گزارش ها

آینده‌ی مبهم آموزش بانوان در افغانستان

آزاده

به تاریخ ۱۰ قوس سال جاری، سمستر خزانی اکثر دانشگاه های دولتی در کابل به پایان رسید و طی یک اعلامیه از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان، دانشگاه های ولایات سردسیر بعد از ختم امتحانات سمستر خزانی تعطیل شدند.
این تعطیلات به دلیل اینکه چندی قبل خبر مسدود شدن دانشگاه های دولتی به روی دختران در رسانه های اجتماعی دست به دست می شد، برای عده‌ای حساسیت برانگیز است.
دانشجویان دختر که به تازه‌گی امتحانات نهایی سمستر خویش را تمام کرده اند از تعطیل شدن دانشگاه ها اظهار نگرانی کرده و هراس از بسته ماندن این مکان دارند.
یکی از دانشجویان دانشگاه کابل می گوید: «به دلیل روی‌داد های اخیر وقتی دانشگاه رخصت می‌شود، به ویژه رخصتی های دراز مدت، بیم این‌که مبادا این هم آخر کار دانشگاه ها باشد بر دلم غلبه کند و دختران محروم از رفتن به مکتب پیش چشمانم ظاهر میشوند. اما با وجود این هم امیدم بر این است قسمی که گفته اند فقط یک رخصتی زمستانی باشد و همزمان با شروع شدن دانشگاه ها دختران و پسران بتوانند د وباره به صنف های درس شان برگردند».
در سال جاری دانشجویان دختر بار ها از برخورد غیرانسانی ماموران طالبان در محوطه دانشگاه ها شکایت داشته اند، از جانب دیگر موقف طالبان در برابر آموزش دختران که هیچ تغییری نکرده است، این هراس را بوجود آورده که پس از ختم زمستان، دختران دانشجو احتمالاً اجازه رفتن به دانشگاه را نداشته باشند.


یکی دیگر از دانشجویان درین مورد چنین اظهار می‌دارد: «مار گزیده ها واقعاً هم از ریسمان دراز میترسند، خوب به یاد دارم زمانی را که روز های رخصتی آرزوی قلبی من بود، پنجشنبه ها که به دلیل بودن در خانه برایم لذت بخش بودند، جمعه ها یگانه فرصت برای جبران بی‌خوابی های هفته بود، اما امروز از اعلام رخصتی دانشگاه ترس دارم، چون گفته می‌شود که این تعطیلات برای دختران دانشجو دایمی اند، نه زمستانی‌. ترس دارم، می‌ترسم از دفن شدن آرزو های که تازه در من جوانه زده اند، ميترسم از خداحافظی ها، هراس دارم از یک سرنوشت سیاه و مبهم، پناه میبرم از شر آن روز سیاه به خدای نور و توکلم به پرودگاری که از حبل ورید نزدیکتر است و حال مرا خوب می‌داند. خدایا شایعه ها شایعه بمانند، اما این را هم می‌دانم که هر آنچه گنجانیده در فکر ما باشد، میشود سرنوشت ما؛ پس امیددارم که بهار سال آینده باز هم دانشگاه ها با خنده های زیبای دختران مزین خواهد شد، آرزویم آینده‌ی زیبا و سرشار از عدالت است.»

طالبان، دلیل تعطیل شدن دانشگاه ها را فصل سرما و نبود امکانات برای گرم کردن صنف های درسی، عنوان می کنند.
این در حالی است که آنها چندی قبل تاکید بر شروع سمستر جدید به تعقیب ختم سمستر خزانی داشتند.
به علاوه دانشگاه های دولتی، دانشجوی یکی از دانشگاه های خصوصی نیز از دستور جدید طالبان مبنی بر تعطیل شدن دانشگاه های خصوصی الی اخیر ماه قوس خبر می دهد.
او می گوید: «من در یکی از دانشگاه های خصوصی درس می خوانم و تازه امتحانات ما آغاز گردیده اما دیروز خبر شدیم که طالبان می خواهند به زودی دانشگاه تعطیل شود، در حالی که درس های ما بسیار مشکل است و درین مدت کم نمی‌دانیم زودتر به کدام مضمون برسیم، دستور شان خیلی جدی بود من ترس دارم مبادا دانشگاه را کاملاً ببندند چون دانشگاه های خصوصی معمولاً در تمام فصل های سال درس شان ادامه دارد».

در حالی که آینده‌ی آموزش دختران صنوف 6 تا 12 اینک پس از یک و نیم سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان هم‌چنان مبهم و نامعلوم است، اقدام طالبان برای بستن زودهنگام دانشگاه های دولتی و خصوصی گام دیگری در قسمت محدود ساختن حق آموزش برای دانش‌آموزان، به ویژه دختران دانشجو است.

چند روز قبل وزیر تحصیلات عالی طالبان طی سخنرانی خویش گفت که «رفتن دختران به مکتب فرهنگ خارجی ها است»، وقتی چنین اظهاراتی مقام های ارشد طالبان در رابطه به آموزش دختران را کنار اقدامات آن‌ها در این زمینه می‌گذاریم، تیره‌گی و ابهام در رابطه به آینده‌ی بانوان در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان بیشتر می‌شود.

نوشته های هم‌سان

Back to top button