ویژه بانوان

یک‌سالگی مسدود ماندن مکاتب بر روی دختران

آریاپرس

یک سال قبل به تاریخ 17 سپتامبر گروه طالبان طی یک فرمان تمام مکاتب دخترانه را به روی دختران دانشجوی صنف 7 تا 12 بستند. با این که این عمل طالبان با واکنش های شدید ملی و بین المللی روبرو شد، اما تا اکنون که یک سال از این تصمیم طالبان گذشته است، هیچ نرمش و انعطافی در رفتار آنها مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه به وجود نیامده است.

انتونی گوتراش، سردبیر سازمان ملل در تویتر نگاشته است: «یک سال دانش و فرصت از دست رفته که هرگز بر نمی‌گردد. دختران باید به مکتب بروند.» او در این توییت خطاب به طالبان گفته است: «طالبان باید به آنها اجازه بازگشت [به مکتب] بدهند.»

بسته ماندن مکاتب دختران در افغانستان اعتراضات گستردۀ مردم افغانستان را در پی داشت، زنان و دختران بار ها به خیابان ها و جاده های شهر های افغانستان برآمدند تا از حق شا برای کسب علم و دانش دفاع کنند، اما طالبان با گلوله به آنها پاسخ دادند و رهبران اعتراضات را زندانی کرده، مورد انواع شکنجه قرار دادند.

در تازه‌ترین مورد، متنفذین قومی در ولایت پکتیا از طالبان خواسته اند تا دروازه های مکاتب را به روی دختران بگشایند، اما طالبان به تمام این خواست ها و اعتراضات کمترین وقعی نگذاشته اند.

در حالی که طالبان کماکان بر مسدود ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان پافشاری دارند، جامعۀ جهانی تا هنوز نتوانسته است فشار لازم را بر طالبان بیاورد تا آنها را وادار به نرمش در این قسمت کند.

براساس آمار سازمان ملل در طی یک سال گذشته بیش از یک ملیون دختر از رفتن به مکتب در افغانستان باز مانده اند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button