اخبار داخلی

آخرین گزارش ها از نبرد های دو روز گذشته در پنجشیر

آریاپرس

طالبان صبح امروز اول ماه جوزا 1401 (22 می) آماده‌گی گرفته بودند تا حملاتی را بر قرارگاه دره‌ حصارک، آغاز کنند.

منابع نزدیک به جبهه مقاومت به آریاپرس می‌گویند که پیش از آغاز تهاجم طالبان، نیروهای جبهه‌ی مقاومت‌ افغانستان در دره‌ حصارک از قصد طالبان اطلاع به دست آورده بودند.

به گفته شاهدان کاروان طالبان با ۱۵ موتر نوع رنجر به سمت دره‌ حصارک راه می‌افتند. نیرو های جبهه مقاومت که از قبل برای این عملیات آماده‌گی داشتند در یک تاکتیک جنگی که شامل کمین، حمله، گریز و ضد حمله می‌شد، نبرد فرسایشی را در مقابل طالبان آغاز می‌کنند، که در نتیجه نیرو های طالبان به کوه ها و گردنه های اطراف پراکنده شده، از طرف نیرو های مقاومت شکار می‌گردند.

این نبرد سه ساعت را در بر می‌گیرد که گفته می‌شود حدود بیست تن از اعضای قطعه سرخ طالبان به شمول قاری وارث، فرمانده این نیرو های در پنجشیر کشته می‌شوند.

در یک گزارش دیگر منابع آریاپرس از ولسوالی پریان ولایت پنجشیر خبر می‌دهند، که نیروهای طالبان که تعداد شان به ۶۰۰ تن می‌رسید، روز جمعه ۳۰ ثور، ۱۴۰۱ (20می) از استقامت های بیابرو، سرخ‌شال، نی‌کوهسار، بالای قرارگاه کوهسار ولسوالی پریان ولایت پنجشیر حملات تهاجمی انجام دادند.

قاری وارث، فرمانده قطعه سرخ طالبان در پنجشیر، کسی که معلم بلال حصارک را شهید ساخته بود.

به گفته‌ی منبع، یک گروپ ۷۰ نفری طالبان که بیشترشان نیروهای قطعه‌ی سرخ این گروه بودند، در قسمت خاک‌سرخ روستای کوهسار، با کمین نیروهای جبهه‌ی مقاومت افغانستان مواجه شدند، در نتیجه از مجموع ۷۰ تن طالب، ۴۵‌ تن آنان کشته شدند.

اطلاعات منابع نشان می‌دهد که گروپ‌های دیگر طالبان که از سمت سرخ‌شال و نی‌کوهسار هجوم آورده بودند، با چند شلیک پراکنده، ساحه را ترک کرده و شماری از آنان در اثر سراسیمه‌شدن از کوه‌ و کمرها پایین افتاده، زخم برداشتند.

همزمان با تحولات منبع دیگری از روستای کوجان ولسوالی پریان می‌گوید، سه طالبی که در جنگ روز جمعه، شدیداً مجروح گردیده بودند، در کلینک این روستا مُردند که طالبان اجساد آن‌ها را شب هنگام به گونه‌ی پنهانی توسط امبولانس به مرکز ولایت انتقال دادند.

بربنیاد اطلاعات منابع دیگر دو تن از زخمیان طالب در قریه شانیز این ولسوالی نیز مُرده‌اند.

بر این اساس، طالبان در حمله به ولسوالی پریان مجموعاً پنجاه کشته داده‌اند.

گزارش ها می‌رساند که طالبان پس از متحمل شدن تلفات سنگین از کوه‌ها پایین شده و در مدرسه‌ی جامع روستای کوهسار و در وسط روستای شانیز قرارگاه گرفته‌ و به اذیت و آزار مردم این روستا‌ها پرداخته‌اند. منابع می‌گویند که طالبان بار دیگر دیروز (شنبه ۱، جوزا، ۱۴۰۱) از قسمت وریاج بر نیروهای جبهه‌ی مقاومت افغانستان در این ولسوالی حمله‌ کردند. منابع می‌گویند که در این حمله سه‌تن از باشنده‌گان روستای قلعه به‌نام‌های اکرام، فرزند داد محمد، اسماعیل، فرزند محمد نسیم و حافظ فرزند مرزا بیک، آنان را ره‌نمایی می‌کردند. به گفته‌ی منابع، این سه تن عضو گروه طالبان در ولسوالی پریان می‌باشند و داوطلبانه ره‌نمایی حمله بر قرارگاه کوهسار را به دوش گرفته‌اند.

منبع می‌افزاید، در این حمله طالبان بدون کدام دست‌آورد با یک زخمی از کوه‌های جرگشت دره‌ی وریاج پایین شدند.

همزمان بااین، گروه طالبان چند تن از باشنده‌گان روستاهای شانیز و کوهسار را به اسم‌های محمد رضا، فرزند محمد اسلم، نصرت‌میر، فرزند آغامیر، محمد فاضل، فرزند عبدالظاهر، فقیر احمد، فرزند احمد بیک، محمد عظیم، فرزند عبدالقیوم و عبدالقیوم، فرزند محمد عظیم و محمد رجب را بازداشت کرده‌اند. خانواده‌های این بازداشت‌شده‌ها هیچ اطلاعی از آنان ندارند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button