گزارش ها

گزارش کامل نبرد های دو روز گذشته در پنجشیر

آریاپرس

دو روز قبل (12 حمل) کاروانی از خودرو های نظامی طالبان به جانب دره حصارک حرکت می‌کنند. زمانی که این نیرو ها وارد دره حصارک می‌گردند، در محاصرۀ نیرو های مقاومت قرار می‌گیرند و پس از چندین ساعت جنگ با دادن پانزده تن کشته و چندین تن زخمی مجبور به عقب نشینی می‌گردند. پس از عقب نشینی این نیرو ها، یک گروه دیگر طالبان تلاش می‌کنند تا از طریق دره عبدالله خیل که در جوار حصارک قرار دارد، خود را به سنگر های کوهی نیرو های مقاومت در حصارک برسانند، ضمناً آنان قصد افراز پایگاهی را در ساحه کوه عبدالله خیل داشتند. هم‌چنان تعداد دیگری از نیرو های طالبان از طریق ارتفاعات مشرف بر روستا های تُلخه و منجهور خواستند به حصارک فرود بیایند که تمام این گروه ها مورد کمین و شبیخون نیرو های مقاومت قرار گرفته، تلفاتی نیز به آنان وارد گردید.

ویب سایت سنگر گزارش داده است که در این درگیری ها یک فرمانده خیلی مهم طالبان کشته شده است که تا حال نامش افشا نگردیده. این فرمانده که از ولایت قندهار بود، از افراد نزدیک ملا یعقوب وزیر دفاع طالبان به شمار می‌رفت. کشته شدن او در سطح رهبری نظامی طالبان ماتم و اندوه به بار آورده است.

پس از کشته شدن ملاعزت الله قندهاری در ماه فبروری سال روان در جنگ های پنجشیر، این دومین فرمانده قدرتمند و نزدیک به ملایعقوب است که در پنجشیر کشته می‌شود. ملایعقوب در مراسم فاتحۀ ملاعزت در قندهار خطاب به طالبان قندهاری گفته بود که باید خود را آماده نبرد های بهاری در پنجشیر بسازند.

نیرو های مقاومت نیز در طی این نبرد ها یک شهید داشتند.

طالبان پس از گذشت یک شب و یک روز در حالی که حدود سه صد تن از نیرو های آنان ساحه را محاصره کرده بود، توانستند کشته های خود را از میدان جنگ خارج کنند.

قاری فصیح الدین رییس ستاد ارتش طالبان که روابط خیلی نزدیک با گروه های تروریستی در آسیای میانه دارد.

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات که به آریاپرس رسیده است از عصر دیروز (13 حمل) بدین‌سو قشونی متشکل از هزار طالب وارد پنجشیر گردیده اند تا حملات تهاجمی شان را بر مواضع نیرو های مقاومت شدت بخشند. گفته می‌شود فرماندهی نیرو های تازه وارد بر عهده قاری فصیح الدین، رییس ستاد ارتش طالبان و یکی از فرماندهان بدخشانی طالبان است که در اشغال پنجشیر توسط این گروه در ماه سپتامبر سال گذشته نقش مهم داشت. از قاری فصیح الدین همچنان به عنوان فرمانده عملیاتی طالبان در ماورای رودآمو نام برده می‌شود. قاری فصیح الدین روابط خیلی نزدیک با گروه تروریستی آسیای میانه که فعلاً در افغانستان و پاکستان بسر می‌برند، دارد.

در حال حاضر درگیری های گسترده میان مقاومت‌گران و طالبان در دره عبدالله خیلِ ولسوالی آبشار دره و روستا های تلخانه، کوه منجهور، درخیل، آبدره و ‌حصارک مربوط ولسوالی های بازارک و رخۀ ولایت پنجشیر جریان دارد.

از زمان اشغال پنجشیر توسط طالبان در هفت ماه قبل این گسترده‌ترین نبرد ها میان نیرو های مقاومت و طالبان در این مناطق است. این نبرد ها در حالی رخ می‌دهند که حدود یک هفته قبل اندراب ها نیز شاهد جنگ های چندین روزه میان طالبان و نیرو های مقاومت بود.

براساس گزارش منابع آریاپرس در منطقه، ده ها خانواده به دلیل جنگ ناگزیر شده اند تا خانه ها و روستا های شان را رها کرده به کابل یا مناطق همجوار پنجشیر مهاجر شوند.

نوشته های هم‌سان

یک نظر

Back to top button