماهیت این گروه را از دیدگاه قواعد بین المللی دریابد.

پژوهش استاد حیات در کنار این که تصویر واضح و بدون ابهام از گروه تروریست طالبان برای ما ترسیم می‌کند، می‌تواند به گونۀ وسیع از جانب فعالین مدنی، رهبران سیاسی و به ویژه دستگاه روابط خارجی جبهه مقاومت ملی مورد استفاده قرار بگیرد تا در مجامع بین المللی با استناد به این پژوهش بتوانند دلایل خویش را برای اثبات این نکته که گروه طالبان به دلیل این که یک گروه دهشت افگن و تروریست است حق حکومت کردن بر افغانستان و هیچ کشوری را ندارد، استحکام بخشند و مستند بسازند.

علاقمندان می‌توانند کتاب را از لینک زیر دانلود کنند.

نوشته های هم‌سان

یک نظر

  1. با درود انشاءالله که تندرست و سلامت باشید و قلم تان زبان عدل و گواه عدالت باشد با مطالعه سر سری و کلی که از کتاب داشتم به حقایق و مطالب درستی اشاره شده بود فقط یک کم دیدم که تعصب و تبعیض عجین شده در فطرت طالب را خیلی اشاره نداشتید اگر در فرصت بعد بگنجانید بهتر است.
    موفق باشید

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button