گزارش ها

احمد مسعود:‌ بزرگ‌داشت از شهدا، تلنگری است به ما که راه مبارزه را فراموش نکنیم

آریاپرس

یک سال پیش به تاریخ ۲۴ حمل گروه طالبان طی یک توطئه هفت تن از فرماندهان جبهه آزادی را که همهٔ شان از افسران ورزیدهٔ اردوی افغانستان بودند، در سالنگ جنوبی به شهادت رسانیدند. جبهه آزادی افغانستان، برای بزرگداشت از فداکاری‌های این مبارزان راه آزادی کشور، نشستی آنلاین را به تاریخ ۲۵ حمل ۱۴۰۳ خورشیدی، برگزار کرد.

در این نشست برای نخستین بار محترم احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی و محترم جنرال یاسین ضیا رهبر جبهه آزادی حضور به هم رسانیدند. شرکت این دو رهبر که جبهات مربوط به آنها از اصلی‌ترین جریان های سیاسی و نظامی مخالف طالبان به شمار می‌رود، مورد استقبال هواخواهان هر دو جریان قرار گرفت.

در این نشست محترم احمد مسعود، ضمن اتحاف دعا به روح پاک شهدای جبهه آزادی و همه شهدای مقاومت، بر اتحاد، انسجام و هماهنگی تمام نیروهای ضد طالبان به ویژه جبهه مقاومت و جبهه آزادی تاکید کرد و اظهار داشت که برخلاف تلاش‌های عده از منافقان که در صدد ایجاد اختلاف و نفاق در میان نیروهای ضد طالبان به ویژه دو جریان اصلی سیاسی – نظامی یعنی جبهه مقاومت و جبهه آزادی هستند، به وضاحت می‌گویم که امروز اتحاد، انسجام، همبستگی و هماهنگی میان ما بیشتر از هر زمان دیگر محکم‌تر و قویتر است. آقای مسعود نیروهای سایبری طالبان را مسؤول نشر و پخش اخبار دروغ و معلومات گمراه کننده به منظور ایجاد اختلاف و نفاق میان جبهات ضد طالبان دانست و از همه هواداران جبهه مقاومت و جبهه آزادی خواست تا در دام فتنه های طالبان نیفتند.

احمد مسعود از لابیگران طالبان به شدت انتقاد نمود و گفت که علی‌الرغم تلاش‌های فراوان لابیگران طالبان، کارنامه‌های سیاه طالبان هرگز سپید شدنی نیست. او در جریان سخنان خود اظهار امیدوارم کرد که جبهات ضد طالبان در سال پیش رو دست‌آوردهای چشم‌گیری خواهند داشت.

رهبر جبهه مقاومت ملی در بخشی از سخنانش ضمن تاکید بر مبارزهٔ نظامی بر علیه طالبان اظهار داشت که طالبان با غیر قانونی اعلان کردن فعالیت احزاب سیاسی در حقیقت تمام راه های گفتگو و مصالحه را بستند و اینک جز جنگ در برابر آنها راه  دیگری برای رهایی و آزادی کشور وجود ندارد.

محترم جنرال یاسین ضیا رهبری جبهه آزادی افغانستان که توانسته است در طی بیش از دو سال گذشته شدیدترین ضربات را به طالبان وارد کند، در بخشی از سخنان خویش اظهار داشت که طالبان طی یک دسیسه و توطئه توانستند قدرت را در کشور به دست بگیرند و اکت و ادای پیروزی در بیاورند، اما سنگرداران جبهه مقاومت ملی به رهبری برادر عزیزم احمد مسعود این ادعای طالبان را به چالش کشید.

رهبر جبهه آزادی در قسمت دیگری از سخنان خویش اضافه کرد که ما و هم‌سنگران ما چه در جبهه آزادی و چه در جبهه مقاومت که راه مبارزه و مقاومت را انتخاب کرده ایم، این تصمیم را آگاهانه گرفته ایم. هم‌سنگران ما می‌دانند و ما می‌دانیم که برای چی می‌جنگیم و چرا می‌جنگیم. او اظهار داشت که اکثریت فرماندهان جبهه آزادی پس از سقوط افغانستان از کشور خارج شده بودند و می‌توانستند در کشورهای دیگر به آرامی زنده‌گی کنند، اما آنها تصمیم به برگشت و ادامهٔ مبارزه گرفتند.

جنرال یاسین ضیا در بخش دیگری از صحبت هایش از آن عده رهبران حکومت جمهوری و فرماندهان نظامی که جنگ در برابر طالبان را مشروع نمی‌دانند به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت که تا ۱۵ اگست ۲۰۲۱ که شما ها به کرسی‌های دولتی تکیه زده بودید و دالر چاپ می‌کردید، جنگ در برابر طالبان مشروع بود، اما همین که ۱۶ اگست ۲۰۲۱ شد و شما از قدرت دولتی باز ماندید، اینک جنگ نامشروع است؟!

آقای یاسین ضیا که با لهجهٔ صمیمی و سادهٔ مردمان عیارمشرب کوهدامن زمین صحبت می‌کرد، به صراحت اعلام نمود که ما برای مبارزه و جنگیدن در برابر طالبان به اجازهٔ کسی نیاز نداریم. او بر مبارزهٔ نظامی و قهرآمیز در برابر طالبان تاکید کرد و اظهار داشت که اگر با جنگ طالبان را مهار نکنیم، به هیچ روش دیگری نمی‌توان آنها را به تمکین واداشت.

در این نشست هم‌چنان داکتر ذکی به نماینده‌گی از خانواده‌های شهدای جبهه آزادی صحبت کرد که محور اصلی صحبت‌های او هم اتحاد و بسیج جبهات ضد طالبان در کشور بود. او به صراحت گفت که بدون اتحاد ممکن نیست علیه این نیروی شریر به پیروزی رسید.

بانو راضیه بارکزی به نماینده‌گی از بانوان مقاومتگر کشور صحبت کرد و گفت که تا حال طالبان ۵۱ فرمان بر علیه زنان صادر کرده اند. او ضمن بر شمردن خشونت و ظلمی که طالبان بر بانوان کشور ما روا می‌دارند، تاکید کرد که روزی بانوان این سرزمین طالبان را بخاطر اعمال ننگین شان در برابر مردم کشور ما به پای میز محاکمه خواهند کشانید.

سخنران دیگر این نشست محترم داکتر محیی الدین مهدی تاریخ نویس و سیاستمدار شناخته شدهٔ کشور بود. محترم داکتر مهدی در صحبت های خویش بر چگونگی ساختار نظام سیاسی پس از سرنگونی حاکمیت طالبان پرداخت. او با تاکید بر فدرالی ساختن افغانستان، اظهار داشت که در یک نظام فدرال گذشته از این که هویت های قومی کشور حراست می‌گردند، ثروت و قدرت نیز به شکل عادلانه در میان مردم تقسیم می‌شود.

استاد لیاقت علی امیری سخنران دیگر این نشست بود. استاد امیری در مورد ماهیت گروه طالبان و این که امید بستن به خارجی ها برای ایجاد تغییر و تحول در وضعیت کشور بیهوده است، صحبت کردند.

هنوز دقایقی از ختم این نشست نگذشته بود، که برخی از فعالین سیاسی کشور به این نشست واکنش نشان دادند. عبدالله خداداد، دیپلمات سابق و یکی از فعالین سیاسی – مدنی، ضمن نشر تصویری از این جلسه، یادداشت زیر را نوشته است:
«مجلس امروز – که به مناسبت سالگرد شهدای سالنگ – از سوی جبهه‌ی آزادی برگزار شده بود – یک نقطه‌ی عطف به حساب می‌آید. در این مجلس، استراتیژی سیاسی حوزه‌ی مقاومت مشخص گردید و توافق نظر رهبران نظامی با نیروهای سیاسی و مدنی – آشکار بود. این یگانگی بی سابقه است!»

حشمت رادفر با نشر تصویر احمد مسعود و یاسین ضیا در صفحه ایکس خویش نگاشته است: «پیوند خون؛ پیوند درد! شهیدان راه آزادی، رگه‌های درد تاریخ را باخون سرخ شان ترسیم کرده اند. زود است که زنان ومردان و کودکان وطن مان، طلوع خورشید آزادی در سرزمین دردمند واسیرمان رافریاد بزنند! یاد قهرمانان سالنگ، پنجشیر، اندراب و… گرامی باد! نه یک‌صدا، نه یک‌رنگ،  هم‌صدا و رنگارنگ!»

آنچه در این نشست قابل توجه بود، تاکید رهبران جبهه مقاومت و جبهه آزادی بر اتحاد و انسجام همه نیروهای ضد طالبان و ادامهٔ مبارزهٔ قهرآمیز در برابر طالبان بود. در صحبت‌های هر دو رهبر اعتماد به نفس فوق العاده به مشاهده می‌رسید، لحن صحبت‌های آنها حاکی از باور شان به ادامهٔ مبارزه و جنگ در برابر طالبان و قبول هر نوع دشواری این راه بود.

نوشته های هم‌سان

Back to top button