گزارش ها

گزارشی از یک سال مقاومت و نبرد در شهرستان اندراب

فرمانده اسفندیار اندرابی*

یک روز پس از فرار غنی در ۲۵ اسد سال پار ، مقاومت مسلحانه در شهرستان اندراب، ولایت بغلان برعلیه گروه طالبان آغاز شد. طالبان در طی یک سال گذشته به هدف در هم کوبیدن مقاومت گران حداقل پنج بار با هزارها نیروی مجهز و با برخورداری از آتش حمایه توپخانه سنگین به اندراب لشکر کشی کردند. در این حملات از آموزش دیده‌ترین نیرو های شان که به قطعات بدری، منصوری و قطعه سرخ معروف اند، استفاده کردند.

افزون بر این پنج لشکرکشی ۲۴ حمله بزرگ و متوسط را در نقاط مختلف اندراب به هدف نابودی مقاومت‌گران تدارک دیدند، به گونۀ اوسط در طی 12 ماه گذشته، ما هر ماه با بیش از دو حملۀ طالبان مواجه بوده‌ایم. طالبان در این حملات در کنار صد ها جنگجوی شان که در اندراب مستقر هستند، صدها نیرو کمکی و تازه نفس را از جنوب و شرق کشور نیز به منطقه سوق کردند.  

طالبان در تمام حملات شان بر مواضع نیرو های مقاومت در اندراب، به شکست مواجه شدند، دلیل روشن این ادعای ما هم موجودیت صدها نیرو مقاومت‌گر در سرتاسر اندراب است که دمار از روزگار طالبان در آورده اند.

در کنار این که روحیۀ جنگاوری و سلحشوری مردمان اندراب که برای دفاع و حراست از عزت، شرف، آزادی، فرهنگ، تاریخ و سرزمین خویش عاشقانه میرزمند به شکست حملات طالبان کمک کرده است؛ نابلدی طالبان با جغرافیای پیچیدۀ اندراب نیز سبب گردیده است تا هیچ یک از حملات آنها به اهداف مورد نظر شان نرسد. ملایعقوب وزیر دفاع شان، ملافاضل، معاون وزیری دفاع و قاری فصیح الدین رییس ستاد ارتش شان، بار بار به اندراب با نیرو های تا دندان مسلح هجوم آوردند، اما با سرافگندگی و شکست و با داد تلفات سنگین از این خطۀ مقدس دوباره عقب نشینی کردند.

بنابر یادداشت های من مدت یک سال گذشته حداقل ۴۱۱ جنگجوی طالب در اندراب کشته، ۲۲۳ تن دیگر شان زخمی شده اند. همچنان در ۲۹ اسد سال ۱۴۰۰ خورشیدی در دره قاسان اندراب پس از یک نبرد نفس‌گیر ۲۰ طالب مسلح به اسارت نیروهای مقاومت درآمد.

مقاومت گران با اسیران طالب مطابق آموزه های دینی، قوانین پذیرفته شده بین المللی و روش های شهید استاد ربانی و قهرمان ملی کشور، آمرصاحب شهید رفتار کردند.

طالبان  پس از هر شکست در خط جنگ در اندراب به کشتار غیرنظامی ها روی آوردند. طالبان در این دوازده ماه دست کم ۶۲ تن غیرنظامی را به رگبار بستند. در فهرست شهدای ملکی زنان، کودکان و پزشکان محلی دیده می‌شوند. داکتر زین‌الدین، پزشک جراح را به اتهام تداوی اعضای جبهه‌ای مقاومت اندراب با تعدادی از اعضای خانواده‌اش به شهادت رساندند. داکتر نورآغا خرمی، پزشک سرشناس دیگر را شب هنگام در خانه اش از بین بردند. داکتر خان‌شیرین احمدی و داکتر خلیل‌الله درویش دو پزشک محلی دیگر اندراب را از معاینه خانه های شان بازداشت کرده، هفته ها زندانی و شکنجه کردند.

این یک سال گذشته برای نیرو های مقاومت نیز خالی از تلفات و صدمات نبوده است. در طی سالی که گذشت ۳۵ تن از مقاومت‌گران جبهه اندراب شهید شدند، ۳ تن زخم برداشتند ودو تن از همرزمان ما نزد طالبان تا هنوز اسیر هستند. اخبار و اطلاعاتی که از وضعیت هم‌سنگران اسیر ما به گونۀ غیرمستقیم به ما می‌رسد، نشاندهندۀ رفتار غیر اسلامی و غیرانسانی طالبان نسبت به آنها است. طالبان به هیچ ارزش و قانونی پایبند نیستند. قرار اطلاع هیچ در سرتاسر وجود این دو اسیر آثار و علایم شکنجه های هولناک دیده می‌شود.

یک سال گذشته دشوارترین مرحلۀ مقاومت بود؛ در حالی که هیچ نوع امکانات نظامی و لوژستیکی نداشتیم، با توکل به خدای نگهدارندۀ آزاده‌گان، زمستان سرد را در قله های هندوکش به بهار رساندیم، اینک اما ترتیبات لوژستیکی و اکمالات نیرو های ما بهتر شده است، همان‌قدر که روحیۀ دشمن به دلیل حملات ما و تلفات آنها ضعیف گردیده است، روحیۀ ما و هم‌سنگران ما قوی است. ما مصمم هستیم که مقاومت را الی آزادی سرزمین مادری خویش از سلطۀ گروه تروریست طالب ادامه بدهیم، مصمم هستیم تا زمانی که از هر روستا و هر دهکدۀ سرزمین ما دامن لشکر جهل و تعصب را برنچینیم، به مقاومت خویش ادامه بدهیم.


  • اسفندیار اسم مستعار یک تن از فرماندهان جبهه مقاومت در اندراب است

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button