گزارش ها

گفت و گوی اختصاصی با فرمانده اسدالله، از فرماندهان جبهه مقاومت در اندراب‌ها

آریاپرس

با فتح دره استراتیژیک قاسان درگیری میان نیرو های مقاومت و طالبان در اندراب‌ها وارد مرحله جدیدی گردیده است. صبغت الله احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی در تویتی ضمن تایید آزاد سازی بخش های از اندراب از وجود طالبان، تذکر داده است که «جنگ در کل منطقه جریان دارد».

آریاپرس در یک تماس کوتاه تیلفونی با فرمانده اسدالله از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی در اندراب‌ها گفت و گوی داشت با این فرمانده که جزییات نبرد های یک هفتۀ گذشته در اندراب‌ها را برای ما بازگو کرد.

فرمانده اسدالله اظهار داشت که نیرو های مقاومت دو روز قبل از شروع حملات از برنامۀ طالبان اطلاع دقیق داشتند. نیرو های مقاومت به منظور کشانیدن طالبان به عمق دره های عمیق اندراب ها و پراگنده ساختن نیرو های دشمن، مواضع و سنگر های خود را در روز های اول جنگ رها می‌کنند و به ارتفاعات بلندتر می‌روند.

فرمانده اسدالله اندرابی

طالبان وقتی به سنگر های خالی از سکنۀ نیرو های مقاومت رو برو می‌شوند، خشمگین می‌گردند و هر آن چه از سنگ و چوب در کوه گیرشان می‌آید، آتش می‌زنند. به اساس معلومات فرمانده اسدالله طالبان حدود دوهزار تا دو نیم هزار نیرو در مناطق مختلف اندراب ها جابجا کرده اند. فرمانده اسدالله اظهار داشت که در برخی مواضع سرکوهی آنها نیرو های خود را با چرخ‌بال دیسانت کردند. طالبان حملات شان را از بنو و دره‌کشن آباد شروع کرده، تا ییلاق های روستا نشینان این مناطق بالا آمدند. در حالی که فصل بهار از راه رسیده است و مردم آماده‌گی می‌گیرند تا یکی دو ماه دیگر به ییلاق های خویش در ارتفاعات بلند بروند، طالبان تمام ییلاق ها را آتش زدند.

به اساس اظهارات فرمانده اسدالله نیرو های مقاومت در این ارتفاعات با طالبان درگیر می‌شوند که در نتیجه طالبان مجبور به فرود آمدن از این ییلاق ها می‌گردند. آنها حین عقب نشینی از این ارتفاعات قوماندان غازی گُجُر را که طالب بود، خلع سلاح کرده با خود به پایین دره می‌برند.

طالبان هم‌چنان طی یک کمین قوماندان دلاور را که از طالبان محلی بود با یکتن از افرادش دستگیر می‌کنند، هشت تن از افراد دلاور تسلیم نمی‌شوند و چند ساعت با طالبان به جنگ می‌پردازند اما در نهایت آنها نیز دستگیر می‌گردند که فعلاً همۀ شان در دره بنو زندانی هستند.

در نبرد های که طالبان در دره قاسان داشتند، تلفات شان خیلی زیاد بود. آنها پس از هر شکست دست به آزاد و اذیت مردم ملکی می‌زنند. در دره تَغانَک مردم را خیلی اذیت کردند، پیران و نوجوانان را شکنجه و لت کوب می‌کردند تا موقعیت نیرو های مقاومت را برای شان افشا کنند.

شکست های پیهم طالبان در اندراب ها سبب گردیده است که طالبان بیگانه که بیشتر شان اعضای نیرو های ویژۀ طالبان چون قطعه سرخ، قطعه بدری و امثالهم اند، نسبت به طالبان محلی بی‌اعتماد و بی باور شوند. طالبان پشتون می‌پندارند که طالبان محلی اندراب که عمدتاً تاجیکان اند، در برابر نیرو های مقاومت نمی‌جنگند و برای همین است که طالبان در این جنگ ها شکست خورده و تلفات داشتند.

براساس اظهارات فرمانده اسدالله طالبان قاری حمید قوماندان تولی ولسوالی ده صلاح را به قتل رسانده و دو تن از محافظان ولسوال را زخمی کرده اند.

طالبان در این نبرد ها نه تنها تلفات سنگین داشتند، بلکه تعدادی از افراد شان به شمول پدر ولسوال بنو به اسارت نیرو های مقاومت نیز در آمده اند.

در یک تماس دیگر یکی از باشنده‌گان اندراب ها که نخواست نامش را افشا بسازیم، اظهار داشت که فرماندهان ارشد طالبان شب ها از اندراب‌ها خارج می‌شوند و روزانه دوباره بر می‌گردند. این باشندۀ اندراب می‌گوید که طالبان دیگر آن هیبت سابق را در اندراب‌ها ندراند. از جانب دیگر اختلافات داخلی میان طالبان پشتون و تاجیک روز به روز در اندراب شدت می‌گیرد. به اساس اظهارات این منبع وضعیت در اندراب‌ها به سرعت در حال تغییر است و دیری نخواهد گذشت که طالبان ناگزیر به عقب نشینی کامل از تمام اندراب‌ها گردند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button