گزارش ها

ملا برادر چرا به پنجشیر رفته بود

هارون مجیدی

خبرگزاری باختر که زیر نظر گروه طالبان نشرات دارد، دیروز خبر رفتن ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس‌الوزرای این گروه را به ولایت پنجشیر همگانی کرد. این خبرگزاری ضمن انتشار یک عکس نوشته است که ملا برادر با مسئولان محلی گروه طالبان در این ولایت دیدار کرده است‌.در خبر اما به جزییات این دیدار پرداخته نشده است..
همزمان با این، منابعی در صحبت با خبرگزاری آریاپرس می‌گویند که تلفات بسیار طالبانِ شاخه‌ی ملا برادر پای او را به ولایت پنجشیر کشانیده است.
منابع می‌گویند که او در دیدار با مولوی قدرت‌الله، والی نام‌نهاد این گروه برای ولایت پنجشیر، از این مورد شاکی شده است. ملا برادر گفته که این جنگ نابرابر است و بخش اصلی تلفات نبرد با نیروهای جبهه‌ی مقاومت افغانستان را اعضای شاخه‌ی او متقبل شده‌اند.
شماری از کسانی که در دیدار معاون رییس‌الوزرا و والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت پنجشیر حضور داشته اند، به خبرگزاری آریاپرس می‌گویند که ملا برادر چنان عصبانی بود که هنگام صحبت صدایش می‌لرزید. ملا برادر گفته است، این وضع باعث رعب بیشتر در میان طالبان شاخه‌ی او شده و برخی از رفتن به پنجشیر برای نبرد با جبهه‌ی مقاومت افغانستان امتناع می‌کنند.
ملا برادر در این سفر از والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت پنجشیر و فرماندهان جنگی طالب در مورد شمار اندک نظامیان شاخه‌ی حقانی که در سه منطقه‌ی کوچک در این ولایت حضور دارند، معلومات خواسته و به مولوی قدرت‌الله گفته است که پس از این شاخه‌ی حقانی را بیشتر در جنگ دخیل کند تا از تلفات بیشتر طالبان شاخه‌ی خودش جلوگیری کرده باشد.
منابع می‌گویند که اختلافات شدیدی میان شاخه‌های مختلف گروه طالبان در ولایت پنجشیر وجود دارد و این اختلافات منجر به چندین نوبت جنگ میان آنان نیز شده است. همزمان با شدت گرفتن نبرد میان نیروهای جبهه‌ی مقاومت افغانستان و گروه طالبان در ولسوالی دره و به‌ویژه‌ در دره‌ی عبدالله‌خیل، در چندین نوبت درگیری میان طالبان شاخه‌های حقانی، برادر و ملا یعقوب چندین طالب کشته و زخمی شده اند. منابع می‌گویند که این شاخه‌ها برای انتقال اجساد طالبان از میدان نبرد نیز با همدگر همکاری نمی‌کنند و بارها پیش آمده است که اجساد طالبان در میدان نبرد باقی بماند.
ملا برادر همچنان در دیدار با والی نام نهاد طالبان برای ولایت پنجشیر و فرماندهان این گروه گفته است که نبود هماهنگی در جنگ باعث افزایش تلفات شده است.
در عین حال، یافته‌های منابع مردمی خبرگزاری آریاپرس از ولایت پنجشیر نشان می‌دهد که برخی از افراد قطعه‌ی ناصر بدری و تحریری‌ها که مربوط به شاخه‌ی حقانی می‌شوند، از دادن اطلاعات به طالبان شاخه‌ی ملا برادر در این ولایت دست برداشته‌اند.
سرکوب فرمانده ملک
فرمانده ملک که تازه به عنوان معاون استخبارات گروه طالبان برای ولایت پنجشیر گماشته شده بود، با آغاز جنگ در ولسوالی دره و شکنجه‌ی مردم از سوی طالبان، از همکاری با این گروه دست برداشت و با جبهه‌ی مقاومت افغانستان یک‌جا شد.
منابع می‌گویند که یکی از محور سخنان ملا برادر، برای والی و فرماندهان طالب در ولایت پنجشیر سرکوب فرمانده ملک بوده است. او گفته است که این سرکشی نباید الگویی برای دیگران شود. او گفته است که در روزهای آینده باید طالبان بیشتری از ولایات دیگر به پنجشیر، آورده شوند تا در سرکوب فرمانده ملک و نیروهای تحت امرش از آنها استفاده شود.

سفر ملا فاضل معاون وزیر دفاع امارت طالبان به پنجشیر

همچنان خبرگزاری باختر، از سفر ملا فاضل، معاون وزیر دفاع طالبان به پنجشیر، نیز خبر داده است.

ملا فاضل – وسط – معاون وزیر دفاع امارت خود خوانده

سفر های پیهم مقامات بلند پایه امارت طالبان به پنجشیر، نشان میدهد که برخلاف ادعای آنها در باره عدم حضور نیرو های مقاومت در پنجشیر و کنترل بر اوضاع در آنجا، مقاومت در برابر طالبان در پنجشیر، شمالی، اندراب، خوست و فرنگ و تخار، به سرعت در حال گسترش و وارد شدن به مرحله چالش آفرینی برای حاکمیت گروه طالبان شده است؛ حاکمیتی که جامعه بین المللی آنرا به رسمیت نمیشناسد و نا رضایتی مردم افغانستان از آن با گذشت هر روز افزایش می یابد.


گفتنی است که در نبردهای پسینِ نیروهای جبهه‌ی مقاومت افغانستان با گروه طالبان، این گروه متحمل تلفات سنگین شده است. آمار ابتدایی نشان می‌دهد که نزدیک به پنج‌صد طالب در این درگیری‌ها کشته شده و شمار زخمیان این گروه بیشتر از این اند. در این نبردها سلاح و تجهیزات زیادی نیز به دست نیروهای جبهه‌ی مقاومت افغانستان افتاده است. افزایش تلفات طالبان در ولایت پنجشیر پیش از این پای ملا یعقوب، وزیر دفاع گروه طالبان و مالی‌خان کاکای سراج‌الدین حقانی و معاون وزارت دفاع این گروه را به ولایت پنجشیر کشانده بود.

نوشته های هم‌سان

Back to top button